בארה"ב מכחישים: ביקור פומפיאו בארץ הוא לא מתנת בחירות לנתניהו

שר-החוץ האמריקאי יפגש עם נתניהו "כראש ממשלה", אך לא עם מועמדים אחרים • פומפיאו יבקר גם בלבנון, ובכיר בממשל אומר: ארה"ב מוכנה לתווך במחלוקת בין ישראל ללבנון על שדה הגז הימי

פגישת פומפיאו ונתניהו בברזיליה / צילום: אבי אוחיון - לע"מ
פגישת פומפיאו ונתניהו בברזיליה / צילום: אבי אוחיון - לע"מ

ממשל טראמפ מכחיש כי ביקורו של שר-החוץ האמריקאי, מייקל פומפיאו, בישראל, כשבועיים לפני הבחירות, הוא מתנת בחירות לרה"מ, בנימין נתניהו.

בתדרוך לכתבים לקראת מסעו של פומפיאו למזה"ת (נוסף לישראל, הוא מתוכנן לבקר גם בלבנון ובכוויית, בין 19 ל-23 במארס), הוצף המתדרך, פקיד בכיר בסטייט דיפרטמנט, בשאלות האם ביקור פומפיאו בישראל ושיחתו המתוכננת עם נתניהו (אך לא עם בני גנץ ומתמודדים אחרים), זמן כה קצר לפני הבחירות לישראל, לא נועדה להטות את כף המאזניים לטובת ראש הממשלה.

תשובות הבכיר נועדו לצייר את השיחות המתוכננות בירושלים כמשהו דחוף, בהול, שאי אפשר לדחותו, למרות שראש הממשלה יגיע לוושינגטון כעבור כמה ימים לפגישה עם דונלד טראמפ בבית הלבן (וכנראה עם בכירים נוספים בממשל).

"יש לנו אינטרסים מיוחדים עם ישראל", אמר הפקיד הבכיר בתדרוך בתשובה על שאלה האם הביקור בישראל לפני הבחירות אינו חריג. "האינטרסים הללו אינם נעלמים. הם אינם מושעים בגלל סבבי הבחירות בישראל בדיוק כפי שהאינטרסים של ישראל ומדינות אחרים אינם מושעים בגלל סבבי הבחירות בארה"ב. כך בדיוק אתם צריכים לראות את הביקור הזה".

עיתונאי אחר לא ויתר. האם פומפיאו ייפגש גם עם מועמדים אחרים, כבני גנץ?

המתדרך השיב, כי פומפיאו ייפגש עם נתניהו בלבד. "הוא ייפגש עמו כראש ממשלת ישראל. כפי שאמרתי קודם לכן, אנו צריכים לדון על סוגיות קריטיות, חשובות, דו-צדדיות, אזוריות וסוגיות שחורגות מהאזור. זה ההקשר שבו ייערכו כל שיחותיו של פומפיאו. הוא לא ייפגש עם מתמודדים אחרים (בבחירות) מפני שהפגישה עם נתניהו תיערך בתוקף היותו של נתניהו ראש ממשלה". הוא הוסיף, עם זאת, כי פומפיאו ייפגש עם "גורמים אחרים בממשלה, לא רק עם נתניהו".

העיתונאים לא השתכנעו. מה תגובתך על הטיעון, שבעצם ביקורו בישראל מטה פומפיאו את כף המאזניים ומעניק לנתניהו "אירוע תפור לטלוויזיה שמפגין את שיתוף הפעולה ההדוק שלו על ממשל טראמפ"?

הפקיד הבכיר: "אומר שוב - בכנות, פגישות פומפיאו בישראל נערכת בהקשר של דיונים דו-צדדיים על נושאים קריטיים לארה"ב ונושאים אלה אינם נבלמים, מאבדים מחשיבותם או מושעים איכשהו בגלל מערכת בחירות".

בכל זאת, הברית ההדוקה בין טראמפ לנתניהו היא הפיל הגדול בחדר, והפיל הזה לא ייעלם גם אם הפגישה בין פומפיאו לראש הממשלה אכן תעסוק ב"אינטרסים חיוניים לשתי המדינות". לאחר הכל, נתניהו לא יוותר על מסיבת העיתונאים המשותפת כתום הפגישה, שתזכה בסיקור אינטנסיבי ושתצייר אותו כמנהיג היחידי שממשל טראמפ חפץ ביקרו.

את ביקור פומפיאו יש לראות על רקע סל מחוות שנתניהו מקבל מהבית הלבן. ממשל טראמפ החליט לדחות את פרסום תכנית השלום בין ישראל לפלסטינים, בהובלת ג'ארד קושנר, עד לאחר הבחירות בישראל. יש הערכות, שטראמפ אינו רוצה לאכוף על נתניהו מצב שבו רה"מ ייאלץ לדחות, לפני הבחירות, תכנית שתקרא לוויתורים ישראלים משמעותיים. תכנית שלום כזו תציג כמובן את היחסים המיוחדים בין נתניהו לטראמפ כבועת סבון ותשלול מראש הממשלה אחד מהנכסים החשובים ביותר שלו במערכת הבחירות. וכמובן, הפגישה המתוכננת בין טראמפ לנתניהו בבית הלבן תהיה אוצר תעמולתי שמטה הבחירות של רוה"מ ימצה עד תום.

כאמור, פומפיאו יבקר גם בלבנון בסיורו באזור. בתדרוך בוושינגטון אמר הפקיד הבכיר, כי ארה"ב תהיה מוכנה לתווך במחלוקת בין ישראל ללבנון על שדה הגז הנמצא מול חופי שתי המדינות. מדובר על חילוקי דעות לגבי סימון מרחבי המים הכלכליים של ישראל ושל לבנון, כאשר כל צד טוען, ששדה הגז נמצא בתחום המיים הכלכליים שלו. האמריקאים כבר תיווכו בסוגיה הזו בעבר. ב-2013 כמעט הושגה פשרה, אך המו"מ עלה על שרטון.

"שאר מדינות המזה"ת רושמות התקדמות בגילוי וניצול (מאגרי גז או נפט) לטובת אזרחיהן - יוון, טורקיה, קפריסין, מצרים, ישראל", אמר הבכיר. "יהיה חבל אם תישלל מהעם בלבנון ההטבה הזו בגלל חיזבאללה וגורמים אחרים. אנו מוכנים לסייע".