לשליח הזה לא תצטרכו לתת טיפ: האוטומציה מגיעה למשלוחים

חברות מזון, ביניהן גם דומינו'ס פיצה, עורכות ניסויים ב"משלוחים אוטונומיים" על-מנת להפחית את העלות הגבוהה ואת כאבי הראש הכרוכים בשירותי משלוחים עד הבית

רשתות מזון מהיר וחנויות מזון, בשיתוף חברות סטארט-אפ קטנות, בוחנות את הרעיון של העברת מזון "אוטונומית" ללקוחות. לפי חברת הייעוץ העסקי מקינזי, אוטומציה כזו עשויה להקטין את עלויות המשלוחים בשיעור של עד 40%, ואגב כך גם להתגבר על המחסור הכרוני בנהגי משלוחים. בחברה מעריכים כי מכוניות בנהיגה עצמית אמנם יעלו יותר ממכוניות רגילות, אך הן יפחיתו בצורה דרסטית את עלויות העבודה שמהוות את החלק המרכזי בעלויות המשלוח. 

כך, דומינו'ס פיצה, שמשתפת פעולה עם פורד מוטורוס, ערכה לאחרונה ניסויים במיאמי, במישיגן ובלאס וגאס שבהם העבירה למעלה מ-1,000 פיצות במכוניות עם מכ"ם לייזר מסתובב ועם מדבקה: "רכב ניסוי למשלוחים שנוהג בעצמו". איך זה עובד? הלקוחות מזמינים פיצה באמצעות אפליקציה שמאפשרת מעקב אחר מיקום רכב המשלוח. כאשר הוא מגיע לבית הלקוח, הודעה מוקלטת מדריכה את המזמין להוציא את הפיצה ממיכל אחסון שממוקם במושב האחורי. לדברי אלכסנדרה פורד אינגליש, מנהלת הפעילות ביחידת הרכב האוטונומי של פורד, החברה מנסה לפצח את תורת המשלוחים - כמו היכן צריכים כלי הרכב לחנות ואיך לצייד אותם כדי לשמור על חום או על קור. "בכל יום אנחנו מבצעים שינויים במודל העסקי שלנו", הוסיפה.

פורד ודומינו'ס פיצה סיפרו שלקוחות רבים קידמו בברכה את הרכב האוטונומי המזויף, וכמה מהם אפילו דיברו למערכת הקול האוטומטית או נופפו לו לשלום בהנחה שיגיב. לקוח אחד אפילו השאיר טיפ במיכל האחסון. מנגד, היו גם לקוחות שלא נהנו לצאת ולאסוף את הפיצה שהם רגילים לקבל בדלת ביתם.

לא אוהבים לצאת לקחת את המשלוח 

בדומה לחלק מלקוחות דומינו'ס פיצה, גם הסטארט-אפ למכוניות ללא נהג AutoX גילה בשנה שעברה שכמה מלקוחות משלוחי המכולת שלו לא אהבו לצאת למדרכה או לשביל הגישה לבית כדי להוציא את שקית הקנייה מהמכונית. בעקבות כך העבירה החברה מעמק הסיליקון את המיקוד שלה להזמנות מזון מוכן שבשבילן אנשים דווקא כן מוכנים לצאת מהבית. 

לפי מומחים, משלוחי רכבים אוטונומיים ללקוחות צפויים להתרחש בהדרגה בעשור הקרוב, אבל שירות רובוטי של משלוחים הביתה - פתרון למה שמקינזי מכנה "בעיית עשרת מטרים האחרונים" - עדיין רחוק מאיתנו, כך לפי דוח מהשנה שעברה.

נציין כי מפתחי מכוניות אוטונומיות הנמיכו את היעדים שלהם בשנה האחרונה בעקבות התאונה הקטלנית של רכב ניסוי של אובר. זאת, לצד העובדה שהם נתקלים באתגרים טכניים עקשניים ושגם חברות מובילות כמו ויימו (Waymo) של אלפאבית של גוגל וחטיבת קרוז של ג'נרל מוטורס ממשיכות להתבסס על נהג מאחורי ההגה כאמצעי בטיחות. 

"רובוטים על המדרכה הם תרחיש מפחיד"

העוינת הגוברת כלפי הכוח וההשפעה של הטכנולוגיה בחיי היומיום יוצרת אתגר לחברות סטארט-אפים שמייצרות רובוטים שעד כה היו מוגבלים בעיקר למחסנים, מפעלים ונמלי ים - אומרים יזמי הון סיכון שבחנו את הסקטור הזה. כך שסביר להניח שגם התוצרת החדשה של רובוטים על המדרכות תיתקל סביר להניח בהתנגדות מצד רגולטורים והולכי רגל.

סן פרנסיסקו, למשל, יישמה מערכת רישיונות שמאפשרת רק לתשעה רובוטים של משלוחים להשתמש במדרכות בחלקים של העיר. במקביל, מחוקקים של מדינת וושינגטון מקדמים הצעת חוק שתחייב מעקב אנושי מרחוק אחרי רובוטים כאלו. אמזון.קום, שהחלה לנסות שישה רובוטים בסיאטל בינואר הודיעה כי היא מתנגדת לדרישה הזו של פיקוח אנושי.

"אנחנו נכנסים לעולם הפסיכולוגיה", אמר סטיב ווסטלי, מנכ"ל חברת הון הסיכון Westly Group, שהעדיפה לא להשקיע במגזר הזה. "רובוטים שנתקלים בך על המדרכה הם תרחיש ביזארי ומפחיד". 

ועדיין, חברות מהמרות על צרכנים כמו ג'וזף אוטן, סטודנט באוניברסיטת ברקלי, שמשתמש בשירות משלוחים הרובוטי "קיווי" של חברת הסטארט-אפ Kiwi Campus. הוא משלם 14.99 דולר בחודש תמורת משלוחים ללא הגבלה ועבור כמה הזמנות בשבוע מיותר מ-40 מסעדות מקומיות. אוטם אומר שבשעות השיא קיווי מהירה יותר וחוסכת את הצורך במתן טיפ. 

יורידו את כמות הפקקים בעיר 

בינתיים, משקיעים ממשיכים להזרים כספים למשלוחים אוטונומיים. חברת Nuro מקליפורניה שמייצרת כלי רכב למשלוחי מזון או דברים אחרים שלא מצריכים נהיגה אנושית, קיבלה לאחרונה מעל ל-900 מיליון דולר מחברת סופטבנק היפנית. עד כה ייצרה החברה שישה כלי רכב כאלה, כשכל אחד מהם מגיע למהירות של 40 קמ"ש בערך ודמי המשלוח עומדים על 5.9 דולרים.

גם טויוטה, שחשפה בשנה שעברה אב-טיפוס של רכב משלוחים אוטונומי דמוי תרמיל או תא אחסון, עובדת עם רשת פיצה האט; ואילו דיימלר, החברה האם של מרצדס-בנץ, שמפתחת מכונית אוטונומית משלה, השקיעה לפני שנתיים ב-Starship Technologies, סטארט-אפ שמייצר "רובוטים של מדרכות" שמעבירים משלוחים עד הבית.  

ל-Starship יש למעלה מ-200 רובוטים קטנים שמתפקדים על בסיסי יומיומי בכמה שווקים, כולל בעיירה מחוץ ללונדון ובאוניברסיטת ג'ורג' מייסון ליד וושינגטון די.סי. היא משרתת חנויות מכולת מקומיות וחברות מזון מהיר כמו קבוצת דאנקין ברנדס. הלקוחות מזמינים דרך האפליקציה של Starship ומשלמים 1.99 דולרים למשלוח בארה"ב, ואילו המשלוחים בבריטניה עומדים על 1 ליש"ט בתוספת של 10% מחשבון המכולת.

מנכ"ל Starship, לקס באייר, מנהל לשעבר ב-Airbnb, מתאר את הרובוטים כ"מנומסים וחמודים". לדבריו, הרשויות והציבור ייאלצו בסופו של דבר לאמץ את הרובוטים הנמוכים משום שהם יצליחו להוריד את כמות הפקקים בעיר. "רכב במשקל שני טון שנוסע 3 ק"מ כדי לספק למישהו בוריטו זה לא הפתרון היעיל ביותר בעולם", הוא אומר.