לפיד: "יצירת הגירעון זה מעשה חסר אחריות, צריך לסגור אותו. נשקול הורדת מסים"

בני גנץ ויאיר לפיד הציגו הערב את התוכנית הכלכלית של מפלגת כחול לבן • בני גנץ: "כחול לבן תתמקד בשלושה תחומים: בריאות, חינוך ותחבורה" • גנץ התייחס למימון תוכניות המפלגה: "כספים קואליציוניים, רווחי הגז ומלחמה בשחיתות"

בני גנץ ויאיר לפיד פורשים את משנתה הכלכלית של כחול לבן / צילום: שלומי יוסף
בני גנץ ויאיר לפיד פורשים את משנתה הכלכלית של כחול לבן / צילום: שלומי יוסף

"מבחינתי ומבחינתנו חייהם רווחתם של תושבי ישראל קודמים לאינטרסים האישיים שלנו", כך אמר הערב בני גנץ במסיבת עיתונאים שבה הציג את התוכנית הכלכלית של מפלגת כחול לבן. "אנחנו לא מחוייבים לאף אחד למעט האזרחים עצמם שאותם אנחנו באים לשרת. אם ציפיתם להכרזות גדולות מדי היום - לא נביא לכם כמה כיוונים מרכזיים שבהם אנחנו מבקשים להתמקד, אנחנו לא מחוייבים להכרזות גדולות אלא לשינויים גדולים. נתוני המקרו טובים ככל שיהיו המבחן העליון שלהם הוא מבחן האזרח. אנחנו צריכים לשאול את עצמנו מי תורם להישגי המאקרו ומי נהנה מהישגי המאקרו אנחנו צריכים לגעת בחיים עצמם".

"יש עולם שלם של אתגרים שצריך להתמודד איתם בתחום החינוך, הרווחה והתשתית", המשיך גנץ. "אנחנו עוסקים באותם תחומים של יוקר מחייה יש לנו צוות של כ-100 מומחים שבונים לנו תכניות ובונים לנו ניתוחים באופן שנוכל להפעיל אותם מיד עם כניסתנו לשלטון. אבקש להתמקד בשלושה תחומים: בריאות. מערכת הבריאות שלנו שבסיסה היא מערכת טובה עם צוותים נהדרים שעובדים בבתי החולים. מערכת מסורה שבגדול נמצאת בקריסה אנחנו פעיל תכנית שנקרא לה העיקר הבריאות ונתקצב אותה ב-12.5 מיליארד שקל, שהעיקר בה הוא לקצר את זמני ההמתנה בחדרי האשפוז נגדיל תקנים נאפשר חדרי מיון קדמיים, רופאים שיעבדו יותר בציבורי ולא בפרטי ונאיץ הקמה של שני בתי חולים".

"התחום השני שאני רוצה לגעת בו ואולי הוא הכי חשוב לצד הביטחון הוא תחום החינוך. אם נבדוק ונגלה למה הצמיחה מתפלגת כפי שהיא מתפלגת 10% עובדי הייטק שמושכים את כל היתר נזהה מהר את הקשר בין מערכת חינוך והשכלה לבין תמיכה בפריון. אנחנו מתכוונים להשקיע בכל ילד את המירב האפשרי ולגרום לכך שיצמח נכון ללא קשר לאזור החיוג שבו הוא נולד וללא קשר למי שהיה אביו ומי שהייתה אימו. אנחנו מבינים שצריך להתחיל מהתחלה מהרגע שהילד נולד ועד שהוא נכנס למערכת החינוך. היום יש לו שלוש שנות נפקדות ממערכת החינוך מאז שהוא נולד ועד שהוא נכנס למערכת החינוך הוא בעיה של ההורים שלו. ההורים יוכלו לחסוך 30 אלף שקל בערך. הם יצאו לעבודה וירדו מעול הוריהם. מבחינתנו על אף שזה ראשית הצירים וסדר גודל של מיליארד שקלים בשנה - אנחנו הולכים לשים את ילדי ישראל בכיוון אחר".

"התחום השלישי הוא התחבורה. המדינה פקוקה, המדינה תקועה. קראתם כולכם את הדוחות שנקראו העשור האבוד על-ידי מבקר המדינה. נקים קבינט תחבורה שירכז בצורה משולבת את כל הגורמים המעורבים בעניין הזה ויציג סט של פתרונות. צריך לייעל את השימוש בתחבורה ולהקל את עומס בפקקים. אם נצליח להוריד 10-15% מהתנועה נקבל משאב פיננסי הרבה יותר גדול וחזק - ולכן זה יהיה תחום שניכנס אליו מיד כניסתנו לדרך".

גנץ התייחס לראשונה למקורות מימון להצעות של המפלגה. "אנחנו מתמקדים בשלושה נושאים בלבד ואנחו צריכים לזהות מקורות לעניין הזה. כבר עכשיו אנחנו מזהים יותר מ-10 מיליארד שקל כספים קואליציוניים. אנחנו מזהים את רווחי הגז, שאמורים להיות מוקדים לנושאים האלה וכמובן המלחמה בשחיתות שגם שם אנחנו רואים הרבה מאוד כספים. כל אחוז צמיחה נוכל לקבל 12-13 מיליארד שקל לשנה שאפשר להשתמש בהם".

"נשמור על הביטחון אנחנו מבינים", המשיך גנץ. "ביטחון מדינת ישראל צריך מערכת ביטחון שדורשת מעצמה התייעלות ללא הפסקה. אנחנו לא רוצים להעלות מיסים יש לנו הרבה צוותים שהראו לנו איך אפשר לשפר את המערכת מבלי להעלות מסים".

יאיר לפיד הוסיף כי "אנחנו בעד פיתוח מאגר לווייתן. המעבר לגז הוא מחדל של הממשלה הנוכחית זה מייצר כסף שאפשר להשתמש בו לכל המטרות שצויינו כאן. אמרנו שצריך לבחון האם נפלו כשלים במיקום של אסדת הגז".

לא נחזור על מע"מ אפס", המשיך לפיד. "הבנייה של השכרה לטווח ארוך מאפשרת לבנות עשרות אלפי דירות".

גנץ: "פוליטיקה היא יצירת חיבורים בין מה שאתה רוצה ומה שאתה יכול. חייבים לנהוג באחריות פיסקאלית ובאחריות תקציבית מלאה. נצטרך להקצות".

לפיד: "מדינת ישראל מוציאה הרבה מאד כסף. אני לא חושב שאנשים מבינים מה עושה משרד התפוצות. יש בלי סוף בורות שומן בתקציב המדינה אנחנו מעדיפים להעביר את הכסף הזה. יצירת הגירעון זה מעשה חסר אחריות, צריך לסגור אותו. לא רק שלא יהיה צורך להעלות מסים, אנחנו מתכוונים לשקול בהמשך הורדת מסים".

גנץ: "אבי ניסנקורן הוא איש עם מודעות כלכלית וחברתית מאד גבוהה. אבי ניסנקורן לא בא להגן על שום ועד גדול הוא בא לשרת את מדינת ישראל ביחד איתנו. הוא איש שמבין עניין בכלכלה במשק במשפט וכן גם ביחסי עבודה זו לא מילת גנאי כמו ששלום היא לא מילת גנאי. ואני משוכנע שאתם תראו שניסנקורן והשותפות שלו היתה שותפות עם תועלת. אורלי לוי מנהיגה מאוד ראויה".

לפיד על מחיר למשתכן: "לנו יש תכניות אחרות אבל נכבד את כל התחייבויות שהממשלה הקודמת לקחה על עצמה אבל כל מי שקיבל התחייבות נכבד את התחייבות".

לפיד: "התמותה בפריפריה היא שלוש וחצי שנים לפני המרכז. עשינו תכנית מענקים לרופאים בפריפריה הממשלה הנוכחית ביטלה אותה בלי שום הסבר כי מה שמעניין אותם זה רק עצמם. זה סדר העדיפויות שאנחנו נשנה".

לפיד וגנץ גם התבדחו עם העיתונאים. כך, גנץ ענה בצחוק בתשובה לשאלה על הכספים הקואליציוניים: "אני אשאיר ליאיר את ההתעסקות בכספים הקואליציוניים ממילא אני אעשה אח"כ את מה שהוא רוצה". לפיד: "ממש".