האם היחסים הדיפלומטיים של ישראל אכן נמצאים בשיא של כל הזמנים?

האם הזירה הדיפלומטית באמת נמצאת בנקודת השיא כפי שח"כ אמיר אוחנה אמר לגלית גוטמן? נתוני משרד החוץ מספרים משהו אחר לחלוטין • המשרוקית של "גלובס"

אמיר אוחנה / צילום: לשכת עורכי הדין
אמיר אוחנה / צילום: לשכת עורכי הדין

למי שבילה ברשת החברתית לאחרונה קשה היה שלא להיתקל בעימות שהתגלע בתוכנית "שישי בבוקר" בקשת 12, בין ח"כ אמיר אוחנה (הליכוד) למגישה גלית גוטמן. אוחנה הציג את ההישגים הכלכליים של הממשלה היוצאת בראשות הליכוד, שלדבריו "מביאים את המשק לצמיחה, מביאים את האבטלה לשפל, מביאים את התיירות לשיא, את יחסי החוץ - מעולם ישראל לא הייתה בקשרים דיפלומטיים עם יותר מדינות מאשר בנקודת הזמן הזו". גוטמן הטיחה בו בתגובה: "על איזה מצב כלכלי אתה מדבר?" ומנתה שורה של קשיים כלכליים איתם מתמודדים אזרחי המדינה. אבל דווקא האמירה המדינית שנאמרה בשולי הדברים של אוחנה, לא זכתה להתייחסות. האם היחסים הדיפלומטיים של ישראל אכן נמצאים בשיא של כל הזמנים?

בתגובה לפניית המשרוקית של גלובס, מסרה דוברות משרד החוץ שבשנת 1999 היו לישראל יחסים דיפלומטיים עם 163 מדינות. כמו כן, על פי משרד החוץ בשנת 2005 הייתה ישראל ביחסים דיפלומטיים עם 161 מדינות.

מאז שנת 1999 ניתקו שמונה מדינות את יחסיהן עם מדינת ישראל: ב-2000 נותקו היחסים עם מרוקו, תוניסיה ועומאן; ב-2002 נותקו היחסים עם ניז'ר; ב-2009 עם ונצואלה, בוליביה ומאוריטניה; וב-2010 עם ניקרגואה.

לפי משרד החוץ, בחודשים שלפני כניסתו של נתניהו לתפקיד ראש הממשלה - ונצואלה, בוליביה ומאוריטניה ניתקו את יחסיהן עם ישראל. ב-2010, לאחר תחילת כהונתו של נתניהו, ניתקה גם ניקרגואה את היחסים בין המדינות. מנגד, ב-2011 ישראל ביססה יחסים דיפלומטיים עם דרום סודן מיד לאחר שזו הכריזה על עצמאותה. ב-2016 ישראל חידשה יחסים עם גינאה, 49 שנים אחרי שנותקו בעקבות מלחמת ששת הימים. ב-2017 ישראל חידשה יחסים עם ניקרגואה, שבע שנים לאחר שנותקו, ובתחילת 2019 הודיע ראש הממשלה על כינון יחסים דיפלומטיים עם צ'אד.

לפי אתר משרד החוץ, כיום מצויה ישראל ביחסים רשמיים עם 159 מדינות. בדיקה העלתה שהאתר אינו מעודכן ולא כולל את חידוש היחסים עם צ'אד בינואר 2019. דובר משרד החוץ אישר בפני המשרוקית של גלובס כי כיום יש לישראל יחסים דיפלומטיים עם 160 מדינות.

בשורה התחתונה: אמירתו של אמיר אוחנה לא נכונה. בשנת 1999 הייתה ישראל ביחסים דיפלומטיים עם 163 מדינות, וב-2005 עם 161 מדינות. כיום לישראל יחסים דיפלומטיים עם 160 מדינות.