‏כלי חדש יאפשר לכם לדווח על בוטים וחשבונות מזויפים ברשתות החברתיות

איגוד האינטרנט, המכון הישראלי לדמוקרטיה והקליניקה למשפט, טכנולוגיה וסייבר באוניברסיטת חיפה השיקו כלי לדיווח על בוטים וחשבונות מזויפים ברשתות החברתיות, שיסייע בזירוז הטיפול מול הרשתות החברתיות

צ'אט בוט / צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
צ'אט בוט / צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

כלי חדש במלחמה בבוטים, בפייקים (חשבונות מזויפים) ובמודעות פוליטיות אנונימיות. איגוד האינטרנט, המכון הישראלי לדמוקרטיה והקליניקה למשפט, טכנולוגיה וסייבר באוניברסיטת חיפה השיקו כלי לדיווח על בוטים וחשבונות מזויפים ברשתות החברתיות, שיסייע בזירוז הטיפול מול הרשתות החברתיות.

הארגונים קוראים לגולשים בישראל "להשתמש בכלי בימים שנותרו עד הבחירות כדי למנוע השפעה לא ראויה על השיח ברשתות החברתיות, ולתרום לשמירה על טוהר והוגנות הבחירות גם ברשת". לדברי קרין נהון, נשיאת איגוד האינטרנט הישראלי, "המיזם המשותף הזה הינו חלק מארגז הכלים למניעת הטיית בחירות, שאנו מנסים לקדם לטובת הציבור".

על פי הודעת איגוד האינטרנט, "המיזם פועל בהתאם עם החלטת יו"ר ועדת הבחירות המרכזית, שופט העליון בדימוס חנן מלצר, לאסור פרסומי תעמולה ללא זיהוי מלא של מי שעומד מאחוריהם ובתיאום עם הוועדה. באשר לדיווח על 'בוטים' וחשבונות מזויפים - שמורה לכל גולש הזכות לדווח בעצמו לרשת החברתית, אולם לארגונים מובילי היוזמה ישנם ערוצים ישירים לפלטפורמות הרשת השונות (פייסבוק, טוויטר, אינסטגרם, טלגרם ועוד), ופניות מטעמם זוכות לקדימות ומועברות היישר לטיפול הגורמים המתאימים".

כל מידע שיישלח באמצעות הטופס, מבטיחים הארגונים, "ייבחן על ידי צוות מומחים של הארגונים מובילי היוזמה, ובהתאם לתוצאות תתבצע פעולה: דיווח על נושא הפניה למשטרה, לוועדת הבחירות המרכזית, או ישירות לפלטפורמות הרשת הרלוונטית לצורך בחינת האפשרות של הסרת התעמולה או השעיית החשבון. במידה ובדיקת צוות המומחים תמצא שהדיווח שגוי - לא תתבצע פעולה".

ד"ר תהילה שוורץ-אלטשולר, ראש התוכנית לרפורמות במדיה במכון הישראלי לדמוקרטיה, אמרה כי "אם יש משהו שניתן ללמוד ממערכות הבחירות בשנים האחרונות במדינות אחרות, הוא שההשפעה דרך מניפולציות דיגיטליות יכולה להטות תוצאות. ערנות לאפשרות של התערבות לא רצויה בבחירות יכולה למנוע או למזער את המניפולציות הללו".