המכירות צנחו - ויפאורה-תבורי לחצה לסיים את הסכסוך עם הרשת החרדית של שופרסל

מתחילת 2019 ירדו המכירות של יפאורה בכ-7%, כשבפברואר לבדו רשמה החברה אובדן מכירות כספיות של 11.3% - מה שככל הנראה הכריע את הכף לטובת סיום הסכסוך עם "יש חסד" • יפאורה נחשבת למובילת שוק המשקאות הקלים במגזר החרדי ואוחזת בנתח של למעלה מ-44%

הרשת החרדית של שופרסל, "יש חסד" / צילום: תמר מצפי
הרשת החרדית של שופרסל, "יש חסד" / צילום: תמר מצפי

RC קולה בדרך חזרה למדפי הרשת החרדית של שופרסל: הירידה החדה במכירות לחצה על יפאורה-תבורי, ספקית המשקאות ששולטת במגזר החרדי, לחזור לספק סחורה לרשת "יש חסד" אחרי כחודשיים של סכסוך עסקי - כך נודע ל"גלובס". 

הסכסוך בין שתי החברות הציבוריות החל כשהמשקה המוגז קריסטל המיוצר על-ידי יפאורה ונחשב לפופולרי במיוחד בקרב האוכלוסייה החרדית - נעלם מהמדפים. בהמשך, כל מוצרי יפאורה-תבורי הוסרו ממדפי הרשת. בתוך כך, מתחילת 2019 ירדו המכירות של יפאורה בכ-7%, כשבפרואר לבדו רשמה החברה אובדן מכירות כספיות של 11.3% - מה שככל הנראה הכריע את הכף והוביל אותה לשוב לשווק סחורה לרשת החרדית של שופרסל.

בניגוד לשוק הכללי שבו שולטת ביד רמה החברה המרכזית (קוקה-קולה ישראל), יפאורה נחשבת למובילת שוק המשקאות הקלים במגזר החרדי ואוחזת בנתח שוק של למעלה מ-44%, כך לפי נתוני סטורנקסט. הנתון הזה מסביר עד כמה המכירות במגזר החרדי משמעותיות עבור יפאורה, שנחשבת לספקית העשירית בגודלה בשוק המזון והמשקאות בישראל.

בשיחה עם "גלובס" על רקע הדוחות הכספיים של שופרסל אמר היום (א') מנכ"ל החברה, איציק אברכהן, כי "יפאורה-תבורי עובדת באופן מלא ופורה עם שופרסל. היה מתח מסחרי מסוים בינם לבין רשת 'יש חסד', אבל הנושא מאחורינו, ואנחנו עובדים איתם בשיתוף-פעולה מלא".

מכירות יפאורה מתוך שוק המזון והמשקאות
 מכירות יפאורה מתוך שוק המזון והמשקאות

בגלל המחירון החדש 

"יש חסד" הוא הפורמט המוזל החרדי של שופרסל, שאותו מנהל דניאל ורדיגר, והוא מונה 26 סניפים בפריסה ארצית. בנוסף מפעילה שופרסל גם פורמט עירוני תחת השם "יש בשכונה" המונה 26 סניפים נוספים. יפאורה-תבורי, בניהולו של רוני גת, היא אחת מתוך 3 יצרניות המשקאות הגדולות בשוק הישראלי, והיא עוסקת בייצור ובשיווק משקאות קלים, ובהם המותגים שוופס, מי עדן, RC קולה, עין-גדי וספרינג.

ככל הנראה, הסיבה למחלוקת בין שתי החברות קשורה למחירון החדש ששלחה יפאורה-תבורי לרשתות המזון בסוף 2018. בחודש נובמבר האחרון פורסם לראשונה ב"גלובס" כי יפאורה מייקרת את המשקאות הקלים שלה לקמעונאים בשיעור של עד 4% - בדומה למהלכים מוקדמים יותר שביצעו המתחרות שלה.

לא הפעם הראשונה 

ביולי אשתקד אמר אברכהן בוועידת MAD של "גלובס" כי "אנחנו נוריד מהמדפים ספקים שלא יעמדו ברף שלנו. לא נהסס להוריד מהמדפים ספקים שירצו להעלות מחירים. הודענו גם לאחד הספקים שאם הוא יעלה את המחיר, הוא מוזמן שלא לשלוח את הסחורה".

נציין כי זו לא הפעם הראשונה ששופרסל מסירה מוצרים של יצרנית דומיננטית מהמדפים שלה במסגרת סכסוך עסקי. ביולי 2015 תלתה הרשת שלטים שקראו לצרכנים לא לקנות מוצרים של יוניליוור. הסכסוך בין השתיים נמשך על פני חודשיים, שבמהלכם הופסקה אספקת סחורה של יוניליוור לסניפי הרשת.