נחשף הסכום שהמדינה שילמה לשלמה פילבר: 108 אלף שקל לביצוע סקרים תוך שעה עד שלוש שעות

הסכום שמשלם תאגיד השידור הציבורי "כאן" לסוקר שלמה פילבר העומד בראש חברת דיירקט פולס נחשף במסמכי "ספק יחיד" של תאגיד כאן • דיירקט פולס מספקת סקרים לכאן החל מסוף ינואר ועד לחודש יוני

שלמה פילבר / צילום:  שלומי יוסף
שלמה פילבר / צילום: שלומי יוסף

הסכום שמשלם ערוץ השידור הציבורי "כאן" לסוקר שלמה פילבר העומד בראש חברת דיירקט פולס נחשף במסמכי "ספק יחיד" של תאגיד כאן.

עבור עבודת סקרים, שהחל בסוף ינואר ותבוצע עד לחודש יוני, מקבלת החברה של פילבר 108 אלף שקל מכספי משלם המיסים הישראלי.

פילבר, אמור לשמש כעד מדינה בתיק 4000, תיק בזק נגד ראש הממשלה בו נתניהו הוא החשוד העיקרי בלקיחת שוחד. בינתיים, ממשיך פילבר למלא את תפקיד אחד מן הסוקרים של הערוץ הממלכתי וזאת על אף שהיועץ המשפטי לממשלה הכריע כבר שנגד נתניהו יוגש כתב אישום בכפוף לשימוע בחודש יולי הקרוב.

כלומר, עד לחודש יוני ימשיך פילבר לתאר לציבור הישראלי את העמדות השונות באמצעות סקרי סמסים ובמיוחד בתקופה הרגישה הקרובה, לקראת ההליכה לקלפיות ב-9 באפריל. גם אחרי מערכת הבחירות, ימשיך פילבר לשמש כסוקר הסמסים של ערוץ כאן. אחרי חודש יולי ועריכת השימוע, עשוי פילבר לעבור לספסלי בית המשפט ולשמש כעד מרכזי מטעם מדינת ישראל נגד ראש הממשלה, אולם בתאגיד כאן לא חשבו שיש עם כך כל קושי אתי או ציבורי.

הסקרים של עד המדינה

בנוסף, שיטת הסקרים שמציג פילבר היא באמצעות מאגרי מידע גדולים, שליחת סמסים ומילוי שאלונים בגוגל דוקס. לפני כמה שבועות הפננו לו מספר שאילתות בנוגע לשיטת הסקרים, כיצד נבחר מדגם, איך מנטרלים קשיים של ריבוי תשובות על ידי משתתף אחד בסקר, איך מוודאים את זהות האדם המשיב מן הסמס, ציין פילבר שמדובר ב"סוד מסחרי".

כעת, באמצעות מסמכי ספק יחיד שנחשפו, עולה ששיטת הסקרים שלו מהירה במיוחד.

בסעיף הסכם העבודה עם פילבר נקבע שבתוך 15 דקות מן הרגע בו מקבלים החלטה על שאלת הסקר, עליו לבצע אותו ולספק תשובות ל"כאן" תוך שעה עד שלוש שעות מרגע השיגור. בסד לוחות זמנים שכזה, לא ברור כיצד פילבר מכריע את המדגם האמור לייצג את האוכלוסיה בישראל. בהסכם עמו מצוין שמדובר ב"יכולת איסוף נתונים מהירה, באופן דיגיטלי בלבד, מבלי להזדקק למרכז סקרים טלפוני". כאמור הסכום שהוא מקבל מן המדינה עומד על 108 אלף שקל.

עם העסקתו של פילבר עולה סוגיה נוספת של ניגוד עניינים. פילבר, באמצעות החברה שלו משמש גם כיועץ קמפיין לימין החדש של נפתלי בנט ואיילת שקד. ההיבט האחרון מעלה קושי מעבר למקרה של פילבר. פרסמנו בעבר ב"גלובס" שגם יועצי סקרים המופיעים בערוצי השידור האחרים, כגון מכון מדגם, ומכון דיאלוג ממשיכים בכל עת לשמש גם כספקי סקרים וייעוץ על בסיס סקרים של מפלגות. מכונים אחרים נהגו לעשות זאת במערכת הבחירות של שנת 2015 (בתחנות רדיו, ולא בטלוויזיה) וכיום לא עובדים עם ערוצי תקשורת.

זאת ועוד, קשריו של פילבר עם תאגיד כאן הולכים אחורה, כאשר הוא היה מנכ"ל משרד התקשורת, תחת שר התקשורת נתניהו, ובין השאר ניסו אז במשרד התקשורת להוביל לסגירת התאגיד ו/או פיצול למספר גורמים, החלשת כוחו והתערבות בזהות המגישים והטלנטים שנבחרו לעבוד שם.