קירשנבאום מעידה בפרשת "ישראל ביתנו": "חוקר אמר לי 'תני לנו את ליברמן, ואני מבטיח לך, נסגור לך את התיק'"

סגנית שר הפנים לשעבר מטעם ישראל ביתנו, מי שהייתה יד-ימינו של יו"ר המפלגה ליברמן, מסרה הבוקר לראשונה את גרסתה בתיק השוחד שבו היא מואשמת • קירשנבאום תקפה בחריפות את המשטרה והאשימה אותה ברדיפה פוליטית שלה ושל מפלגתה: "כבר מהשם שנתנו במשטרה לפרשה הזאת הבנתי שהמטרה היא לפגוע במפלגה"

פאינה קירשנבאום בבית המשפט המחוזי / צילום: שלומי יוסף
פאינה קירשנבאום בבית המשפט המחוזי / צילום: שלומי יוסף

"'את יודעת שאנחנו לא מחפשים אותך. את חכמה. אנחנו מחפשים את אביגדור ליברמן. תני לנו אותו. נשחרר את הילדים שלך ונסגור לך את התיק'" - כך, לטענת פאינה קירשנבאום, סגנית שר הפנים לשעבר המואשמת בשוחד, אמר לה אחד מחוקרי משטרת ישראל, סנ"צ אלישע קוגן, ב"שיחת מסדרון" שנערכה ביום חקירתה הראשונה במשטרה במסגרת הפרשה שזכתה לכינוי "פרשת ישראל ביתנו". לאחר שסירבה, טוענת קירשנבאום, הוארך מעצרה של בתה ב-5 ימים נוספים.

לאחר שהמדינה הביאה להרשעתם של גורמים מסביבתה הקרובה ביותר של קירשנבאום וגייסה עדי מדינה שהעידו על עסקאות מושחתות ויצירתיות בהן נטלה לכאורה חלק, ואחרי שהוגשו בתיק למעלה מ-1,300 מוצגים, נשמעו כ-70 עדי תביעה ונכתבו כ-5000 עמודי פרוטוקול - הגיע הבוקר (ב') תורה של קירשנבאום, סגנית שר הפנים לשעבר מטעם מפלגת "ישראל ביתנו" המואשמת בשורה של מעשי שוחד, לפרוס את גרסתה ולספק מענה להאשמות הקשות שהוטחו בה במסגרת משפט מקבלי השוחד בפרשה.

מלווה בסנגוריה, עורכי הדין גיורא ואורן אדרת, התייצבה קירשנבאום באולמו של שופט בית המשפט המחוזי בתל-אביב, ירון לוי, כדי למסור את עדותה הראשית בפרשה, במסגרתה מואשמת בקבלת שוחד בתמורה לחלוקת תקציבים ממשלתיים-קואליציוניים של מפלגתה. זאת, בסיועו הצמוד של יד-ימינה לשעבר, דוד גודובסקי, ששימש כמנהל אגף הארגון של המפלגה והיה הנאשם המרכזי לצד קירשנבאום בפרשה, אך הודה והורשע במסגרת הסדר טיעון, בשורת עבירות של לקיחת שוחד, בקשת שוחד והלבנת הון, ונידון ל-7 שנות מאסר (ערעורו על חומרת העונש תלוי בפני בית המשפט העליון).

ללמדנו על החשיבות הרבה שמייחסת המחלקה הכלכלית לעדותה של קירשנבאום, לדיון הבוקר התייצב בעצמו גם ראש המחלקה הכלכלית בפרקליטות, עו"ד דן אלדד, בהופעה נדירה יחסית במשפטה של קירשנבאום אותו מנהל ב-4.5 השנים האחרונות סגנו, עו"ד ד"ר מאור אבן חן.

לפי האישום, קירשנבאום ביקשה וקיבלה במישרין ובאמצעות מקורבים לה ובני משפחתה שוחד בדמות כספים, מימון חופשות, מכשירי אלקטרוניקה וטובות הנאה נוספות, בין היתר באמצעות מימון מכשירים אלקטרוניים וטיסות לבנה ובתה שכאמור היו גם הם בין העצורים הפרשה. לפי כתב האישום, את טובות ההנאה האמורות קיבלה קירשנבאום בתמורה לכך שהקצתה מיליוני שקלים מהכספים הקואליציוניים של ישראל ביתנו לגופים שונים, כגון עמותות. עוד עולה מהאישום כי תשלום השוחד לקירשנבאום נעשה על-ידי הגופים שאליהם הועברו הכספים הקואליציוניים, באמצעות העברת "נתח" מאותם כספים שהתקבלו אצלם.

קירשנבאום התייצבה לעדותה היום לאחר שנתרה כמעט לבדה במערכה, אחרי שהמחלקה הכלכלית בפרקליטות הגיעה לשורה של הסדרי טיעון עם מרבית הנאשמים בפרשה. למעשה, למעט מנכ"ל משרד החקלאות לשעבר, רמי כהן, שנאשם גם הוא לצדה של קירשנבאום- נסתיימו בהרשעה משפטם של כל מי שהואשמו במתן או קבלת שוחד במסגרת הפרשה. מרבית הנאשמים הורשעו במסגרת הסדרי טיעון עליהם חתמו, ואילו נאשם אחד במסגרת משפט נותני השוחד- דניאל אלינסון אשר שמש כמנכ"ל תנועת עזרא העולמית, הורשע במתן שוחד לקירשנבאום בתום ההליך שנוהל בעניינו.

על החקירה במשטרה: "חיפשו את ליברמן"

קירשנבאום העידה על החקירה הראשונה שלה במשטרה, שהייתה החקירה היחידה בה הסכימה לדבר עם חוקריה. "כל הזמן הציעו לי לצאת החוצה לעשן סיגריה, ובינתיים בחדר - קור אימים בגלל המזגן למרות שדצמבר. יצאתי החותה כדי להתחמם, והצטרף אליי אלישע קוגן. הוא אמר לי: 'את יודעת שאנחנו לא מחפשים אותך? את חכמה. אנחנו מחפשים את ליברמן. אמרתי לו שאין לי מה להגיד לו על ליברמן. אמרו לי שאם אתן אותו ישחררו את הילדים שלי ויסגרו את החקירה שלי."

בהמשך עדותה, אמרה קירשנבאום דברים דומים: "באחת החקירות הלכתי לשירותים וחזרתי וחדר החקירות היה נעול. פתחתי חלון כדי להתחמם מהאוויר בחוץ. החוקר אמר לי 'את חכמה. את אינטליגנטית. את מבינה שלא מחפשים אותך. תני לנו את מה שרוצים ואני מבטיח לך מילה שלי, נסגור לך את התיק'".

קירשנבאום המשיכה: "כבר מהשם שנתנו במשטרה לפרשה הזאת הבנתי שהמטרה היא לפגוע במפלגה. למה קראו לזה 'פרשת ישראל ביתנו'? שנה וחצי חקירה סמויה, חודשיים לפני הבחירות חוקרים אותי ואף אחד לא שואל מה הקשר בין המועד של החקירה שלי לבחירות. הבנתי שמנסים לעשות כותרות על הגב שלי ושל המפלגה. כשדיברתי עם איווט על זה הוא אמר לי: 'אל תראי יותר מידי טלוויזיה'".

קירשנבאום המשיכה לספר על יום המעצר ועל כל רכושה שחולט, ופנתה לעו"ד יהונתן קרמר מצוות התביעה, תוך שהשירה אליו מבט ואמרה בקול רועד: "אתם איבדתם את החמלה האנושית. אין לכם את זה."

קירשנבאום התייחסה לדברים שאמרה בחקירה הראשונה שלה, החקירה היחידה בה דיברה כאמור. "כשאני קוראת את מה שאמרתי בחקירה הראשונה שלי אני לא יודעת למה עניתי ככה. הייתי כנראה מוטרדת מהילדים שלי שהיו עצורים. לא הבנתי באיזה עולם אני נמצאת ומה קורה. יש דברים שאמרתי שם שאין הסבר הגיוני למה אמרתי אותם."

לגבי שתיקתה החל מהחקירה השניה, אמרה קירשנבאום כי לאחר התייעצות עם בא כוחה גיורא אדרת היא החליטה לבחור בזכות השתיקה. "ממילא כותבים מה שרוצים. לא הייתה שום כוונה בחקירה לגלות את האמת. הם סימנו את המטרה מראש".

"מיום שרגלי דרכה במדינת ישראל כל מה שעשיתי היה לחיזוקה ולפיתוחה של המדינה. מעולם לא חיפשתי שום הטבה אישית. כל עד נורמטיבי שהופיע מטעם התביעה הודה שמעולם לא ביקשתי או התניתי משהו", אמרה קירשנבאום שפנתה לצוות התביעה והטיחה בהם: "כשידעתם שאין אשמה שלי, לקחתם קופסאות תמרים, מילאתם אותם בכסף, והצגתם את זה לתקשורת כשאמרתם 'זה הכסף של פאינה'. בזבזתם כסף ציבורי, מילונים, בשביל חקירות של ליברמן. 16 שנה חקרו אותו וביום שזה נגמר התחילו לחקור אותי. אני מצטערת על הכסף הזה שניתן היה לעשות איתו המון דברים, ובסוף הוא מבוזבז על בדיה שנוצרה מעדות של אנשים לא מהימנים".

על ליברמן: אמון מלא וחופש פעולה

קירשנבאום העידה על הקשר שנוצר לה עם אביגדור ליברמן בשנת 2001, כשישראל ביתנו" כבר הייתה קיימת, כאשר נענתה לפנייה של ליברמן לנהל את מטה יום הבחירות של רשימת האיחוד הלאומי בה הייתה חברה גם "ישראל ביתנו".

בהמשך, סיפרה קירשנבאום, הוצע לה להיות המנכ"לית של "ישראל ביתנו" והיא הסכימה לקבל את התפקיד. לדבריה, גם אחרי שנבחרה לכנסת ב-20009 המשיכה לנהל את המפלגה ולשלוט בה ביד רמה, למרות שהתואר שלה שונה ממנכ"ל למזכ"ל.

על מעמדה במפלגה ומידת האמון שרחש לה ליברמן, העידה קירשנבאום: "המעמד שלי עדיין חזק. עבדתי עם אביגדור ליברמן בשיתוף פעולה ובאמון מלא. מאז שנבחרתי להיות מנכ"לית המפלגה כל דוחות המבקר על ניהולה השוטף של המפלגה ועל התנהלותה של המפלגה בבחירות חיוביים ביותר. לא הייתה שום חריגה. גם אני וגם אביגדור הקפדנו על זה, זה היה נושא חשוב לנו. לכן קיבלתי חופש פעולה מלא מליברמן לניהול שלי ולדרך הניהול שלי. על המעמד יכולה להגיד: אם נבחרתי ב-2009 לחברת כנסת וב-2013 נבחרתי לסגנית השר מהמקום ה-7 ברשימה לכנסת - כנראה שזה מדבר בעד עצמו".

על הכספים הקואליציוניים: "שימוש ראוי לאג'נדות של המפלגה"

קירשנבאום ייחדה חלקים נרחבים בעדותה כדי לספר על פעולותיה לטובת מטרות ציבוריות, בין היתר באמצעות הקצאת כספים קואליציוניים של המפלגה עליהם הייתה אמונה מתוקף תפקידה כבר משנת 2009. לדברי קירשנבאום: "אין מפלגה שאין לה כספים קואליציוניים. אפשר לעשות בכסף הזה מה שמתאים לאג'נדה של המפלגה. זה לא כסף שנמצא אצלי בחשבון בנק או במזוודה ואני מחלקת. זה כסף שעובר לפי הנחיה ובדיקה של האוצר בהתאם למטרות שאני קובעת. ב-6 שנים שהייתי חברת כנסת חילקתי סדר גודל של מיליארד שקל כספים קואליציוניים, פלוס מינוס.".

קירשנבאום הפליגה בסיפורים במהלך עדותה. בין היתר, סיפרה קירשנבאום על מצבה של מערכת הבריאות בפריפריה לה ניסתה לעזור באמצעות העברת כספים לצורך הקמת חדרי מיון בקריית שמונה וירוחם, פרויקטים חינוכיים שהותירו עליה רושם וזכו לתמיכתה כמו פרויקט "עלה בנגב" שהוקם ברמת הגולן, כספים שהעבירה לטובת תושבי עוטף עזה בזמן צוק איתן, סיוע שהוענק מהכספים הקואליציוניים של המפלגה למשרד לבטחון הפנים לטובת רכישת מסוק כיבוי אש לאחר השריפה בכרמל, ועוד.

תיאוריה הנרחבים של קירשנבאום בהקשר זה כוונו, ככל הנראה, בעיקר כדי לצייר אותה כמי שדאגה לקדם מטרות חיוביות וראויות באמצעות הכספים הקואליציוניים אותם ניהלה, וכדי להדגיש את הצדדים החיוביים לטענתה שאפיינו את פעילותיה הפרלמנטרית בקשר לכספים אלה שעומדים במרכז הפרשה.

כשהיא מתייחסת במרומז להאשמות נגדה לפיהן היא הורתה לעמותות להן העבירה כספים קואליציוניים לשלם מכיסן למשרדי יחסי ציבור ואתרי אינטרנט בתמורה לקידומה בזירה התקשרותית, אמרה קירשנבאום: "תמיד היה לי מקום בתקשורת. כמנכ"לית יחידה של מפלגה וכדמות בכירה לצדו של ליברמן תמיד התקשורת התעניינה בי. היו אליי המון פניות והרבה פעמים ויתרתי כדי שיהיה לי זמן עם המשפחה.

בכך, כנראה, הניחה קירשנבאום את היסודות להתייחסותה העתידית לעדויות של אנשי יחסי הציבור רונן צור, עובד יחזקאל, ועובדי משרדם, שהעידו כי קירשנבאום וגודובסקי הגיעו לסיכום עם עמותות לפיו הן ישלמו את שכרו עבור ייעוץ שנתן לקירשנבאום. בעדותו, אמר צור "מבחינתנו פאינה וצוותה הם הלידרים של הפרויקט. זה לא עניינו אם העמותות ששילמו לנו הוקמו על-ידי פאינה. ככה הגדירו לנו". גם עובדים ממשרדיהם של צור ויחזקאל העידו כי מבחינתם היה ברור שקירשנבאום היא הלקוח. בנוסף לאלה, ניצבת עם עדותו של ג'ורג' בירנבאום, שותפו של היועץ הפוליטי ארתור פינקלשטיין ז"ל, שהעיד כי קירשנבאום אמרה לו שעמותה תשלם עבור סקר שערכו עבורה ועבור "ישראל ביתנו".

קירשנבאום סיפרה על מעשי חסדים שביצעה במהלך הקריירה הציבורית שלה ועל כך שניסתה לעזור לאנשים שפגשה ברחוב וגם לאנשים שהכירה למצוא מקור תעסוקה. קירשנבאום התייחסה למזכירה שלה ויקה רבין, שהודתה במסגרת הסדר טיעון כי השמידה מסמכים שהיו במשרדה עם היוודע דבר החקירה של הפרשה. לפי כתב האישום, גודובסקי ביקש מעמותת איילים, לה כאמור העבירה המפלגה כספים קואליציוניים, להעסיק את רבין. "הנושא של מציאת עבודה במדינת ישראל הפך לקשה ביותר ובעייתי ביותר", אמרה קירשנבאום.

התייחסות זו של קירשנבאום תהיה רלוונטית גם לעדותו של המדליסט האולימפי מיכאל קולגנוב, שהעיד לפני מספר חודשים ממקום מושבו בגרמניה כי פנה לקירשנבאום וגודובסקי על-מנת שיסייעו לו במציאת מקור פרנסה, וכי קיבל מעמותת איילים, עמותה לה העבירה קירשנבאום כספים קואליציוניים, תשלום חודשי על-סף 7,000 שקל במשך כמעט שנה מבלי שביצע עבודה כלשהי תמורתו.

על גודובסקי: "חיכוכים רבים"

"דאוד גודובסקי הוא אדם מאוד אינטליגנטי. הוא דמות ציורית. בנוסף, הוא תמיד זמין. יודע הכל, מכיר הכל", העידה קירשנבאום בהתייחסה לגודובסקי שכאמור הורשע במסגרת הפרשה ונדון ל-7 שנות מאסר.

קירשנבאום המשיכה: "היתרון של גודובסקי שיודע הכול ומכיר הכול הפך גם למגרעה שלו ויצר חיכוכים. בסוף 2010 החלטתי להשעות אותו מהתפקיד כי החיכוך בינו לבין אגף ההסברה הגיע לשיאים. שבוע הוא היה בבית ואחרי כן בהתייעצות עם ליברמן החלטנו להחזיר אותו לתפקיד. ב-2009 כשאני נבחרת לכנסת ונמצאת עוד פחות זמן במטה המפלגה הוא מקבל עוד יותר כנפיים, וזה מביא לחיכוך מאוד גדול ביננו".

קירשנבאום המשיכה לספר על גודובסקי: "בשנת 2014 נזפתי בו באופן רציני, אחרי שיידעתי את ליברמן. הוא מחליט להתפטר, והתחלנו שיחות וגישורים כדי שיחזור לתפקיד." עו"ד אדרת הגיש הודעת טקסט ששלח גודובסקי לקרישנבאום בה כתב לה שמכיוון שהיא מביעה כלפיו אי אמון הוא מעדיף להתפטר, ובתגובה היא כותבת לו: "אתה חולה רוח. מה הקשר לאמון. אל תתעסק בדברים שהם לא שלך". בסוף, העידה קירשנבאום, לא התפטר גודובסקי.

קירשנבאום התייחסה לשיחות בינה לבין גודובסקי שהוגשו כראיות במסגרת התיק. היא סיפרה שהיא וגודובסקי דיברו "בסלנג פנימי שלנו. לכן כשהאזינו לנו לשיחות ושמעו את השפה שלנו - 'ירוק', 'כיסאות', 'עצים', חשבו שאני מנסה להסתיר משהו. ממש לא ניסיתי להסתיר משהו, פשוט השיחות שלי ושל גודובסקי היו ציוריות".

קירשנבאום המשיכה להעיד על יחסיה עם גודובסקי. "ב-2009 כשנבחרתי לכנסת העברתי חלק מהסמכויות שלי לדאוד, וב-2013 כשכבר כיהנתי כסגנית שר המצב הפך להיות מאוד קשה כי לא היה לי זמן לעשות הרבה דברים ודאוד נכנס לתוך הוואקום הזה."

השופט לוי קטע את קירשנבאום: "זה לא מסתדר לי. גם ככה הוא חרג מהסמכויות שלו, ונקלע לחיכוכים. אז נתת לו עוד סמכויות?" קירשנבאום ענתה: "לא יכולתי לבצע את כל הפעילות שבצעתי לפני כן. לדבר עם 130 חברי הארגון או לבקר בסניפים - לא היה לי זמן לזה". לוי הקשה: "למה לא גייסתם עוד מישהו? למה חילקתם עוד סמכויות לעובדים נוספים בארגון?" קירשנבאום ענתה: "לא היה לנו כסף. כל מנהלי האגפים קיבלו עוד סמכות. לא רק דאוד. כולם נשארו במסגרת שלהם אבל הוא ידע ללכת מסביב ולקחת יותר סמכויות. אני מודה שכל הזמן הייתי צריכה ליישר אותו - זה כנראה התפקיד של המנהל: 'לתת וליישר, לתת וליישר'. ואם הייתי מביאה מישהו חדש שאני לא מכירה זה היה יותר טוב? איך אני יכולה לעשות דבר כזה?"

בהמשך העידה קירשנבאום כי גודובסקי לא היה קשור לחלוקת הכספים הקואליציוניים מטעם המפלגה. "לדאוד לא הייתה שום השפעה על החלטות שלי בתחום הכספים הקואליציוניים. לכן מאוד הופתעתי שנאמר במשפט שדאוד ביקש כסף מעמותת איילים. אולי זה היה ביטוי שלו, לא יודעת, אולי לא הבינו אותו. ככה אני רוצה להאמין."

נאום הפתיחה: "חקירה בעלת קונוטציות פוליטיות"

עוד בטרם עלתה קירשנבאום לדוכן העדים, פתח בא-כוחה עו"ד גיורא אדרת בנאום חוצב להבות. "השם שניתן לפרשה, פרשת ישראל ביתנו, יוצר קונוטציות פוליטיות. נוסיף לכך שאנו רואים הן בתיק זה והן בתיקים אחרים שמעולם לא הלבישו לתיק שם שקשור למפלגה ובפוליטיקה. כשאולמרט נחקר - זו לא הייתה פרשת קדימה; כשביטן ונתניהו נחקרים - זו לא פרשת הליכוד. 4.5 שנים מאז שהחלה החקירה, הכותרות שמדובר בפרשת השחיתות הגדולה בישראל לא יורדות. אנחנו נראה שרשויות החקירה שמו להם למטרה להפליל בכל מחיר את הגברת קירשנבאום. זה נעשה בגיוס מסיבי של עדי מדינה כפי שלא ראינו בתיקים אחרים, תוך הענקת הטבות מפליגות הן בסגירת תיקים והן במתן כספים וסכומים בלתי רציונאליים של מאות אלפי שקלים לעדי מדינה והכל כדי לגייס את אותם עדים למטרה שרשויות החקירה רצו להביא אליהן. כך הפכו שני ראשי מועצות, גרשון מסיקה ומוצי דהמן לעדי מדינה, אבל התגלתה בתיק קופת השרצים שלהם ועדיין כל התיקים נגדם נסגרו."

אדרת המשיך: "דוגמה נוספת לגיוס של עדי מדינה לא ראויים: נלי דינוביצקי ואיגור ריז (עדי המדינה בתיק שהעידו כי קירשנבאום סייעה לדינוביצקי, בעלים של חברת הפקות, להשיג חוזי הפקה מול גופים שונים בשירות המדינה, בתמורה לעמלה של 10% מסכום הזכייה ששולמו בחזרה לה ולגודובסקי, מ.ב), זוג שלא אני נתתי להם את השם "זוג נוכלים". רבים מעדי התביעה אמרו שהזוג הזה עקץ אותם. וגם להם נתנו מאות אלפי שקלים, כדי להפליל את קירשנבאום. סגרו תיקים לאנשים כמו חיים בן שושן למרות שעלו ראיות לעבירות רחבות היקף. נחשפנו לחקירות מאוד אגרסיביות של עדים שהוזהרו בעבירות חמורות ביותר, הופעלו עליהם לחצים ונעצרו - והכל כדי לקדש את המטרה. נראה שגישת התביעה לכל נושא הכספים הקואליציוניים מתעלמת במכוון או שלא במכוון ממצב שהיה קיים לפני הפרשה הנדונה וממצב שנמשך גם היום. העברת תקציבים למטרות שהמפלגה חפצה ביקרן קיים בכל המפלגות, גם היום."

עוד אמר אדרת: "יצרו במשפט הזה זהות בין דאוד גודובסקי לבין פאינה קירשנבאום. שמענו עשרות עדויות על גודובסקי, אבל הוא אישיות משפטית נפרדת מקירשנבאום. איך מעשים שמיוחסים לגודוסקי בלבד מהווים מעשים דומים שלה? יש כאן ניסיון לקשר את גברת קירשנבאום לכל פעולה וכוונה של גודובסקי. אבל לגודובסקי יש אישיות משלו, הוא פעל על דעת עצמו."

השופט קטע את אדרת והקשה עליו: "מה הטענה שלך, שקירשנבאום לא ידעה כלום ממה שעשה גודובסקי?" אדרת ענה: "איני יכול לענות בצורה גורפת. נראה לגבי כל אחת מהפרשיות מה ידעה ומה לא ידעה."

השופט ירון לוי / צילום: שלומי יוסף
 השופט ירון לוי / צילום: שלומי יוסף

דוד גודובסקי נידון ל-7 שנות מאסר

קירשנבאום מואשמת במסגרת הפרשה בקבלת שוחד בתמורה לחלוקת תקציבים ממשלתיים-קואליציוניים של מפלגתה. כל זאת, בסיועו הצמוד של יד-ימינה לשעבר, דוד גודובסקי, ששימש כמנהל אגף הארגון של המפלגה והיה הנאשם המרכזי לצד קירשנבאום בפרשה, אך הודה והורשע במסגרת הסדר טיעון, בשורת עבירות של לקיחת שוחד, בקשת שוחד והלבנת הון, ונידון ל-7 שנות מאסר (ערעורו על חומרת העונש תלוי בפני בית המשפט העליון).

לפי האישום, קירשנבאום ביקשה וקיבלה במישרין ובאמצעות מקורבים לה ובני משפחתה שוחד בדמות כספים, מימון חופשות, מכשירי אלקטרוניקה וטובות הנאה נוספות, בתמורה לכך שהקצתה מיליוני שקלים מהכספים הקואליציוניים של ישראל ביתנו לגופים שונים, כגון עמותות. לפי האישום, תשלום השוחד לקירשנבאום נעשה על-ידי הגופים שאליהם הועברו הכספים הקואליציוניים, באמצעות העברת "נתח" מאותם כספים שהתקבלו אצלם ובדרכים מגוונות ו"יצירתיות".

ללמדנו על החשיבות הרבה שמייחסת המחלקה הכלכלית לעדותה של קירשנבאום, לדיון הבוקר התייצב בעצמו גם ראש המחלקה הכלכלית בפרקליטות, עו"ד דן אלדד, בהופעה נדירה יחסית במשפטה של קירשנבאום אותו מנהל ב-4.5 השנים האחרונות סגנו, עו"ד ד"ר מאור אבן חן.

קירשנבאום מתייצבת לעדותה היום לאחר שנותרה כמעט לבדה במערכה, אחרי שהמחלקה הכלכלית בפרקליטות הגיעה לשורה של הסדרי טיעון עם מרבית הנאשמים בפרשה. למעשה, למעט מנכ"ל משרד החקלאות לשעבר, רמי כהן, שנאשם גם הוא לצדה של קירשנבאום- נסתיימו בהרשעה משפטם של כל מי שהואשמו במתן או קבלת שוחד במסגרת הפרשה. מרבית הנאשמים הורשעו במסגרת הסדרי טיעון עליהם חתמו, ואילו נאשם אחד במסגרת משפט נותני השוחד- דניאל אלינסון אשר שמש כמנכ"ל עמותת עזרא העולמית, הורשע במתן שוחד לקירשנבאום בתום ההליך שנוהל בעניינו.

*** חזקת החפות: פאינה קירשנבאום לא הורשעה בכל עבירה במסגרת פרשת ישראל ביתנו. לאחר שהסתיימה פרשת התביעה, בשלב זה ניתנת לקירשנבאום האפשרות להציג את עדי ההגנה ואת טענותיה. במהלך המשפט טוענת קירשנבאום לחפותה, וכל עוד היא לא הורשעה, היא זכאית ליהנות מחזקת החפות.

עם חיוך קל ובשקט מופתי: התנהלותה של קירשנבאום במשפט

בשנה וחצי האחרונות התייצבה פאינה קירשנבאום באופן קבוע בין פעם לפעמיים בשבוע באולמו של השופט לוי, פעמים רבות למשך שעות ארוכות, ונאלצה לשמוע את עשרות עדי התביעה שגוללו את עיקרי הפרשה מנקודת מבטם, ואת התביעה מגוללת האשמות קשות נגדה.

בניגוד לנאשמים רבים הנוהגים לזרוק הערות ביניים בזמן שנשמעת עדות נגדם, או ללחוש הערות על אוזנם של סנגוריהם - בזמן עדותם של כ-70 עדי תביעה, שהעידו בעיקר נגדה, נותרה קירשנבאום שקטה, בלי להניד עפעף, כשהחיוך הקל שעימו

התייצבה כל בוקר בבית המשפט נותר על פניה, עד שנדמה כי הפך להיות חלק מהבעת פניה, כמי שמבקשת לשדר "עסקים כרגיל".

עדותה היום, ב', של קירשנבאום הייתה ההזדמנות הראשונה שלה לשבור שתיקה, ולהשיב להאשמות הקשות שנשמעו נגדה במשפט. ואכן, החל מהרגע שעלתה לדוכן העדים זרם ושצף דיבורה של קירשנבאום, שדיברה ארוכות, מה שאילץ את סנגורה לקטוע את דבריה מדי פעם. זאת, לדבריו, "כדי שנוכל להתקדם, עוד נגיע לזה בהמשך".

מעניין יהיה לראות אם קור-הרוח שמאפיין את התנהלותה של קירשנבאום מאז תחילת שמיעת העדויות באולמו של לוי, ימשיך לאפיין את התנהלותה גם בהמשך, בעת שתיאלץ להשיב לחקירה הנגדית, ולשאלותיו הנוקבות שסביר שיעלה השופט לוי שנוהג לחקור בעצמו את העדים המופיעים בפניו.

ההתחלה של לוי וקירשנבאום לא הייתה חלקה. בדיון הראשון, בשנה שעברה, התייצבה קירשנבאום כשהיא לועסת מסטיק. השופט לוי הבחין בכך, ואמר לה כי חל איסור ללעוס מסטיק במהלך הדיון. גם הערה זו לא מחקה את החיוך הקבוע שעל פניה. "תצאי בבקשה החוצה לזרוק אותו. אל תדביקי אותו מתחת לכיסא", ביקש השופט לוי מקירשנבאום. והיא, אמנם לא יצאה אך הנהנה שהבינה את הבקשה של השופט.