כך משרד התחבורה תקע את הרכבל והרכבת הקלה לנצרת

בשנת 2005 החל תכנונו של קו רכבת קלה בין חיפה לנצרת • יותר מ-13 שנה חלפו, והפרויקט טרם אושר סופית בממשלה

בשנת 2005 החל תכנונו של קו רכבת קלה בין חיפה לנצרת. יותר מ-13 שנה חלפו, והפרויקט טרם אושר סופית בממשלה, וביצועו לא החל. לפי המבקר, האשם המרכזי בכך הוא משרד התחבורה.

עיקרי דוח המבקר על מצוקת העומסים בתחבורה הציבורית: 

מכרזים בעייתיים ומצוקת נהגים: למה האוטובוסים לא יעילים?

44% מכלל התושבים שלא מקבלים שירותי תחבורה ציבורית הם ערבים

מחסור בקרונות, במסילות ובחניות: רכבת ישראל לא עומדת בביקוש

עומדים במקום במטרופולין ת"א: הנסיעה בכבישים איטית בשליש ביחס למערב

הרכבת הקלה בירושלים הצליחה, אבל הנוסעים סובלים

שורה של יוזמות מיסוי על כלי רכב נקברו בזו אחר זו

חושבים שעכשיו המצב בתחבורה ציבורית גרוע? חכו, חכו

מחלוקת בין המשרד לעיריית קריית אתא על תוואי הרכבת בתחומי השיפוט שלה עיכבה את הפרויקט במשך כשש שנים. אחר כך המשרד, אף שהוא האחראי לקידום התכנית במוסדות התכנון, פנה לוועדה לתשתיות לאומיות (וות"ל) וביקש לעכב את אישור התכנית, לא עשה דבר במשך חודשים רבים, השתהה בהגשת בקשה לדיון בתכנית בוות"ל ואף פעל לביטול הדיון ערב קיומו. רק בהתערבות מתכננת הוות"ל ניאות משרד התחבורה בקשה לדון בנושא.

העיכובים בפרויקט הרכבת הקלה לנצרת קלים יחסית לפרויקט הרכבל בחיפה, המתעכב כבר 25 שנה. המחלוקות בין עיריית חיפה והטכניון עיכבו את הרכבל מ-1996 עד לחתימת ההסכם ב-2003. גם לאחר חידוש הפרויקט התגלעו מחלוקות בין משרד התחבורה ובין הטכניון, וההסכם הסופי נחתם רק ביולי 2017. "אי-היכולת של עיריית חיפה ומשרד התחבורה והטכניון להגיע להסכמות הייתה אחת הסיבות לעיכובים של יותר מעשר שנים בקידום פרויקט הרכבל", כותב המבקר.

פרויקט אחר שחשיבותו הכלכלית למשק גדולה במיוחד הוא הכפלת מסילת החוף של הרכבת מתל-אביב לחיפה. למרות שקידום הפרויקט החל ב-2012, רק במרץ 2018 החליטה הוועדה לתשתיות לאומיות לפרסם בעיתונות הודעה על הכנת התוכנית. "תהליך קבלת ההחלטות של משרד התחבורה לוקה בחסר ומאופיין בהשתהות יתרה", כותב המבקר, "חלק מהעיכובים נבעו מהתמהמהות מקבלי ההחלטות במציאת פתרונות המאזנים בין שיקולי תכנון ארציים ומטרופוליניים לבין שיקולים מקומיים".

משרד התחבורה: "במטרופולין חיפה פועלת בהצלחה חסרת תקדים המטרונית, המסיעה מדי יום כ-100 אלף נוסעים. המשרד מקדם את הקמת הרכבל בחיפה, שיפתח לקהל הרחב בעוד כשנה וחצי, וכן את פרויקט הרכבת הקלה לנצרת עלית".