התעשיינים דורשים מהמדינה לפרסם לו"ז לפריסת תחנות גז טבעי לתחבורה

טוענים כי ביטול המנגנון להחזרי בלו על הסולר משית על המגזר העסקי עלויות של מאות מיליוני שקלים בשנה • משרד האנרגיה: עומדים באופן מלא בלו"ז

מנכ"ל התאחדות התעשיינים, רובי גינל / צילום: יוסי אלוני
מנכ"ל התאחדות התעשיינים, רובי גינל / צילום: יוסי אלוני

התאחדות התעשיינים דורשת ממשרד האנרגיה שיפרסם לוחות זמנים לפריסה ארצית של תחנות תדלוק בגז טבעי דחוס ואת יעדיו השנתיים להקמת תחנות אלה. בנוסף, התעשיינים דורשים כי משרד האנרגיה יציג את תכניותיו להעמדת תמריצים לקראת מעבר של ציי משאיות בחברות - להנעה באמצעות גז טבעי; לפרט אודות התמריצים שיוצעו להקמת תחנות תדלוק בגז טבעי בין השנים 2020 ל-2022 ואת יעדי הפריסה של רשת חלוקת הגז הטבעי שתשרת את תחנות התדלוק.

הפנייה נעשתה בעקבות החלטה שאושרה לפני שנה בוועדת הכספים של הכנסת, במסגרתה בוטל המנגנון להחזר הבלו על סולר (הישבון) - וזאת במטרה לעודד את המעבר של התחבורה לשימוש בגז טבעי.

בפנייה שעשה מנכ"ל התאחדות התעשיינים, רובי גינל, למנכ"ל משרד האנרגיה, אודי אדירי, נטען כי ביטול ההישבון הוביל לתוספת עלויות של מאות מיליוני שקלים על המגזר העסקי בכל שנה.

גינל הזהיר כי במידה וזמינות הגז הטבעי לתחבורה תתעכב - החל משנת 2026 עלויות אלה יגיעו ליותר מ 3 מיליארד שקל בשנה: "כושר התחרות של התעשייה ושל המגזר העסקי מושפע בצורה משמעותית מעלויות שינוע סחורות ויישום המתווה לביטול ההישבון על הסולר בלי לקדם את המעבר לתחבורה שמונעת בגז טבעי - ייקר את סל המוצרים במשק ויפגע בניסיונות הממשלה להוריד את יוקר המחיה", הזהיר גינל בפנייתו לאדירי.

הוא הוסיף עוד כי על רקע חששות אלה, קיימת חשיבות עליונה במציאת חלופות זמינות לתעשייה, תוך פריסה של רשות תחנות תדלוק בגז טבעי ובמתן תמריצים למעבר ציי המשאיות להנעה בגז טבעי.

ממשרד האנרגיה נמסר בתגובה כי הוא "פעל ופועל לקידום תדלוק בגז טבעי דחוס וכיום קיימות שתי תחנות תדלוק - באלון תבור ובאשדוד, ובתוך חודשים ספורים תחובר תחנה נוספת. בנוסף, פועלות מספר מתדלקות ניידות שמהוות פתרון זמני לכל מי שזקוק לכך".

עוד נמסר ממשרד האנרגיה כי הוא מקדם תכנית לפריסת תחנות לתדלוק בגז טבעי, ובמסגרת ההליכים שהוא מקיים בנושא נחתמו עד כה 29 הסכמים להקמה של תחנות שצפויות להתחבר עד תחילת 2021 לרשת הגז הטבעי וזאת בין השאר באמצעות מענקי מדינה: "על פי מתווה שנקבע - אם עד תחילת 2024 לא יקומו 25 תחנות תדלוק הרי שהבלו על הסולר ועל הגז הטבעי הדחוס לא ימשיך לעלות. בתחילת 2024 צפויה להיות תשתית תדלוק בגז טבעי רחבה בהרבה מזו שעליה הממשלה התחייבה בוועדת הכספים של הכנסת, משרד האנרגיה עומד באופן מלא בלוחות הזמנים שנקבעו בנושא והתאחדות התעשיינים תמכה במתווה שאושר לאחר שהערות שנתנה עליו - התקבלו".