לאחר שהפסיד כמעט מיליארד שקל: מרקוס וובר נוטש את הארנה של ת"א

בעל השליטה בחברה פועל למחיקת מניותיה מהמסחר תמורת כ-8.5 מיליון שקל בלבד, לאחר שהחברה איבדה כמעט את מלוא ערכה

מרכוס וובר  צילום: אלון רון
מרכוס וובר צילום: אלון רון

אחרי השקעה של כמעט 1 מיליארד שקל בחברת הנדל"ן ארנה גרופ, בעל השליטה בחברה, מרכוס וובר, פועל למחיקת מניותיה מהמסחר תמורת כ-8.5 מיליון שקל בלבד, וזאת לאחר שהחברה איבדה כמעט את מלוא ערכה. ארנה גרופ  פרסמה הבוקר את הצעת הרכש של וובר, שנקבה במחיר מניה של קרוב ל-3 אגורות, הגבוה בכ-20% משוויה הבוקר, מה שהקפיץ אותה בשיעור דומה למחיר קרוב להצעה, במחזור מסחר קטן למדי.

את ההצעה, המיועדת לכ-22% ממניות ארנה גרופ בהם מחזיק הציבור, פרסם וובר באמצעות חברת ASTC הפרטית שלו, באמצעותה הוא מחזיק את מניות השליטה בארנה גרופ, בשיעור נוכחי של כ-62%, ומועד ההיענות האחרון לה נקבע לתחילת אפריל. מלבד וובר והציבור, ביתרת המניות מחזיק אברהם נניקשוילי (16.5%), ששמו מופיע יחד עם זה של וובר במסגרת הצעת הרכש, אולם בארנה גרופ מציינים כי נניקשוילי הוא "מציע פורמאלי ואינו צפוי לרכוש מניות כלשהן במסגרת הצעת הרכש".

נניקשוילי, יחד עם שותפיו ג'קי בן זקן וחיים רביבו, היו בעלי השליטה בארנה גרופ (בשמה הקודם, מנופים פיננסיים), כשהכניסו את וובר להשקעה ראשונה בה, ב-2008, אז הוא העמיד לחברה מסגרת אשראי של 25 מיליון דולר.

שנה לאחר מכן, בעיצומו של משבר האשראי העולמי שהיכה גם במנופים, הפכה ההלוואה להשקעה הונית יוצאת דופן של כ-100 מיליון דולר במניות החברה. השקעת הענק, לצד הלוואות שהעמיד לחברה בסכום דומה, הגדילו כאמור את סך ההשקעה של וובר בארנה עד קרוב ל-1 מיליארד שקל.

אולם, שורה של כישלונות עסקיים מהדהדים בתחומי הנדל"ן בחו"ל ובחיפושי הנפט בישראל (קידוח הנפט של חברת שמן מול חופי אשדוד), גרמו לה להפסדים מצטברים של מאות מיליוני שקלים ולקריסת שוויה, העומד אחרי העליות היום על כ-40 מיליון שקל בלבד, לעומת שווי של יותר מ-1 מיליארד שקל אליה הגיעה במהלך 2011.

לפני כשנתיים וחצי, באוקטובר 2016, הציע וובר לרכוש את שני נכסיה העיקריים של ארנה גרופ, הסטאר סנטר באשדוד וקניון ארנה בנהריה, תמורת כ-790 מיליון שקל, בניכוי הלוואות בנקאיות בסך של כ-320 מיליון שקל המובטחות בנכסים, ולהותיר את החברה כשלד בורסאי עם קופת מזומנים, אולם הצעתו לא מומשה.