פיצול בדלק קידוחים: הזכויות במאגר לוויתן יועברו לחברה זרה שתירשם למסחר בלונדון

הזכויות במאגרי הגז "לוויתן" ו"אפרודיטה" יועברו לידי חברה בת זרה, במטרה לעורר עניין מצד משקיעים זרים • זכויות דלק במאגר "תמר" יישארו בידי השותפות המוגבלת • על פי התוכנית, שאותה הוביל מנכ"ל דלק קידוחים יוסי אבו, מניות החברה יירשמו גם בבורסה בתל אביב ברישום כפול

יוסי אבו, מנכ"ל חברת דלק קידוחים  / צילום: שלומי יוסף
יוסי אבו, מנכ"ל חברת דלק קידוחים / צילום: שלומי יוסף

קבוצת דלק, שביצעה בשנתיים האחרונות מספר שינויים מבניים בעסקי הגז שלה, בוחנת שינוי נוסף. השותפות המוגבלת דלק קידוחים, שמרכזת את חיפושי הגז של הקבוצה, דיווחה הבוקר כי היא שוקלת לפצל את הנכסים העיקריים שלה - ההחזקות במאגרי הגז לוויתן (כ-45%)  ואפרודיטה בקפריסין (כ-30%) - לתוך חברה בת שמניותיה יונפקו בבורסת לונדון.

על פי המהלך הנבחן, יחולקו מניות החברה הבת החדשה בעין למחזיקי יחידות ההשתתפות של דלק קידוחים, בהתאם לחלקם היחסי. על פי התוכנית, שאותה מקדם מנכ"ל דלק קידוחים, יוסי אבו, לאחר ההנפקה בלונדון צפויות מניות החברה הבת להירשם למסחר גם בבורסה של תל אביב.

בשותפות מעריכים, כי חשיפת נכסי הגז העיקריים שלה לשווקים בחו"ל תגדיל את ההשקעות בהם מצד משקיעים זרים, ותציף ערך. כמו כן, העברת הזכויות בלוויתן לידי חברה זרה אמורה לאפשר לה גמישות רבה יותר בשיתופי פעולה עם מדינות באזור בנושאים של יצוא גז.

במסגרת מתווה הגז התחייבה דלק למכור את כל זכויותיה (31.25%) במאגר תמר עד 2021. עד כה מכרה דלק 9.25% מהזכויות בתמר (באמצעות חברת תמר פטרוליום, שפוצלה והונפקה בבורסה), כך שעליה למכור 22% נוספים בשנתיים הקרובות. הפיצול המתוכנן כעת של ההחזקות בלוויתן יאפשר לדלק קידוחים להמשיך ולהחזיק בתמר.

בדלק קידוחים בדקו בחודשים האחרונים אפשרות של הנפקת החזקותיה בתמר בבורסת יורונקסט בהולנד, בדומה למהלך ההנפקה של חברת תמר פטרוליום בבורסה של תל אביב בשנת 2017.

כעת, ככל הנראה, מבינים בדלק כי מכירת יתרת ההחזקה בתמר קשה לביצוע, ולכן מקדמים שם במקביל תוכנית אחרת. בדיווח של החברה לבורסה, עם זאת, נאמר כי "במקביל לבחינת היתכנות הפיצול, ממשיכה השותפות לבחון ולקדם חלופות נוספות למכירת יתרת החזקותיה בחזקות תמר ודלית".

דלק קידוחים מחזיקה כאמור ב-45.3% מהזכויות במאגר לוויתן, וב-30% מהזכויות במאגר אפרודיטה, שהתגלה ב-2011 בקפריסין, אך טרם פותח. מאגר לוויתן נמצא על סף השלמת שלב א' של פיתוח המאגר לאספקת גז ללקוחות בירדן, בישראל ובמצרים. החברה הבת החדשה תרכז גם את פעילות האקספלורציה העתידית של דלק קידוחים, ותחזיק ברישיונות חיפושים נוספים.

מהלך דומה של אנרג'יאן היוונית

גורמים בשוק ההון אמרו, כי המהלך של דלק בא על רקע הצלחת מהלך דומה שביצעה אנרג'יאן היוונית, בעלת מאגרי כריש ותנין, שהנפיקה את מניותיה בלונדון אשתקד (ולאחריה ביצעה רישום כפול בבורסה בתל אביב). מאז ההנפקה עלה מחיר מניותיה של אנרג'יאן בכ-85%. הההנפקה בוצעה על רקע התחרות הגוברת באזור מזרח הים התיכון עם האינדיקציות לתגלית גז משמעותית נוספת במימי מצרים. המהלך, אם ייצא לפועל, גם מגדיל את האפשרויות שעומדות בפני תשובה לממש את החזקותיו במאגרים.

בשוק ההון לא התלהבו במיוחד מהדיווח של דלק קידוחים הבוקר, ויחידת ההשתתפות שלה נסחרה ביציבות. מניית קבוצת דלק, ששווי השוק שלה בבורסה מגיע לכ-7.7 מיליארד שקל  (לאחר עלייה של 15% במניה בשנה האחרונה) נסחרה בעליות קלות. קבוצת דלק מחזיקה במישרין ובעקיפין בכ-60% בשותפות דלק קידוחים, הנסחרת בשווי של כ-14 מיליארד שקל.

בשנים האחרונות מוכרת קבוצת דלק, שאותה מוביל המנכ"ל אסי ברטפלד, החזקות שאינן בתחום הליבה, לצד העמקת פעילותה בתחום חיפושי הגז הטבעי והנפט, בארץ ובחו"ל. זאת, כחלק ממהלך אסטרטגי להפוך את פעילותה לבינלאומית, במקביל לתהליך מכירת החזקותיה במאגר הגז הטבעי תמר והשקעה בפרויקט לוויתן, שצפוי להתחיל בהפקת גז טבעי בסוף 2019.

כך, במהלך מאי 2017, השלימה דלק את ההשתלטות על מפעילת הקידוחים הקנדית איתקה בכ-520 מיליון דולר. בסך הכול הסתכמה ההשקעה של הקבוצה ברכישת מלוא השליטה באיתקה בכ-590 מיליון דולר. במקביל להרחבת הפעילות של איתקה נכנסה דלק בינואר 2018 גם לפעילות במפרץ מקסיקו, פעילות שעדיין לא מניבה פירות לקבוצה.

"התוכנית עשויה להציף ערך למאגר לוויתן"

האנליסטית אלה פריד מלאומי שוקי הון ציינה בתגובה להודעה, כי "אם התוכנית תצא לפועל היא תותיר בדלק קידוחים רק את יתרת החזקותיה בתמר ובתמר פטרוליום. להערכת דלק קידוחים, המבנה החדש יאפשר לבעלי מניות המיעוט (יחידות השתתפות) להמשיך להחזיק הן בתמר והן בלוויתן. במילים פשוטות, התוכנית המוצעת מייתרת את הפצת יתרת החזקת דלק בתמר בשיעור של 22% בהולנד כפי שתוכנן, ומתירה גם אותן בישראל".

לנו נראה, אומרת פריד, "כי מדובר בתוכנית מאוד אלגנטית, אשר עשויה להציף ללא ספק ערך למאגר לוויתן. מדובר במהלך מעולה לדלק, שעשוי להיטיב עם משקיעי רציו ולהכביד על משקיעי ישראמקו, תמר פטרוליום ואלון גז, שכולן בעלות חשיפה טהורה לתמר".