בחירות 2019 | בלעדי

לבטל את מדינת הרווחה, לפרק את רמ"י ולהפחית את מס החברות – המצע של זהות נחשף

פייגלין מציע חזרה לערכי הקפיטליזם הטהור, שהובילו לשליטה של בעלי ההון בחיי האזרחים

משה פייגלין, יו"ר זהות / צילום: אמיר מאירי
משה פייגלין, יו"ר זהות / צילום: אמיר מאירי

הפרטה מלאה של הקרקעות בישראל, מס אחיד לעשירים ולעניים, ביטול התמיכה בתחבורה הציבורית - אלה חלק מההצעות שנכללות בתוכנית הכלכלית של מפלגת זהות. את האידיאולוגיה הכלכלית שמאחורי התוכנית אפשר להגדיר כחזרה לערכי הקפיטליזם הטהורים: קדושת הקניין הפרטי והחירות האישית והתערבות מינימלית של הממשלה בחיי האזרחים - בנוסח השיטה שהייתה נהוגה בארה"ב עד לתחילת המאה ה-20. השיטה זאת, אגב, אוזנה בארה"ב אחרי שהתברר כי היא מאפשרת לקומץ בעלי הון לצבור עוצמה חסרת תקדים ולשלוט בחיי האזרחים. משטרים בדרום אמריקה שהקפידו על גישה קפיטליסטית טהורה הביאו את אי-השיוויון במדינותיהם לרמות שיא, ולכלכלה נפרדת לעשירים ולשאר האזרחים.

שתי ההצעות המהפכניות ביותר של זהות הן בתחום הקרקעות והמסים: המפלגה מציעה לפרק את רשות מקרקעי ישראל ו"להעביר את הקרקעות הפנויות לשליטת האזרחים". ההצעה אינה מפרטת באילו תנאים יועברו הקרקעות, האם בחלוקה שוויונית או שיתאפשר לבעלי הון לרכז בידיהם קרקעות ולהפוך לקרטל פרטי שיחליף את רמ"י. בנוסף מציעה זהות לבטל את מוסדות התכנון והבנייה ולהעביר את כל סמכויות התכנון לידי "הקהילה המקומית". כל קהילה מקומית תהיה סוברנית לקבוע מה ייעשה בשטחים שבתחום שיפוטה - כמה שטחי מסחר, מגורים ותעשייה ייבנו ומה יהיו מגבלות התכנון, למשל לגבי גובה המבנים.

המצע הכלכלי של פייגלין

בתחום המס מציעה זהות לבטל את שיטת המס הנוכחית ולהחליפה בשיטת מס אחיד (Flat Tax), שתטיל את אותו שיעור מס על עניים, נכים, אמהות חד-הוריות ובעלי הון. מטרה זו תושג באמצעות ביטול מדרגות המס ונקודות הזיכוי והחלפתן בשיעור מס אחיד, שישלמו הכול כפי שהיה נהוג לפני שנוצרה מדינת הרווחה. בשנים האחרונות, הונהגה שיטת מס אחיד ברוסיה ובמספר מדינות במזרח אירופה והצלחתה שנויה במחלוקת.

על-פי זהות, נקודות הזיכוי והמדרגות אינן אלא "הטבות למקורבים לצלחת" ולכן יש לבטלן ולהחליפן בשיטה ש"אמורה לעודד את כל אזרחי ישראל ליזום, להתקדם ולהצליח ככל שיוכלו, ולבטל את אחד הכלים העיקריים של הממשלה לתכנון הכלכלה מלמעלה. בנוסף, 'זהות' מתחייבת ששיעור המס יהיה נמוך ככל האפשר עבור האזרח הממוצע".

בתחום המיסוי והרגולציה על העסקים, מציעה "זהות" הורדה משמעותית של מס החברות (שירד בתקופת הממשלה הנוכחית ל-23%) ומצד שני ביטול כל הקלות המס הניתנות כיום לפי החוק לעידוד השקעות הון לחברות יצוא, לחברות הייטק המשקיעות בישראל, למפעלים בפריפריה ולשאר הענפים שאת פעילותם הממשלה מנסה כיום לעודד. זהות מבטיחה להסיר את כל המגבלות על יבוא סחורות ושירותים לישראל, שאין להן הצדקה כלכלית. זהות מתכננת גם הפחתה דרסטית ברגולציה, אם כי איננה מפרטת אם יש לשקול לבטל גופים כמו רשות התחרות, רשות שוק ההון או רשות החשמל.

בתחום ההתנהלות הפיסקאלית תומכת זהות בצמצום מרבי של החוב הלאומי, כלומר שימוש בעודפי גבייה להחזרת חובות והקטנת הגירעון התקציבי למינימום. המצע של התנועה בתחום התחבורה כולל ביקורת על המדיניות הממשלתית התומכת בתחבורה הציבורית והצעה להעביר את ניהול מדיניות התחבורה לשלטון המקומי ולרשויות תחבורה מטרופוליניות. מעבר להצעה זו ולצעדים כמו הורדת המיסוי על רכב פרטי וביטול הסובסידיה לנסיעה באוטובוסים, אין ל"זהות" הצעות מעשיות למלחמה בפקקים, והתנועה מציעה "ללמוד מהניסיון הבינלאומי".