עומדים במקום: הנסיעה בכבישים איטית בשליש ביחס למערב

מהירות הנסיעה הממוצעת של תחבורה ציבורית במטרופולין תל אביב עומדת על 16 קמ"ש, לעומת 25 קמ"ש בערים מתקדמות בעולם • כדי להפוך את הנסיעה ליעילה יותר, משרד התחבורה קידם שני פרויקטים מרכזיים: מהיר לעיר והנתיבים המהירים • בינתיים, שני הפרויקטים תקועים

מהירות הנסיעה הממוצעת של תחבורה ציבורית במטרופולין תל אביב עומדת על 16 קמ"ש, לעומת 25 קמ"ש בערים מתקדמות בעולם, ושיעור הנסיעות בתחבורה הציבורית נמוך משמעותית מהנהוג בהן. על מנת להגביר את השימוש בתחבורה הציבורית החליט משרד התחבורה על שני פרויקטים מרכזיים: מהיר לעיר והנתיבים המהירים. במסגרת מהיר לעיר תוקם רשת נתיבי העדפה לתחבורה ציבורית (נת"צים) בתוך הערים וביניהן באופן שיתמרץ נהגי רכב פרטי להעדיף את האוטובוס בדרכם לעבודה.

עיקרי דוח המבקר על מצוקת העומסים בתחבורה הציבורית: 

מכרזים בעייתיים ומצוקת נהגים: למה האוטובוסים לא יעילים?

44% מכלל התושבים שלא מקבלים שירותי תחבורה ציבורית הם ערבים

מחסור בקרונות, במסילות ובחניות: רכבת ישראל לא עומדת בביקוש

הרכבת הקלה בירושלים הצליחה, אבל הנוסעים סובלים

כך משרד התחבורה תקע את הרכבל והרכבת הקלה לנצרת

שורה של יוזמות מיסוי על כלי רכב נקברו בזו אחר זו

חושבים שעכשיו המצב בתחבורה ציבורית גרוע? חכו, חכו

במסגרת "מהיר לעיר" תוכננה הגדלת אורך הנת"צים במטרופולין תל אביב מ-132 ק"מ לכ-500 ק"מ. בשנים 2014 ו-2015 העריך משרד התחבורה כי יידרשו חמש שנים עד לסיום הפרויקט, שאינו מחייב הליכי תכנון ובנייה, השקעה כספית ניכרת או עבודות הנדסה מורכבות. ובכל זאת, הקמת הנתיבים טרם החלה, וב-2017 הודה משרד התחבורה כי הפרויקט נמצא בפיגור של שלוש שנים. למרות תמריצים כספיים ניכרים במאות מיליוני שקלים שהציע משרד התחבורה, הסכימו רק 17 רשויות מתוך 32 להשתתף בפרויקט, וגם אלה שהסכימו קיצצו את היקף הנת"צים בשטחיהן בכ-50% לעומת התכנון. אם לא די בכך, מתברר כי בשל הבחירות לרשויות המקומיות וחששם של ראשי ערים מכהנים מזעם הבוחרים על הבנייה, הופסקו במהלך הרבעון השלישי של 2018 עבודות ההקמה של הנת"צים במספר רב של ערים. פרויקט מהיר לעיר, מסכם המבקר, "נעקר מתכליתו בשל היותו צפוי להימשך עוד שנים רבות".

הערים הגדולות בישראל עדיין תקועות
 הערים הגדולות בישראל עדיין תקועות

במקביל, לאחר הצלחת פרויקט הנתיב המהיר בכניסה לתל אביב בכביש 1 (מחלף שפירים), הגיעו משרדי האוצר והתחבורה לסיכום תקציבי להקמת נתיבים מהירים נוספים בכביש החוף (מחלף פולג), בנתיבי איילון באזור ראשל"צ ובכביש 5 (מחלף מורשה). ההערכה המקורית של חברת נתיבי איילון שמונתה לקדם את הפרויקט הייתה כי ניתן יהיה לבצע אותו בתוך שנתיים. ב-2014 דיווחה נתיבי איילון כי ביצוע הפרויקט יסתיים ב-2018. בינואר 2019 דיווחה נתיבי איילון כי הפתיחה המתוכננת של הפרויקט צפויה ב-2025. מה הסיבה לחידלון המתמשך? לגרסת נתיבי איילון מדובר ב"פרויקט מורכב המחייב תיאומים רבים, הסרת חסמים משמעותית ומציאת פתרונות הנדסיים כוללים". לגרסת החשב הכללי באוצר הפרויקט מתעכב בשל "חוסר מוכנות נתיבי איילון להתמודד עם פרויקטים תחבורתיים וכן באתגרים הנדסיים והצורך לשלב בפרויקט שילוב מערכות טכנולוגיות מתקדמות שטרם נוסו בעולם".

משרד התחבורה: "השר כ"ץ הנחה באופן חד משמעי להעמיד בראש סדר העדיפויות הקמה של נתיבי העדפה לתחבורה הציבורית, ובראשם פרויקט 'מהיר לעיר'. הפרויקט יצא לדרך לאחר שנים רבות של ניסיונות שלא צלחו, ומקודם כיום בנחישות על ידי משרד התחבורה. המשרד מקים בימים אלה רשת של יותר מ-110 קילומטרים של נתיבים מהירים שייסללו לצד נתיבים קיימים בכל הכניסות למטרופולין תל אביב, ויאפשרו נסיעות חינם לתחבורה הציבורית, וכן חניוני חנה וסע עם אלפי מקומות חנייה ללא תשלום". 

חברת נתיבי איילון מסרה בתגובה לדו"ח: "הטענות המובאות בדו"ח המבקר מתייחסות בעיקר לתקופה שלפני הפיכת נתיבי איילון לחברה ממשלתית בבעלות מלאה. בשנה וחצי האחרונות עם הפיכת החברה לממשלתית, הובילה ההנהלה החדשה שינוי ארגוני נרחב בחברה החדשה, תוך הסרת חסמים משמעותיים בפרויקטים המדוברים. פרויקטים אלה קיבלו תנופת עבודה אדירה, כאשר חלקם נמצאים כבר בביצוע ונקבעו יעדים ולוחות זמנים מדויקים. במסגרת זו, אף הוקמו מנהלות ייעודיות חדשות לפרויקטים המדוברים, וחלו בהם שינויים מהותיים בכל הרמות.

התייחסות ל'מהיר לעיר': 'מהיר לעיר' הינו פרויקט לאומי שהצלחתו תלויה בהירתמות הרשויות המקומיות ובהסכמתן לקדמו בשטחיהן המוניציפליים. ראשי הרשויות חייבים לגלות מנהיגות ולקדם את הפרויקט לטובת התושבים. העובדה ש-17 רשויות מקומיות השכילו וחתמו על הצטרפותן לפרויקט היא תולדה של משא ומתן מורכב וממושך. כתוצאה מכך הצליחה החברה לשלש ואף למעלה מכך את אורכם של נתיבי ההעדפה לתחבורה ציבורית במטרופולין תל אביב, דבר המהווה הישג משמעותי וחסר תקדים לפרויקט. ההסכמים שנחתמו אף הניחו תשתית להוספת נתיבי העדפה לתחבורה ציבורית ב-10 רשויות מקומיות שבהן לא היו נתיבים לתחבורה ציבורית כלל. בשנה וחצי האחרונות, לאור השינוי הארגוני הנרחב שהובילה ההנהלה החדשה, הוקמה חטיבה ייעודית ל'מהיר לעיר', והפרויקט קיבל תנופה גדולה. שנת 2019 הוגדרה מראש כשנת תחילת הביצוע ברוב הרשויות, כאשר בחלק מהרשויות אפילו הצלחנו להקדים תחילת ביצוע של 8 רשויות ב- 2018.

התייחסות לנתיבים מהירים: מדובר בפרויקט הנדסי מורכב, המתוכנן להתבצע בצירי התחבורה הסואנים ביותר במטרופולין תל אביב, ואשר עבר שינוי מהותי מאז התקבל לידי החברה. זאת, על מנת שהוא יממש את ייעודו ויספק לציבור אלטרנטיבות ראויות לרכב הפרטי. בשנה וחצי האחרונות, לאור השינוי הארגוני הנרחב שהובילה ההנהלה החדשה, הוקמה מנהלת ייעודית לנתיבים המהירים, והפרויקט קיבל תנופה גדולה. למעשה, מפרויקט של ציר אחד בתוך איילון, בדומה לנתיב המהיר הקיים כיום, הפך לרשת נתיבים מהירים, אשר מיועדים לתת מענה מטרופוליני כולל. זאת, בנוסף לשילוב אמצעים טכנולוגיים מתקדמים, בהם טכנולוגיות ספירת נוסעים, נתיבים מתחלפים, ועוד".