למי קראתם משעממת? רימוני תעשיות עשויה להפתיע אתכם

פעילות הפלסטיקה שבה עוסקת רימוני תעשיות היא לא בדיוק אחד מהתחומים הנוצצים שקורצים למשקיעים בבורסה • אבל אם מתעלמים מהדימוי האפור ומעמיקים מעט, מגלים חברה עם יעילות נדירה, רווחיות עודפת, רמת מינוף זניחה ומכפיל שמשקף תשואה שוטפת של 8.5%

השקעות / אילוסטרציה: Shutterstock
השקעות / אילוסטרציה: Shutterstock

אחד הכינויים המחמיאים פחות, שלא לומר המעליבים יותר, הוא שם התואר "משעמם". אנחנו מטיחים אותו כמעט ללא הבחנה, החל מתיאור של חוויות, וכלה באנשים. זו תופעה מגונה שאינה פוסחת גם על מניות, שהרי מעטים המשקיעים שיתלהבו מהמניות שהוצמד להן התואר משעממות.

העניין הוא שהשקעות וניהול כספים הם לא עניין של ריגושים, ואם לנקוט לשון מעט יותר ברורה, אזי השקעה "משעממת" היא פעמים רבות סימן לשנאת סיכון בריאה.

רימוני תעשיות
 רימוני תעשיות

■ רימוני תעשיות, לדוגמה: מדובר בחברה משפחתית, שנוסדה לפני חצי מאה, שאת דרכה הציבורית החלה לפני 24 שנים - אי שם בשנת 1995. תחומי פעילותה נחלקים לשניים מרכזיים: תבניות ומוצרי פלסטיק.

בתחום הראשון, החברה מייצרת מגוון של תבניות מתכת, המשמשות את לקוחותיה לייצור רכיבים טכניים מדויקים מפלסטיק. מגזר הפעילות השני הוא ייצור ושיווק רכיבי פלסטיק בטכניקה של הזרקה. כן, זה אכן נשמע משעמם, והאמת היא שהדברים אינם מאפיינים רק את רימוני עצמה, שכן התדמית האפורה דבקה בתעשיית הפלסטיקה כולה.

אז זו בדיוק הנקודה, שמעבר לסטיגמות השחוקות, לחברות הפלסטיק המקומיות יש הרבה מאוד במה להתגאות. זה לא רק המוניטין הבינלאומי והמוצרים המתקדמים, זו גם איכות התוצאות הכספיות - שלא הייתה מביישת את המתקדמות שבחברות.

■ פעילות מסורתית עם רווחיות של הייטק: מה שמיד צד את העין ברימוני תעשיות זו הרווחיות הגבוהה והחריגה, ששומרת לאורך שנים על יציבות מרשימה. מהו שיעור הרווח התפעולי של החברה? סדר גודל של 22%, שזו רמה שחברות טכנולוגיה מתקשות להשיגה. רק לשם ההמחשה, אציין שמתוך 62 חברות הייטק מקומיות, רק לשבע יש רווחיות תפעולית עדיפה.

■ עוצמת הרווחיות היא ביעילות: חברה תעשייתית, שרווחיותה התפעולית עולה על 20%, מייצרת אצלי חשש רפלקסיבי שמדובר בתופעה זמנית. מה שעומד בבסיס הסקפטיות הגורפת שלי הוא התיאוריה של מבוא לכלכלה: רווחיות גבוהה מייצרת תחרות, וזו שוחקת את מחירי המכירה.

אז זו בדיוק הנקודה, שקשה להתחרות ברמת המחירים שרימוני מציעה, שכן היא יעילה בצורה בלתי רגילה. שיעור הרווח הגולמי של החברה עומד על 29% בלבד, כך שברור שהרווחיות התפעולית הגבוהה אינה פועל יוצא של מחירי המכירה, אלא של העובדה שהוצאות התפעול של רימוני רזות באופן יוצא דופן ובכל קנה מידה.

אינני מכיר הרבה חברות תעשייה שבהן הפער בין שיעור הרווח הגולמי לתפעולי עומד על 7% בלבד. אם כך הם פני הדברים, אזי הרווחיות התפעולית של רימוני צפויה להישאר גבוהה עוד תקופה ארוכה, שהרי היכולת לאתגר יעילות כמו שלה זו משימה ממש לא פשוטה.

■ איתנות עם תשואה גבוהה: זווית נוספת שממחישה את הרווחיות החריגה היא תשואת ההון שהחברה מייצרת לבעלי המניות - שעולה על 25% לשנה. מדובר בתשואה אדירה, ומה שמפתיע במיוחד בהקשר הזה הוא העובדה שרימוני עושה זאת עם רמת מינוף מזערית - כלומר עם איתנות פיננסית גבוהה.

■ קשיי גדילה: אחרי המחמאות לרווחיות, נשאלת השאלה מהיכן תגיע הצמיחה? קשה לזהות מנועים חדשים, אבל אם לשפוט על פי הרכישות האחרונות שהחברה ביצעה, אזי המטרה שלה נראית ברורה; ייצור מוצרים משל עצמה.

נוסף על כך, אותן רכישות יאפשרו לרימוני להגדיל את ההכנסות גם מלקוחות קיימים, באמצעות הרחבת מעטפת השירות ומתן פתרונות כוללים - החל משלב תכנון ועיצוב המוצר, דרך התבניות והייצור, ועד להרכבת המוצרים המוגמרים.

■ מחיר המניה לא מתמחר פוטנציאל לצמיחה: מכפיל הרווח הנקי של רימוני  עומד על רמה סולידית של 12, כך שגם אם החברה תציג בשנים הקרובות צמיחה מינורית ומתונה, עדיין התשואה על ההשקעה תהיה נאה. במילים אחרות, מחיר המניה מעניק את אופציית הצמיחה במתנה.

■ חלוקת רווחים נדיבה: כשחברה משפחתית ללא חובות מייצרת רווחים גבוהים, על פי רוב היא מחלקת אותם לבעלי השליטה ולמשקיעים, וזו בדיוק הסיבה לתשואת הדיבידנד הגבוהה שרימוני מציעה - 7% לשנה.

■ שורה תחתונה: יש כאן חברה יעילה בצורה נדירה, עם רווחיות עודפת ורמת מינוף זניחה, שנסחרת במכפיל המשקף תשואה שוטפת של 8.5% על ההשקעה. גם אם זה נשמע לכם "משעמם", אלו סיבות מספיק טובות כדי לרכוש את המניה.