המשרד להגנת הסביבה: גם השנה לא יוחל פיקדון על בקבוקי פלסטיק גדולים

החוק כיום קובע כי בעמידה ביעד איסוף של יותר מ-55% אין צורך בהטלת פיקדון • שיעור האיסוף ב-2017 הסתכם ב-57%

מיחזור בקבוקים / צילום: איל יצהר
מיחזור בקבוקים / צילום: איל יצהר

המשרד להגנת הסביבה הודיע: גם השנה לא יוחל מנגנון פיקדון על מכלי המשקה הגדולים (בקבוקי ה-1.5 ליטר), לאור עמידה ביעדי האיסוף. לפי בדיקת המשרד, יעד האיסוף למכלי המשקה הגדולים הושג לשנת 2017 והגיע ל-57%.

החוק קובע כי בעמידה ביעד איסוף של יותר מ-55%, הוא אינה מקנה שיקול-דעת לממונה על חוק הפיקדון (שהוא מנכ"ל המשרד להגנת הסביבה, גיא סמט) או לשר להגנת הסביבה באשר להטלת הפיקדון. המשמעות היא שמיחזור הפלסטיק ממנו עשויים הבקבוקים הגדולים ייעשה דרך השלכת הבקבוקים לכלובי המיחזור שפזורים ברחובות, ומשם הם ייאספו לטובת העברתם למפעלי המיחזור.

נזכיר כי על בקבוקי המשקה הקטנים, כולל פלסטיק, זכוכית או פחיות מתכת, חל חוק הפיקדון, הקובע כי מי שיחזיר מכל משקה לנקודת המכירה יקבל את דמי הפיקדון בחזרה - לפחות 30 אגורות. עיקר מכלי המשקה הקטנים (השוק הקר) נמכרים בקיוסקים, בחנויות נוחות או במסעדות בשעה שעיקר מכלי המשקה הגדולים (שוק החם) נמכרים למשקי הבית ברשתות ובמכולות.

מה שמטריד בדוח שמפרסם המשרד להגנת הסביבה נוגע לדיווחים שהמשרד מקבל - הצהרת אל"ה, שבעלי המניות שלה הם יצרני המשקאות החברה המרכזית לייצור משקאות קלים, יפאורה-תבורי ומעיינות עדן, וביקורת שעורך משרד רואי חשבון שממנה המשרד - פירמת רו"ח ימין ג'ורג'י.

המשרד מצליב בין הנתונים: כך למשל, נקבע כי שיעור האיסוף שאליו הגיע אל"ה בפועל עמד על 57%, כאשר הצהרת אל"ה הייתה כי נאספו 59% מהבקבוקים, ומשרד רואה החשבון הגיע למסקנה שנאספו 54.5%. אם הייתה מתקבלת עמדת רואי החשבון, הייתה נדרשת קבלת החלטה שיכלה לקבוע כי יש להחיל פיקדון על בקבוקי המשקה הגדולים (על חודו של חצי אחוז).

מעבר לאיסוף קובע החוק יעדי מיחזור - לפיו 90% מהבקבוקים שנאספו צריכים לעבור למיחזור. אל"ה טענה כי היא מיחזרה 100%, אולם בהתאם לאסמכתאות שהוצגו למשרד להגנת הסביבה, הוחלט כי 52% בלבד מהבקבוקים שנאספו מוחזרו, כמעט חצי ממש שטענה אל"ה.

הפער הזה מטריד, וסמט מסביר ל"גלובס" כי עליו לשקול האם להשית על אל"ה קנסות ובמקביל לגבש נורמות התנהגות לשנים הבאות ובכללן אישורים שיגבו עד סוף התהליך. "אנחנו לא נסמכים על אמירות אלא על עובדות המגובות באסמכתאות, גם אם ברור לי שהפלסטיק שאל"ה ייצאה לא הגיע למקום אפל".

מה שעוד מעניין הוא שכיום אין בישראל מפעל שממחזר את הפלסטיק של הבקבוקים, גדולים או קטנים בישראל (אחרי סגירת המפעל ברמת חובב), ולכן כל הפלסטיק הזה מיוצא לחו"ל. באחריות אל"ה למצוא את המפעלים המיועדים לכך מעבר לים.

בשנה שעברה החליט המשרד להגנת הסביבה להמשיך לפטור את בקבוקי המשקה הגדולים מחוק הפיקדון בהתאם לנתונים של שנת 2016. עם זאת, המשרד הטיל בשעתו קנס של 50 מיליון שקל על היצרניות הגדולות (דרך אל"ה).

"בחודשים האחרונים ערך המשרד להגנת הסביבה ביקורת עומק ביחס לדיווחיהם של יצרני ויבואני מכלי המשקה הגדולים המקושרים ומדווחים באמצעות תאגיד אל"ה, ביחס לנתונים על מספר מכלי המשקה שאספו ומיחזרו בשנת 2017. זאת, כהמשך ישיר לביקורת שנערכה על דיווחי שנת 2016 - בשל חשד שהתעורר במשרד להגנת הסביבה בדבר אמינות הנתונים המדווחים. לאור דוח הביקורת, בשילוב עם החלטות הממונה על חוק הפיקדון, יצרני ויבואני מכלי המשקה הגדולים עמדו ביעד האיסוף, ועל כן לא מתקיים מנגנון שיקול-הדעת המוקנה לשר להגנת הסביבה, ח"כ זאב אלקין, באשר להטלת פיקדון", הודיע המשרד להגנת הסביבה.

האם הבחירות הקרבות ישנו את הנוהל? במצע של מפלגת כחול לבן יש התייחסות מעניינת לנושא בסעיף של "קידום חינוך ומודעות למיחזור ולטיפול בפסולת". בין היתר גורס המצע כי לצד פעילויות שונות להגברת המיחזור, יוחל חוק הפיקדון על מכלי המשקה הגדולים. נדגיש כי גם מכלי משקה שחל עליהם חוק הפיקדון עוברים לתהליך של מיחזור באופן זהה לאלה של מכלי המשקה הגדולים.

האם זה אכן יקרה? ימים יגידו. ובינתיים היצרניות הגדולות, שלמעשה החוק מטיל עליהן את האחריות למיחזור אריזות הפלסטיק (בקבוקי המשקה) שהן מכניסות לשוק - ימשיכו לסמוך על הצרכן שימלא את כלובי המיחזור בבקבוקי הפסלטיק שהוא קונה.

מתאגיד המיחזור אל"ה נמסר בתגובה: "אל"ה הוא תאגיד ללא מטרת רווח המוביל את תחום החינוך למיחזור בכלל ומיחזור בקבוקים בפרט. אנו גאים בהישגי המיחזור שלנו וביכולת לעמוד ביעדים שהציב המשרד להגנת הסביבה, ועומדים מאחורי הדיווחים שלנו. חשוב לציין כי גם 57% מיחזור, שהכיר המשרד להגנת הסביבה, הוא אחוז מרשים המציב את מדינת ישראל במקום גבוה בין המדינות החברות ב-OECD, ועל כך תושבי מדינת ישראל הממחזרים יכולים להיות גאים.

"מגמה חיובית זאת נמשכה גם בשנת 2018. הבקבוקים הקטנים הנאספים על-ידינו וגם הבקבוקים הגדולים הנאספים באמצעות קבלנים הקשורים בהסכם עם רשויות מקומיות, עוברים למפעלי מיחזור בארץ או בעולם לטובת מדינה טובה ונקייה יותר".

עו"ד אסף רוזנבלום, מנהל המחלקה המשפטית באדם טבע ודין, מסר בתגובה: "מבדיקות שביצענו נראה בבירור כי יצרני המשקאות לא עמדו ביעדי האיסוף. חוק הפיקדון כבר חל בפועל על בקבוקי 1.5 ליטר, והשר להגנת הסביבה עובר על החוק בכך שאינו מיישם אותו ומאפשר לציבור למחזר גם בקבוקי 1.5 ליטר ומעלה. הגשנו עתירה נגד אי-יישום חוק הפיקדון, ובעת הקרובה בג"ץ ידון בעתירתנו בנושא".