רכישת תעש השפיעה לרעה על הרווח השנתי של אלביט: ירד ב-13.5% ל-207 מיליון דולר

זה הדוח הכספי הראשון שאלביט מפרסמת אחרי שהשלימה ברבעון האחרון של 2018 את הרכישה של תעש מערכות • הרווח הנקי החשבונאי השנתי המיוחס לבעלי המניות הסתכם בכ-207 מיליון דולר • המנכ"ל בצלאל מכליס: "ב-2018 אלביט קפצה כיתה"

בצלאל מכליס מנכל אלביט מערכות / צילום: איל יצהר
בצלאל מכליס מנכל אלביט מערכות / צילום: איל יצהר

"ב-2018 אלביט קפצה כיתה. היום היא נמצאת בליגה מצומצמת של חברות ביטחוניות מובילות בעולם עם פוזיציה מעולה והרבה הערכה. הסביבה העסקית תומכת וישנו גידול בתקציבי הביטחון בארה"ב, באירופה ובאסיה" - כך אמר היום (ג') נשיא ומנכ"ל חברת התעשייה הביטחונית אלביט מערכות  , בצלאל (בוצי) מכליס, בכנס משקיעים שערכה החברה עם פרסום דוחותיה ל-2018. 

אלביט, שנסחרת בשווי 5.6 מיליארד דולר, דיווחה על הכנסות של כ-3.7 מיליארד דולר ב-2018, צמיחה של 9.1% בהשוואה ל-2017, כשהרווח הנקי החשבונאי המיוחס לבעלי המניות הסתכם בכ-207 מיליון דולר - ירידה של 13.5%. הרווח הנקי Non-GAAP (בניכוי סעיפים חשבונאיים) ירד ב-3.6% ל-264 מיליון דולר. על שורת הרווח השפיעו לרעה, כצפוי, הפחתות הקשורות לרכישת תעש שהושלמה בסוף השנה וצורפה לדוחות דצמבר.

ברמה הרבעונית, הצמיחה ברבעון הרביעי הייתה בשיעור של 6.8% להכנסות שהתקרבו ל-1.1 מיליארד דולר, כשהרווח הנקי החשבונאי כמעט נמחק והסתכם ב-1.1 מיליון דולר. על בסיס Non-GAAP, בנטרול הוצאות הקשורות לרכישת תעש (66.8 מיליון דולר) והוצאות אחרות, הרווח הנקי היה 81.8 מיליון דולר.

תזרים המזומנים מפעילות שוטפת ב-2018 הסתכם בכ-192 מיליון דולר, גידול משמעותי לעומת 2017. בסוף השנה היו לאלביט בקופה 225 מיליון דולר במזומנים והשקעות והיא הודיעה על חלוקת דיבידנד של 44 סנט למניה ב-15 באפריל. בסוף השנה עמד צבר ההזמנות של אלביט על 9.4 מיליארד דולר, מתוכו מעל מיליארד דולר מתעש.

אודי ורד, מנכ"ל חטיבת היבשה החדשה שכוללת גם את תעש, פירט על רכישת החברה ועל תרומתה לאלביט. לדבריו, "חטיבת היבשה של אלביט היא אחת מחברות היבשה המובילות בעולם, עם פורטפוליו רחב והיקף מכירות גדול". ורד הוסיף כי "תעש הפסידה לאורך השנים והוצאות השכר גדלו. מתווה ההפרטה יאפשר לנו לחסוך בהוצאות, והמפתח הוא להביא צמיחה בינלאומית. תעש, עם חצי מיליארד דולר מכירות, אבל רק 14% יצוא, ואלביט עם 80% ייצור. אם נדע לנצל את היכולות ולהגדיל את נתח היצוא של תעש תוך שמירה על הנתח בישראל - אנחנו בעולם אחר לגמרי".

ורד ומכליס הבטיחו שכבר ב-2019 מכירות חטיבת היבשה יחצו את רף המיליארד דולר, והיא תהיה רווחית אם כי פחות מהממוצע בחברה. "אני רוצה להזכיר שאלביט רכשה בעבר את אלישרא ואת סולתם שהיו במצב לא קל, והיום שתי החברות האלה הן פנינות", אמר מכליס. הוא הדגיש שאלביט לא עוצרת עם רכישת תעש (ורכישה קטנה יותר של חברה מארה"ב בתחילת 2018): "יש לנו מאזן חזק, יש לנו בעלי מניות שמסתכלים לטווח ארוך ואסטרטגי, ואנחנו מאמינים באסטרטגיית רכישות, לחזק פוזיציות שוק ולהשלים טכנולוגיות". הוא הוסיף כי חיבור פשוט של ההכנסות יגלה שב-2019 הן יעקפו "בגדול" את ה-4 מיליארד דולר, כאשר לדבריו "נצמח ב-2019 גם במכירות, גם ברווחיות, גם במזומן וגם בצבר ההזמנות".

לשאלה מדוע הרווחיות הגולמית של אלביט ירדה עוד לפני השפעת רכישת תעש, השיב סמנכ"ל הכספים, יוסי גספר, כי "המכירות שאנו רואים היום הן הזמנות של לפני שנה-שנה וחצי. נקטנו אז באסטרטגיה של כיבוש עמדות אסטרטגיות אצל לקוחות קיימים וחדשים, התפשרנו במידת מה על הרווחיות ובחלק מהמקרים נתנו תנאי מימון ארוכי-טווח יותר. אנחנו רואים עכשיו ירידה מסוימת ברווח הגולמי, אבל הדברים מאחורינו. חזרנו למצב העסקים הרגיל ואנחנו רואים את הגבייה החזקה של מזומנים. ברטרוספקטיבה זו הייתה החלטה מאוד נכונה".