מטרוניות חשמליות ומוניות שירות מהירות - משרד התחבורה מפרסם מכרזים חדשים

מבין המכרזים: קו מטרונית נשר-חיפה שצפוי להגיע לתחנה כל שבע דקות, עם כמות של מיליון נוסעים בשנה • משרד התחבורה פרסם גם מכרזים להפעלת מוניות שירות; המפעיל החדש של מוניות השירות יאפשר שימוש ב"רב קו" בימי חול, וכך יוכלו חיילים, סטודנטים ואזרחים ותיקים ליהנות מההנחות להן הם זכאים

מוניות שירות בתחנה המרכזית בתל-אביב / צילום: Salvador Aznar, שאטרסטוק
מוניות שירות בתחנה המרכזית בתל-אביב / צילום: Salvador Aznar, שאטרסטוק

משרד התחבורה פרסם היום (ב') שני מכרזים חדשים, האחד למפעיל חדש למטרונית בחיפה והשני לקווים חדשים של מוניות שירות.

בחיפה יתמודדו מפעילי תחבורה ציבורית מול "דן בצפון", המפעילה את המטרונית כיום, על הפעלת שלושת הקווים הקיימים לצד שני קווים חדשים.

כיום, קווי המטרונית הם באורך כולל של 40 ק"מ ומופעלות בהן 100 מטרוניות (אוטובוסים על נתיבים בלעדיים). המכרז יגדיל את מספר המטרוניות בקווים האלה ב-25% ויוסיפו לצי גם 50 מטרוניות חשמליות. הגדלת הצי תאפשר את שיפור התדירות. בנוסף, יופעלו שני קווים חדשים. קו המנהרות ייסע דרך הקריות לתחנת מרכזית חוף הכרמל, דרך מנהרות הכרמל, ויפעל תוך שנה וחצי והשני הוא קו מטרונית בין העיר נשר לשכונת הדר בחיפה, והוא יופעל תוך שנתיים.

הקו לנשר יופעל מדיי שבע וחצי דקות בשעות השיא, על מסלול בלעדי לתחבורה ציבורית באורך שבעה ק"מ. הפרויקט יכלול הקמת חניון "חנה וסע" ומסוף תחבורה ציבורית חדש, וצפויים לנסוע בו יותר ממיליון נוסעים בשנה. עלותו נאמדת ב-450 מיליון שקל.

במקביל, משרד התחבורה פרסם מכרזים להפעלה של עשרות קווי מוניות שירות, בשמונה אשכולות (אזורי פעילות שונים). מדובר באשכולות בת ים-חולון, פתח תקוה רמלה-לוד, רחובות, נתניה, באר שבע וצפון הנגב. במוניות השירות אפשר יהיה להשתמש גם ברב קו בימי חול, וכך יוכלו חיילים, סטודנטים ואזרחים ותיקים ליהנות מההנחות להן הם זכאים. פעילות הקווים תימשך גם בשבת, אך ללא סבסוד ממשלתי (המועבר על נסיעות ברב-קו).

במסגרת המכרזים, יופעלו לראשונה מוניות שירות באשכול בת ים-חולון. מדובר בשישה קווי מוניות שירות חדשים. קווים אלה ישפרו את הנגישות לאזורי התעשיה חולון, בת ים וראשון לציון-מערב, בתי החולים איכילוב ווולפסון, תחנות הרכבת יוספטל, וולפסון ותל אביב מרכז והשלום; וכן למכון הטכנולוגי חולון והמכללה למנהל ראשון לציון, פארק פרס, סינמה סיטי, הקניונים ומרכזי הקניות, לטיילת ולחוף הים.

באשכול פתח תקוה והסביבה יופעלו תשעה קווים של מוניות שירות. הקווים החדשים יחברו את פתח תקוה עם אוניברסיטת בר אילן, המרכז הרפואי שיב"א ומרכזי הקניות. במסגרת האשכול יופעלו שלושה קווי שירות חדשים שיחברו את ראש העין לאזורי התעשיה סגולה ועתידים, לתחנת הרכבת בראש העין ולקניון אבנת בפתח תקוה. קו חדש נוסף יפעל בין כפר קאסם לאזור התעשייה לב הארץ.

אשכול נוסף שפורסם היום (ב') כולל שבעה קווי שירות ברחובות, מהם שני קווים חדשים: קו מהיר לתל אביב, דרך כביש 431 וקו פנימי משכונות מזרח רחובות לתחנת הרכבת.

באשכול רמלה-לוד פורסמו מכרזים לשבעה קווים שישרתו כ-145 אלף תושבים, וישפרו את הנגישות של תושבי רמלה-לוד לתל אביב, פתח תקוה, רחובות וראשון לציון. האשכול כולל חמישה קווים קיימים ושני קווים חדשים - קו פנימי ברמלה וקו מרמלה ללוד. קווי השירות ישפרו את הנגישות לאזורי התעשיה צריפין ורמלה, בית החולים אסף הרופא, תחנות הרכבת רמלה ולוד, מרכזי הקניות ולתחנה המרכזית החדשה בתל אביב.

באשכול באר שבע וצפון הנגב, יופעלו שבעה קווים, מהם ארבעה קווים חדשים. אלה ישפרו את הנגישות בין ערי הדרום, בהם באר שבע, דימונה, קרית גת, אופקים, נתיבות, שדרות ואשקלון. לראשונה יופעל שירות מוניות עירוני בבאר שבע, שישפר את הנגישות משכונות העיר אל אזורי התעסוקה, העיר העתיקה, מרכזי קניות והתחנה המרכזית.

קווי המוניות באשכול באר שבע וצפון הנגב יופעלו גם לאזורי התעסוקה באשקלון, קרית גת, נתיבות, שדרות, רהט ועמק שרה; לאוניברסיטת בן גוריון ומכון ויצמן; לבתי החולים סורוקה, וברזילי; לתחנות הרכבת בבאר שבע מרכז, דימונה, קרית גת ושדרות; ולקניון הנגב, קרית הממשלה וחוף הים אשקלון.

בנוסף, פורסמו מכרזים להפעלת שלושה אשכולות בנתניה: עירוני, אזורי ובין-עירוני. במסגרת זאת, יופעלו 13 קווי מוניות שירות. הקווים החדשים ישפרו את הנגישות לאזור התעשייה הצפוני והדרומי בנתניה ובמערב הרצליה, למכללת נתניה, לבתי החולים לניאדו ומאיר, ולתחנות הרכבת בנתניה ובבית יהושע. כמו כן, הקווים החדשים ישפרו את הנגישות אל מרכז העיר נתניה ולתחנה המרכזית בתל אביב.

ענף מוניות השירות דרך במקום שנים ארוכות, שעה שמשרד התחבורה פיתח את שירות הרכבות והאוטובוסים. היעדר הסובסידיה מהמדינה הביא לכך שרק כשליש מהרישיונות להפעלת מונית שירות מומשו, והיתר לא היו כדאיים כלכלית. כעת, אחרי שהסתיים רישיון ההפעלה של קווים רבים, יש הזדמנות להעניק רישיונות חדשים המאפשרים שירות רחב וטוב ויותר. בסך הכל, יופעלו 110 קווי מוניות שירות, פי שניים ממספר הקווים הפעילים כיום, ב-23 אשכולות. המכרזים שפורסמו הם הפעימה השנייה ברפורמה, אחרי שביוני פורסמו מכרזים להפעלת קווי מוניות השירות באזור תל-אביב.

הפעימה השלישית של המכרזים צפויה להתפרסם בחודשים הקרובים, ותכלול אשכולות של קווים בירושלים (עירוני ובין-עירוני), ראשון לציון, נתב"ג, בקעת אונו, השרון, נצרת-חיפה, טבריה, עכו-נהריה, אשדוד-אשקלון, אילת וכן מספר קווים נוספים ברחבי הארץ.