נחשף: מחסור של כ-1,400 טון חמאה לקראת חג הפסח

האם בקרוב נצטרך לשלם 10 שקלים לחפיסת חמאה? ההחלטה על אישור יבוא של מכסות נוספות של חמאה תקוע בין משרדי הממשלה. כעת ניתן למצוא על המדפים בחלק מהחנויות רק תחליפים מיובאים ויקרים יותר

חמאה תנובה מתוך סניף של שופרסל / מתוך צילום של שלומי יוסף
חמאה תנובה מתוך סניף של שופרסל / מתוך צילום של שלומי יוסף

המחסור בחמאה ברשתות המזון עומד להעמיק לקראת חג הפסח, והצרכנים יאלצו לשלם יותר כדי לקנות חמאה.

סיכום דיון פנימי שנערך השבוע במשרד החקלאות והגיע לידי "גלובס" חושף כי המחסור בחמאה לקראת החג צפוי להחמיר עם חוסרים בסדר גודל של 7-14 מיליון יחידות חמאה במונחים של 100 גרם, כשההחלטה על אישור יבוא של מכסות נוספות של חמאה תקוע בין משרדי הממשלה. כעת ניתן למצוא על המדפים בחלק מהחנויות רק תחליפים מיובאים ויקרים יותר.

עוד נודע, כי יבוא של מכסות חמאה מחו"ל טרם קיבל את האישורים הדרושים במשרדי הממשלה הרלוונטיים, כשבמשרד האוצר ביקשו להשלים את התהליך, אך בגלל תקופת הבחירות הם נדרשים לקבל אישור ממשרד המשפטים, כך שלפי שעה הנושא נמצא בדיונים.

תכתובות פנימיות מגלות שבמשרד החקלאות ביקשו להגדיל את מכסת יבוא החמאה על רקע המחסור בשוק הישראלי כבר לפני כחודשיים, אולם הן טרם אושרו. על אף בקשות חוזרות ונשנות לפיהן יש צורך ביבוא חמאה בהיקף של כ-2,400 טון חמאה (כ-28 מיליון יחידות חמאה של 100 גרם, מחציתו לקראת החג), כאמור טרם אושר יבוא.

החוסרים הללו נרשמים על אף העובדה שמשק החלב בישראל מתוכנן ומתבסס על מכסות קבועות. נזכיר כי מתחילת השנה נרשם מחסור ברשתות, בסופרמרקטים ובמכולות בחמאה הסטנדרטית המפוקחת שמיוצרת בעיקר על ידי תנובה (כ-70% מהשוק), כשגם היום בחלק ניכר מהחנויות בלתי אפשרי להשיג חמאה מפוקחת של החברה.

המצב הזה מביא לכך שצרכנים נאלצים לעבור לצריכת תחליפים מיובאים יקרים יותר שמחירם מגיע גם ל-10 שקלים ליחידה. נזכיר כי חמאה היא מוצר שמחירו נמצא בפיקוח ממשלתי, כשחבילת חמאה במשקל 100 גרם נמכרת במחיר מפוקח לצרכן של 3.80 שקלים.