מדד מחירי הדירות האחרון שלפני הבחירות: הבוץ שבו נתקעה מחיר למשתכן

התוכנית מקרטעת מאז מפברואר שנה שעברה בירידות מינוריות, ללא שום פרופורציה למיליארדים שהושקעו בה

משה כחלון ויפעת שאשא ביטון / צילום: אלעד מלכא
משה כחלון ויפעת שאשא ביטון / צילום: אלעד מלכא

מדד מחירי הדירות האחרון לפני הבחירות, מסמל את הבוץ שבו נתקעה תוכנית מחיר למשתכן. ברבעון האחרון של 2017 התוכנית אמנם החלה לסמן מפנה וירידות מחירים, ואולם במקום לצבור תאוצת ירידות, התוכנית מקרטעת מאז מפברואר שנה שעברה בירידות מינוריות, ללא שום פרופורציה למיליארדים שהושקעו בה. רק סמלי, שבחודש שבו אחוז הדירות במחיר למשתכן הגיע לשיא מכלל הדירות החדשות שנרכשו (%41), מדד מחירי הדירות החדשות לא ירד.

הדבר מחזק את הדברים שכתבנו בעבר: שוק הנדל"ן נשלט כיום על ידי הזוגות הצעירים, שרוכשים למעלה ממחצית מהדירות שנרכשות, רובן המוחלט בשוק החופשי. והציבור הזה רוכש דירות זולות, ולא דירות מוזלות. כלומר אין כמעט ירידות מחיר, אלא רכישה מוגברת של דירות, שמלכתחילה מחיריהן היו נמוכים.

ניתן היה להסתפק בזה ולדבר על שינוי צרכני מבורך בהתנהלות הזו, ואף לזקוף זאת לזכות שר האוצר, אלמלא מצטברות והולכות עדויות ומתרבים ניתוחים על הסבת זוגות צעירים למשקיעים בעל כורחם בפריפריה. מרבית ההשקעות הללו מבוצעות במסגרת מחיר למשתכן, אבל הכלכלן הראשי חשף לפני מספר ימים, שגם בפרויקטים זולים נוסח אלה שמוקמים באור עקיבא - יש רכישות של משקיעים, במסווה של זוגות צעירים. לא לכך צריכה לנווט תוכנית ממשלתית, שכל כולה ממומנת מכספי הציבור.