הון סיכון | פודקאסט

היזמת שמביאה אלפים להשקיע בישראל: "פונה רק למקצוענים"

פלטרפורמת iAngels של מור אסיא ושלי הוד-מויאל קמה לפני 5 שנים כדי לחבר בין אנג'לים מחו"ל לסטארט-אפים מקומיים • היום כבר מדובר בקרן הון סיכון שמנהלת 100 מיליון דולר ופועלת בשיטה יוצאת דופן בענף • האזינו לפרק נוסף של "עוד פודקאסט לסטארט-אפים"

"איך התחלנו? יצרנו מודל ייחודי במסגרתו כל משקיע פרטי בעולם יכול להשקיע בסטארט-אפים. עם השנים יצרנו מומחיות בתחומים ספציפיים - כמו SaaS, Fintech, בלוקצ'יין ו-Frontier Tech שכולל בתוכו השקעות בטכנולוגיות לרכב, IoT, רובוטיקה ו-AI. במרוצת השנים שכללנו את המודל הזה, וכיום כמו משקיע יכול לנהל דרך התוכנה שלנו פורטפוליו השקעות ייחודי".

מור אסיא משקיעה בסטארט-אפים, והיא עושה זאת בדרך קצת שונה מקרנות ההון-סיכון ה"רגילות" בתעשייה. לפני כ-5 שנים היא הקימה יחד עם שותפתה, שלי הוד-מויאל, את iAngels - פלטפורמה המתמחה בהשקעות בסטארט-אפים. הם החלו כפלטפורמת Equity Crowdfunding - או במילים פשוטות, פנו למספר רב של משקיעים פרטיים שהכינו כ"א סכומים יחסית נמוכים (החל מ-10,000 דולר - ע.פ. ) לפלטפורמה.

באמצעות הכסף שגייסו השקיעו אסיא והוד-מויאל בחברות ישראליות. בין היתר, חברו השתיים לקרנות מובילות בשוק הישראלי, וערכו שיתופי פעולה עם גופים דוגמת NFX (קרן ההשקעות של גיגי לוי, מהאנג'לים הפעילים והמוכרים בישראל, אשר חבר לשני שותפים בכירים בסיליקון ואלי - לאחרונה גייסה הקרן כ-150 מיליון דולר - ע.פ. ).

בחלוף הזמן, גייסו אסיא והוד-מויאל קרן משלהן, האחת להשקעות בסטארט-אפים - בהיקף של 100 מיליון דולר (ואל ההשקעות בקרן זו, "מצוותות" אסיא ומויאל את הכסף הפרטי שגייסו ממשקיעים פרטיים, פר השקעה); וקרן נוספת להשקעות במיזמי בלוקצ'יין והנפקות ICO (הנפקות מטבע), בהיקף של 150 מיליון דולר. בסך הכל מנהלות השתיים מעל ל-250 מיליון דולר, לרבות פלטפורמה עם אלפי משקיעים מ-45 מדינות בכל העולם, ומעסיקות ממשרדיהן בתל אביב 26 עובדים.

ראיינו את אסיא לפרק ה-4 של עוד פודקאסט לסטארט-אפים (עונה 6) ושוחחנו איתה על המודל הייחודי והאופן בו אנשים מבצעים כיום השקעות.

"השאיפה שלנו הייתה לפתוח את האקו-סיסטם של הסטארט-אפים הטכנולוגיים בישראל לקהילה בינלאומית של משקיעים פרטיים מכל העולם", חוזרת אסיא לרעיון המקורי. "אנו נותנים למשקיעים הללו גישה לעסקאות שלא היו מגיעים אליהן בשום צורה אחרת. כך הקמנו את הפלטפורמה, ובמרוצת השנים היא הפכה לקרן הון-סיכון".

במה שונה המודל שלכם מקרן רגילה?

"יצרנו מודל ייחודי במסגרתו כל משקיע פרטי מנהל פורטפוליו משלו דרך הפלטפורמה שלנו. זה אומר שכאשר אנו משקיעות כסף דרך הקרן שלנו, לאחר שעשינו את הבדיקות שלנו - כל משקיע בפלטפורמה יכול להחליט אם להצטרף אלינו או לאו".

"אנו פונות אך ורק למשקיעים שמכירים את קונספט ההשקעות בסטארט-אפים וביצעו השקעות כאלו בעבר. אנו לא פונות לרופאים עם כסף או 'סתם' אנשים עם הון שמחפשים לאן לתעל אותו. מי שלא מכיר את התחום ולא מבין כמה הוא מסוכן, אנו לא פונות אליו ומבקשות ממנו להצטרף".

אם אתן פונות למשקיעים שכבר גם ככה השקיעו בסטארט-אפים, למה שהם לא יעשו את זה לבד?

"המשקיעים שבפלטפורמה שלנו השקיעו בעבר בחברות, אבל הם לא 'עובדים בזה'. רובם אנשים עסוקים, מנכ"לים או בכירים בחברות גדולות ובתחומים שונים. חלקם לא נמצאים דרך קבע בישראל וגם אלו שכן, לא רואים יום-יום חברות סטארט-אפ ומקבלים נגישות לדילים הקיימים. הם עושים זאת דרכנו".

"היזמים שלנו מקבלים למעשה את הערך המוסף מהצוות שלנו ב-iAngels, אך גם נטוורק של אלפי משקיעים ואת הנטוורק שלהם", מחדדת אסיא. "הם למעשה מקבלים את הנטוורק של הנטוורק שלנו, עם כל השקעה שאנו מבצעים בחברה".

ומה צופה פני עתיד ל-iAngels? "אנו חושבים שהדורות החדשים מבצעים השקעות באופן שונה מההורים שלהם, וגם רוצים לעבוד במודלים שונים כיזמים. היינו רוצים לייצר עוד מודלים חדשים להשקעות כדי לאפשר ליזמים לפגוש כסף בדרכים שונות ולקבל ערך מוסף. אנחנו לגמרי שם".

האזינו לפרק הרביעי של עוד פודקאסט לסטארט-אפים (עונה 6) עם מור אסיא.

■■

"עוד פודקאסט" היא תוכנית ליזמים בתחילת דרכים וכאלה המתעניינים ביזמות. במסגרת הפודקאסט, אנו מארחים דמויות מובילות בתעשיית הסטארט-אפים והחדשנות בישראל - לרבות משקיעי הון-סיכון, יזמים ואנשי מקצוע אחרים - בכדי לאפשר למאזינים מפגש בלתי אמצעי עמם. בחלק מהתוכניות, אנו מאפשרים גם לקהל הרחב לשאול את האורחים שאלות שמעניינות אותם.

הפודקאסט הוא בשיתוף מערכת "גלובס", ובתמיכת Rise TLV.

את "עוד פודקאסט" מנחים תומי בר-אב, יועץ לאסטרטגיה שיווקית לסטארט-אפים, לשעבר מנהל השיווק של חברת ארגוס ותוכנית MassChallenge (האקסלרטור הגלובלי הגדול בעולם); וגיא קצוביץ', מייסד-שותף ב-Fusion LA (תוכנית האצה לסטארט-אפים ישראלים בלוס אנג'לס).