דיווח ערבי: ראש השב"כ נפגש עם בכירי חמאס בקהיר

השבת גופות חללי צה"ל אורון שאול והדר גולדין ז"ל, ורגיעה מוחלטת: זה מה שדרש נדב ארגמן מבכירי חמאס עמם נפגש אתמול בקהיר, כך על פי דיווח של אתר העיתון הלונדוני אינדפנדנט בערבית • עם או בלי קשר לדיווח הזה ברצועת עזה התחדשו אחר הצהריים הפגנות המחאה נגד שלטון חמאס

יחיא אל-סינוואר, מנהיג חמאס בעזה, עם בכירי חמאס, בגבול רצועת עזה / צילום: רויטרס
יחיא אל-סינוואר, מנהיג חמאס בעזה, עם בכירי חמאס, בגבול רצועת עזה / צילום: רויטרס

אתר העיתון הלונדוני אינדפנדנט בערבית דיווח היום (שבת) כי ראש השב"כ נדב ארגמן נפגש ביום שישי לפנות בוקר בקהיר עם משלחת אנשי חמאס ובהם מוסא אבו מרזוק, בתיווך ראש המודיעין המצרי עבאס כאמל. בדיווח נטען כי הפגישה עסקה בתנאי ההסדרה בין חמאס לישראל וכי ראש השב"כ קיבל אור ירוק מראש הממשלה בנימין נתניהו לקיומה. לפי הדיווח, ארגמן העלה בפגישה את הדרישות הישראליות ובראשן השבת גופות חללי צה"ל אורון שאול והדר גולדין ז"ל, ורגיעה מוחלטת, לרבות הפסקת צעדות השיבה, וההפגנות על הגדר.

הדיווח עלה באתר בערבית בלבד, ומקורו ככל הנראה במצרים.

בשב"כ סירבו להגיב רשמית לדיווח אך ציינו כי דיווחים כאלה מתפרסמים מדי פעם בתקשורת הערבית ומתבררים כלא נכונים. במשרד ראה"מ ובקרב גורמי בטחון השיבו כי אינם מכירים דיווח כזה וכי התיווך המצרי נועד להביא להפסקת הירי כלפי ישראל וההפגנות בגבול הרצועה, מבלי להידרש להפעלת כוח צבאי ולנפגעים בקרב תושבי הרצועה.

עם או בלי קשר לדיווח הזה ברצועת עזה התחדשו אחר הצהריים הפגנות המחאה נגד שלטון חמאס, הפגנות שדוכאו באלימות ובירי כדורים חיים של כוחות הביטחון של חמאס. תושב הרצועה, אחמד אל-טאחון, הצית עצמו היום בג'בליה, במחאה על כך שאנשי ביטחון של חמאס סגרו את הדוכן שלו. לפי בני משפחתו הדוכן נסגר לאחר שהשתתף בהפגנות ביום חמישי נגד חמאס. עוברי אורח הצליחו לכבות את האש שאחזה בו, הוא נפצע קשה אך נותר בחיים.

ההפגנות פרצו בעיקר בשל כניסה לתוקף של העלאת מסים שקבע חמאס לפני ארבעה חודשים ודווחה כאן ב"גלובס". המסים שהועלו הם היטלי מכס על הסוחרים המייבאים סחורות לרצועה, ריהוט, ביגוד ושאר סחורות, לטענת חמאס כדי לסייע ליצרנים המקומיים.

המסים היו רק זרז להפגנות בשל המצב הכלכלי הקשה ברצועה, שבה לפי הערכות קרוב לחמישים אחוזי אבטלה, ו70 אחוזים בקרב הצעירים. לפני פחות משנה תיעל חמאס את הזעם על הניהול האזרחי הכושל והמצב הכלכלי להפגנות על הגדר, ונראה כי הקלף הזה מאבד יעילותו.

הכספים שהעבירה קטאר למשכורות גרמו בעיקר להגברת הזעם שכן הנהנים העיקריים מהכסף היו עובדי ממשלת חמאס, המקורבים ברובם לארגון וכן משפחות נזקקות על פי משרד הרווחה של חמאס. ביטויי המחאה עד כה היו בעיקר ברשתות החברתיות, וחמאס אף עצר כמה מהפעילים החברתיים שהפיצו סרטונים, ממים וביטויי מחאה אחרים.

ביום חמישי פרצו ההפגנות ההמוניות ואלה לובו על ידי סרטונים שצולמו בסמארטפונים והופצו ברשתות החברתיות. עשרות מפגינים ומנהיגי מחאה נעצרו, ובהם אנשי מרכז אלמאייזן לזכויות אדם שתיעדו מקצת ההפגנות.

חמאס: הרקטות לתל אביב בחמישי בערב - טעות אנוש

בחמישי בערב נורו שתי הרקטות לתל אביב, ישראל הגיבה, וחמאס טען כי מדובר היה בטעות אנוש. טיעון נוח מדי, וגם מופרך מדי, ההסבר של ירי כדי להסב את שימת הלב מההפגנות הגואות, הגיוני בהרבה.

גם הציבור הפלשתיני לא קיבל את ההסבר הזה ובשישי התחדשו ההפגנות וביתר שאת. בסרטונים שהופצו ברשתות החברתיות בסוף השבוע נראים שוטרים של חמאס רודפים אחר צעירים ברחובות דיר אל-בלח, מחנה הפליטים ג'באליה וחאן יונס ומכים מפגינים. עשרות צעירים, ובהם נשים, נפצעו בעימותים. עשרות אחרים נעצרו ובהם עיתונאים ופעילי ציבור מוכרים. כל הארגונים הפלשתינים האחרים הביעו תמיכה במחאה ודרשו מחמאס לרסן את כוחות הביטחון שנשלחו לדכא את ההפגנות.

גם בחמאס נשמעו קולות כאלה וביניהם יחיא מוסא מבכרי הארגון שאמר כי המחאה לגיטימית כל עוד אינה אלימה, הוא הציע כי חמאס יוותר על השליטה האזרחית ברצועה ויעביר אותה לרשות הפלשתינית האשמה העיקרית במשבר הכלכלי.