"עולם המסחר השתנה לגמרי בגלל אמזון. היום המסחר הופך להיות יותר בילוי ופנאי"

בעלי ישראל קנדה, אסף טוכמאייר וברק רוזן, אמרו היום בוועידת ישראל לנדל"ן של "גלובס" כי הפרויקטים אותם הם בונים למסחר מחייבים הקצאה גדולה יותר למקומות בילוי ובתי קפה

ברק רוזן ואסף טוכמאייר בוועידת ישראל לנדל"ן / צילום: איל יצהר
ברק רוזן ואסף טוכמאייר בוועידת ישראל לנדל"ן / צילום: איל יצהר

"עולם המסחר השתנה לגמרי, מקצה לקצה, בכל העולם, בגלל אמזון. היום המסחר הופך להיות יותר בילוי ופנאי, וגם אנחנו עושים את ההתאמות האלה" - כך אמרו היום (א') אסף טוכמאייר וברק רוזן, בעלי קבוצת ישראל קנדה, בוועידת ישראל לנדל"ן של "גלובס" במוזיאון תל-אביב לאמנות. את הדברים אמרו בעלי ישראל קנדה במסגרת "שיחה 2:2" עם עורך מדור הנדל"ן של "גלובס" גיא ליברמן ועם כתבת העיתון שלומית צור, שעסקה בנושא קבוצות הרכישה ומצב ענף המסחר בנדל"ן.

רוזן וטוכמאייר אכלסו השנה את פרויקט מידטאון בתל-אביב - מגדל מגורים ומגדל משרדים. במקביל הם בונים פרויקט גדול ברחוב ליאונרדו דה וינצ'י בתל-אביב. הם מובילים חברה הנסחרת כיום לפי שווי של 892 מיליון שקל.

"עולם המסחר השתנה לגמרי בגלל אמזון. היום המסחר הופך להיות יותר בילוי ופנאי"

על השינוי שחל בענף הנדל"ן בישראל, אמר טוכמאייר כי "מדובר בשינוי של כמעט 30 שנה. היום אנחנו עושים כמעט 30 פרויקטים רק בתל-אביב. הלכנו וגדלנו, וכל פעם יש לנו חלומות חדשים. לא הפסקנו לגדול, ואנחנו בתהליך צמיחה מתמשך. ישראל קנדה היא חברה ציבורית שנסחרת בתל-אביב 125, ולקנדה ישראל יש פעילות בניו-יורק ובפנמה".

הייתם מזוהים במשך השנים עם ארגון קבוצות רכישה. התחום ספג מכה בשנים האחרונות. מה איתכם?

טוכמאייר: "אנחנו פעילים גם במלונאות, גם במגורים, גם בנדל"ן מניב - ויש לנו גם קבוצות רכישה. התחום דינמי ומשתנה, ויש אקשן, ואנחנו משתדלים להתאים את עצמנו לענף".

כשאתם רואים מה קרה ליונייטד שרונה, מה אתם חושבים?

רוזן: "כמו בפרויקט יזמי, גם בקבוצות רכישה השאלה היא מי מוביל. רכשנו קרקע ברחוב ליאונרדו דה וינצ'י ליד שרונה, ואנחנו כבר בונים שם. עכשיו בסר לקחו את הניהול בשרונה, ואני מאמין שגם שם זה ירוץ".

במידטאון הצלחתם לשווק את הדירות והמשרדים בזמן שיא, אבל את המסחר לקח יותר זמן. יש לכם קרקע לקניון בצומת גלילות, והחלטתם לא להקים אותו. מה הבעיה היום עם המסחר?

טוכמאייר: "עולם המסחר השתנה לגמרי, מקצה לקצה, בכל העולם, בגלל אמזון. היום המסחר הופך להיות יותר בילוי ופנאי, וגם אנחנו עושים את ההתאמות האלה. במידטאון יהיו יותר בתי קפה מחנויות, יהיה אולם זאפה גדול".

אתם בלב המע"ר הצפוני של תל-אביב, אבל עזריאלי היא זירת המסחר הכי רותחת באזור הזה. איך אתם מבדלים את עצמכם?

רוזן: "רכשנו את המחלבה של תנובה, וכולם הרימו גבה מה אנחנו קונים שטח שכלוא בין איילון לדרך נמיר. התחלנו עם דירות - וכולן נמכרו על הנייר. הלכנו על מגדל נוסף למשרדים - וכל המשרדים עפו. מכרנו משרד ב-11-12 אלף שקל למ"ר - והיום זה כבר עולה 24 אלף שקל למ"ר. נכון שהמסחר קשה, אבל אנחנו מנסים לבדל. זה יהיה הזאפה הכי גדול בתל-אביב, חדרי כושר, מלון עם יותר מ-110 חדרים. זה הולך להיות מדהים. בעוד שנה תבואו לבלות שם".

הרכבת הקלה הייתה אמורה להיות מוכנה כבר, אבל היא באיחור. איך זה משפיע עליכם?

טוכמאייר: "הרכבת הקלה משפיעה על כל התשתיות של העיר. זה מקשה מאוד על הגישות בכל העיר, במקומות שונים בעיר".

יש לכם קרקע ברמת השרון ששיווקתם אותה כיחידות קרקע עם מטרה שזה יהיה מגורים. אבל ראש העיר פחות תומך בתוכנית שלכם. כמה כוח יש לראש עיר? אתם אמרתם בזמנו שהוא יגזור את הסרט.

רוזן: "רכשנו 62 דונם, וחלק מהאסטרטגיה שלנו היא לקנות חומר גלם ולאו דווקא קרקע לבנייה מיידית. בנדל"ן צריך סבלנות. לא כל דבר זה להוציא היתר בנייה מחר בבוקר. אנחנו רוצים שימושים מעורבים שם - משרדים ומגורים. הלכנו עם העירייה לתכנון. מכרנו למשקיעים כמה יחידות ואמרנו שזה ייקח הרבה זמן. הוא (ראש העיר - ה"י) מעדיף שיהיו יותר משרדים, אבל עכשיו יש שיתוף-פעולה, ואני מאמין שזה יסתדר, ומי שהשקיע יכפיל וישלש את הכסף שלו".

טוכמאייר: "ראשי הערים מתחלפים, וגם הדעות שלהם משתנות לעתים. הסמכות היא הוועדה המקומית, ואנחנו משתדלים לעבוד איתם, אבל בהחלט נתקלים בבעיות, וראש עיר מסוים לא איתנו. אני מניח שעם הזמן נמצא את הדרך לשכנע אותו ביתרונות התוכנית, והם יבינו שזה לטובת העיר ולא נגדה. אנחנו מבינים את הצרכים. בכל תוכנית כזאת יש אולם כדורסל, גני ילדים. אנחנו לא מחפשים רק לקחת קרקע ולבנות ולהרוויח כמה שיותר כסף. אנחנו מבינים את צורכי העירייה".

מה להערכתם יקרה בשנה הבאה מבחינת הנדל"ן בכלל?

רוזן: "אנחנו פעילים בלונדון, בטורונטו, ברפובליקה הדומיניקנית. לנו כישראלים אין כמו ישראל. זה המקום הכי טוב להשקיע בו. נהיה יותר צפופים מסין, ואני מאמין שהשוק ימשיך להיות טוב. כולם רוצים דירות לילדים. אפשר להרוויח כסף בישראל".

טוכמאייר: "ענף הנדל"ן כרגע עובר שינוי מדהים בעולם. הוא היה תחום מסורתי של קנייה והשכרה, אבל צריך לראות איך WeWork, שאין לה נכס אחד על שמה, נסחרת היום בשווי כמו כל שוק הנדל"ן בישראל, כולל עזריאלי. Airbnb נסחרת ב-50 מיליארד דולר, יותר מהילטון שקיימת 100 שנה. כל הטק נכנס לזה עכשיו, ואני מקווה לראות את עצמנו כחלק מהשינוי העולמי הזה".