מה סמוטריץ' לא יודע על הפלסטינים שחיים ביהודה ושומרון?

לח"כ בצלאל סמוטריץ' יש תוכנית להחיל את הריבונות הישראלית בשטחים, שבהם חיים לדבריו 1.8 מיליון פלסטינים • אבל כמה חיים שם באמת? בדקנו • המשרוקית של גלובס

בצלאל סמוטריץ / צילום: אתר הכנסת
בצלאל סמוטריץ / צילום: אתר הכנסת

לח"כ בצלאל סמוטריץ’, יו"ר האיחוד הלאומי-תקומה שחברה באיחוד מפלגות הימין, חשוב להמעיט בהשלכות הדמוגרפיות של תוכניתו המדינית שכוללת את החלת הריבונות הישראלית על שטחי יהודה ושומרון. כשאלכסנדרה לוקש, המראיינת באולפן ynet, העירה לו כי משמעות התוכנית תהיה "2.6 מיליון פלסטינים שמצטרפים למדינת ישראל", הוא השיב: "כן, נחיל ריבונות, יש שם בערך 1.8 מיליון ערבים שחיים ביהודה ושומרון".

על סמוטריץ’ לא מקובלים, כנראה, הנתונים הרשמיים של המנהל האזרחי על מספר הפלסטינים ביהודה ושומרון, שמגובים גם בדעת מומחים. בדיון שהתקיים בוועדת החוץ והביטחון ביוני 2016 הציגו אנשי המנהל האזרחי נתונים שלפיהם מתגוררים באזור זה (לא כולל מזרח ירושלים) כ-2.93 מיליון פלסטינים. אנשי המנהל הבהירו כי המספר מתבסס על נתוני הלמ"ס הפלסטינית, הגוף האחראי למרשם האוכלוסין הפלסטיני ביהודה ושומרון לפי הסכמי הביניים מ-1995.

באותו דיון הוצגו גם אומדנים נוספים לגודלה של האוכלוסייה הפלסטינית ביהודה ושומרון. המומחה לדמוגרפיה פרופ’ סרג’יו דלה-פרגולה הציג נתונים מעט נמוכים יותר מאלה שהציגו אנשי המנהל, לפיהם בראשית 2015 חיו ביהודה ושומרון כ-2.4 מיליון פלסטינים. הדיפלומט לשעבר יורם אטינגר, לעומת זאת, הציג נתון נמוך במיוחד, לפיו מספר הפלסטינים ביהודה ושומרון בסוף 2015 היה 1.75 מיליון בלבד. בסיכום הדיון אמר יו"ר הוועדה ח"כ מוטי יוגב כי לאור הפערים במספרים שעלו בדיון, חייבת להיות יותר בקרה וביקורת על נתוני הלמ"ס הפלסטינית.

בדיון בוועדת החוץ והביטחון שהתקיים במארס 2018, אכן יושמה המלצה זו, ולא אומץ הנתון הנמוך שהציג אטינגר. אנשי המנהל האזרחי הציגו נתונים עדכניים שלפיהם במרשם האוכלוסין ביהודה ושומרון רשומים למעלה מ-3 מיליון פלסטינים. עם זאת, על פי הערכת אנשי המנהל, בפועל מתגוררים באזור בין 2.5 ל-2.7 מיליון פלסטינים, לא כולל מזרח ירושלים.

נתון דומה נמצא גם במחקר עדכני של פרופ’ דלה-פרגולה, שלפיו בראשית 2017 חיו ביהודה ושומרון כ-2.5 מיליון פלסטינים. חודשיים לאחר מכן שב והציג המנהל האזרחי הערכות דומות בוועדת החוץ והביטחון, ולפיהן על פי מפקד הלמ"ס הפלסטיני, שהתפרסם כמה שבועות קודם, חיים ביהודה ושומרון כ-2.6 מיליון פלסטינים. בדיון זה נכח גם פרופ’ דלה-פרגולה, שאישר את אמינות הנתונים, וציין כי הלמ"ס הפלסטינית פועלת במקצועיות ונתוניה נבחנים גם על ידי גורמים בינלאומיים.

 בשורה התחתונה: אמירתו של סמוטריץ’ אינה נכונה ברובה. אף שהוצג בכנסת גם נתון דומה לזה שנקב בו סמוטריץ', לפי האומדנים הרשמיים העדכניים ביותר, ביהודה ושומרון חיים כ-2.6 מיליון פלסטינים ולא 1.8 מיליון.