בשורות רעות לברנמילר: בנק לאומי טוען להפרות בהסכם המימון ועלול לדרוש פירעון מיידי

חברת האנרגיה הדגישה כי למרות חילוקי הדעות הבנק "מסכים להשהות את זכותו לפירעון מיידי, על מנת לאפשר לחברה גיוס כספים" • בתגובה צללה המניה ב-10% והיא משקפת לברנמילר שווי של כ-60 מיליון שקל

אבי ברנמילר / צילום: איל יצהר
אבי ברנמילר / צילום: איל יצהר

הודעת ברנמילר אנרג'י, רגע לפני סוף השבוע, חשפה חילוקי דעות בינה לבין בנק לאומי, המלווה את הפרויקט המרכזי שלה "רותם 1" - והגבירה את חששות המשקיעים בנוגע לעתיד פעילותה, מה שהוביל לצלילה של כ-10% במניה החבוטה. 

הדיווח שפרסמה ברנמילר ביום חמישי חשף טענות של לאומי להפרות של תנאי הסכם המימון שנחתם בין הצדדים, מה שעלול להוביל לדרישה לפירעון מיידי של ההלוואה שקיבלה החברה מהבנק. ברנמילר, שבשליטת היו"ר והמנכ"ל אבי ברנמילר, עדכנה כי קיבלה מכתב מהבנק ובו הוא טוען כי החברה "אינה עומדת באבני הדרך ובהתניות הפיננסיות שנקבעו בהסכם המימון".

במכתב מעלה הבנק שלל טענות לגבי התנהלותה של ברנמילר . ביניהן "הפרות מהותיות של הסכם המימון מצד הלווה, בין היתר, בשל אי עמידת הלווה בלוחות הזמנים להקמת הפרויקט, חריגה מעלויות הפרויקט, אי כיסוי גלישת עלויות הפרויקט ועוד".

כאמור, בבנק טוענים כי הפרות אלה "מזכות אותו בסעדים שונים, לרבות העמדה לפירעון מיידי של ההלוואה מכוח הסכם המימון, כולל ריבית שנצברה". מדובר בסכום של כ-21 מיליון שקל, מתוכם כ-12 מיליון שקל מופקדים בפיקדונות. עוד טוען הבנק כי יש לו זכות שלא להעמיד את יתרת המסגרת, בהיקף של קרוב ל-4 מיליון שקל, עבור הפרויקט, ויש לו זכות לממש את הבטוחות שהועמדו להבטחת המימון.

למרות כל אלה, בברנמילר הדגישו כי הבנק הבהיר כי "הוא מסכים להשהות את זכותו לפירעון מיידי, זאת על מנת לאפשר לחברה גיוס כספים ממשקיע/קרן לצורך השלמת הפרויקט". לפי ברנמילר, הסכמת הבנק כפופה לכמה תנאים, בהם חתימת הסכם ההשקעה שישלים את ההשקעה בפרויקט ויעמיד את המימון הנדרש עבורו לסכום כולל של 70 מיליון שקל, וזאת תוך קצת יותר מחודש, הטלת שיעבוד קבוע ראשון על חשבון הבנק של ברנמילר, ועוד.

עוד ציינו בברנמילר כי "החברה אינה מקבלת את חלק מטענות הבנק, וחולקת עליהן, לרבות על סכום ההשקעה בפרויקט". סכום זה, להערכת החברה, עומד על כ-61.5 מיליון שקל.

בחודש אוקטובר האחרון משכה ברנמילר סכום של כ-21 מיליון שקל, המהווה את עיקר כספי ההלוואה שקיבלה מלאומי למימון השלמת הקמתו של פרויקט "רותם 1", במסגרתו היא מקדמת הקמת תחנת כוח באזור הדרום לייצור חשמל המתוכנן להימכר לחברת החשמל. במטרה להקל על מצוקת המזומנים של החברה, ברנמילר השלימה מוקדם יותר החודש גיוס הון של כ-8 מיליון שקל.

עם הירידות האחרונות, מניית החברה השלימה צלילה של יותר מ-70% בערכה מאז הונפקה באוגוסט 2017, רחוקה כ-10% בלבד מרמת השפל שרשמה בתחילת השנה, ומשקפת לברנמילר שווי נוכחי של כ-60 מיליון שקל.

החברה הפועלת בייזום, תכנון, הקמה והפעלת מתקנים לייצור חשמל. היא עדיין לא מייצרת הכנסות וצוברת הפסדים, ובסוף חודש ינואר עדכנה כי "יתרת המזומנים המצויה ברשות החברה אינה מספיקה להשלמת פרויקט רותם 1 ופרויקטים נוספים".