דלק קידוחים בוחנת הגדלה של יכולת ההפקה ממאגר לוויתן: "פוטנציאל לתוספת ערך משמעותית"

את שנת 2018 סיימה השותפות עם רווח של 277 מיליון דולר בגין חלקה במאגר תמר, עלייה של 11% לעומת 2017 • עלות שכרו של מנכ"ל דלק קידוחים, יוסי אבו, הגיעה בשנה שעברה ל-5 מיליון שקל • הזרמת הגז מלוויתן צפויה להתחיל במהלך הרבעון האחרון של השנה

פלטפורמת הגז של מאגר תמר / צילום: בן יוסטר
פלטפורמת הגז של מאגר תמר / צילום: בן יוסטר

כ-80% מעבודות הפיתוח של מאגר הגז לוויתן הושלמו עד היום, כשבפרויקט הענק הושקעו כבר כ-2.5 מיליארד דולר (לפיתוח שלב 1א' במאגר), מתוך השקעה כוללת מוערכת בהיקף של כ-3.75 מיליארד דולר. כך עדכנה היום שותפות דלק קידוחים, במסגרת פרסום תוצאותיה לשנת 2018. הזרמת הגז מלוויתן צפויה להתחיל במהלך הרבעון האחרון של השנה.

דלק קידוחים, הנמצאת בשליטת קבוצת דלק של יצחק תשובה, מחזיקה כ-45.3% מלוויתן, ביחד עם נובל אנרג'י (כ-39.7%) ורציו (15%). לצד ההחזקה בלוויתן, מחזיקה השותפות גם בכ-22% ממאגר תמר (ועוד כ-21% בהון של חברת תמר פטרוליום המחזיקה ב-16.75% מתמר) וב-30% ממאגר אפרודיטה שנמצא בשטח המים הכלכליים של קפריסין.

על פי תכנית הפיתוח המקורית של לוויתן, שלב 1א' יאפשר קיבולת הפקה של כ-12 מיליארד מטר מעוקב (BCM) גז טבעי לשנה, ולאחר שיושלם שלב 1ב' תתפשר יכולת הפקה נוספת של 9 BCM. בשותפות עידכנו היום כי "לאור ההערכה כי הצרכים המסחריים (הן בשוק המקומי והן בשוקי יעד נוספים) יצדיקו בקרוב הרחבת קיבולת ההפקה בלוויתן מעבר לזו של שלב 1א' הנבנית כיום, אישרו לאחרונה שותפי לוויתן תקציב בסך של 25 מיליון דולר לבחינת חלופות להרחבת הפרויקט".

כך ייבחן מהלך מהיר להגדלת יכולת ההפקה מ-12 ל-16 BCM לשנה באמצעות הוספת בארות הפקה ותשתיות נלוות, ובהן הוספת צינור שלישי משדה לוויתן לפלטפורמת ההפקה של לוויתן. "לאור השימוש במתקנים הקיימים בפלטפורמת לוויתן מדובר בחלופה שיישומה עשוי להיות מהיר ויעיל מאד מבחינה כלכלית". בנוסף, תיבחן הגדלת יכולת ההפקה, מ-16 ל-24 BCM לשנה, בכפוף ליישום החלופה הראשונה, בין היתר באמצעות הוספת בארות הפקה, צנרת תת ימית ותשתיות נוספות.

יוסי אבו, מנכ"ל השותפות, ציין היום כי "אנו בעיצומו של מימוש הערך הטמון בלוויתן. מקסום המכירות בתוכנית הפיתוח הנוכחית והפוטנציאל בהרחבת הקיבולת, לצד האפשרות לביצוע קידוח למטרות נפט בחזקת לוויתן, מאפשר לנו להציג למשקיעים תזרים עתידי מבוסס הסכמים, לצד פוטנציאל לתוספת ערך משמעותית". עלות שכרו של אבו הסתכמה אשתקד בכ-1.4 מיליון דולר (כ-5 מיליון שקל). 

נבחנת הקמת צינורות חדשים למצרים

נזכיר כי במהלך ספטמבר 2018 חתמו השותפות בלוויתן על הסכם EMG, המאפשר שימוש בצינור ההולכה הימית מאשקלון לאל עריש, לצורך הזרמת הגז מהמאגרים הישראליים למצרים במסגרת יישום ההסכמים שנחתמו עם חברת דולפינוס המצרית בפברואר אשתקד (לאספקה בהיקף כולל של 64 BCM ל-10 שנים, עם הכנסות מוערכות בכ-15 מיליארד דולר).

בדלק קידוחים מעדכנים כי בימים אלו פועלת נובל אנרג'י להשלמת בדיקת הנאותות ההנדסית של הצינור, וכי "הזרמת הגז דרך צינור EMG למצרים, ראשית ממאגר תמר ובהמשך גם ממאגר לוויתן, צפויה להתחיל כמתוכנן במהלך שלושת החודשים הקרובים".

הכמות הכוללת אותה ניתן יהיה להזרים בצינור EMG ובתשתית הקיימת (צינור EMG ומערכת ההולכה של נתג"ז), ללא השקעה נוספת בתשתית חדשה, עומדת על 6-7 BCM בשנה ובדלק קידוחים מעדכנים כי "נובל והשותפות, בתיאום עם נתג"ז, גיבשו חלופות לפתיחת צווארי בקבוק במערכת נתג"ז על מנת להגדיל את קיבולת ההזרמה האפשרית דרך צינור EMG בהיקף משמעותי".

כחלק מחלופות הרחבת לוויתן והגדלת כמויות המכירה למצרים נבחנת גם הקמת צינור ימי חדש למצרים וכן נבחנת האפשרות לבניית חיבור יבשתי חדש, שיבוצע על ידי נתג"ז, בין מערכת ההולכה הישראלית - למצרים (באזור ניצנה או כרם שלום).

סך ההכנסות מתמר ב-2018: 2.11 מיליארד דולר 

את השנה החולפת סיימה דלק קידוחים עם הכנסות (בניכוי תמלוגים למדינה) בהיקף של כ-367 מיליון דולר אשר נבעו מחלקה במאגר הגז תמר. מדובר בירידה של 13% לעומת 2017 - שנגרמה בעקבות מכירה של 9.25% מהזכויות בתמר, שהניבו לדלק קידוחים רווח הון של כ-567 מיליון דולר ב-2017 שהוביל לרווח נקי עצום של 817 מיליון דולר באותה שנה.

בשורה התחתונה רשמה דלק קידוחים ב-2018 רווח נקי של כ-277 מיליון דולר, עלייה של 11% לעומת הרווח הנקי (בניכוי רווחי הון) שנרשם ב-2017. סך ההכנסות ממאגר תמר (לכל השותפות בפרויקט) הסתכמו אשתקד בכ-2.11 מיליארד דולר (עלייה של 10% לעומת 2017) עבור מכירת 10.4 BCM במחיר ממוצע של 5.5 דולר ליחידת חום, ועוד 477 אלף חביות קונדנסט במחיר של 6 דולר לחבית.

שוויה של דלק קידוחים בבורסה עומד על כ-12.8 מיליארד שקל לאחר שבשנה האחרונה שמרה על יציבות. לפני שבוע דיווחה השותפות כי היא שוקלת לפצל שניים מהנכסים העיקריים שלה - ההחזקות במאגרי הגז "לוויתן" ו"אפרודיטה" - לתוך חברה בת, שמניותיה יונפקו בבורסת לונדון.