"לוביסטים, פעילי מפלגות וקבוצות כוח: יש בכנסת המון אינטרסים נסתרים"

היא פרשה בגלל החיכוכים עם יו"ר המפלגה כחלון, ש"חתך ימינה"; תומכת בהגבלת כהונת ראש הממשלה; חוששת לגורלו של ביהמ"ש העליון; וגאה בכך שסיכלה את חוק הנאמנות בתרבות של מירי רגב • רחל עזריה לא תהיה בכנסת הבאה, אבל יש לה הרבה מה להגיד על הנוכחית • הח"כים שלא נפגוש בכנסת הבאה: ראיון שני בסדרה

רחל עזריה/ צילום: דוברות הכנסת, יצחק הררי
רחל עזריה/ צילום: דוברות הכנסת, יצחק הררי

ח"כ רחל עזריה לא תהיה בכנסת הבאה, אבל היא מתכננת להמשיך לפעול בזירה הציבורית דרך אפיקים אחרים. בראיון ל"גלובס" היא מתגאה בפעילותה בארבע השנים האחרונות, בעיקר בסיוע למשפחות ולהורים עובדים, חושפת את חילוקי הדעות עם יו"ר מפלגתה משה כחלון ולא פוסלת את האפשרות לחזור לכנסת בעתיד.

תופעות פסולות בכנסת

"נחשפתי להרבה דיבורים של שנאה ופרובוקציה. קל יותר לקבל במה על-ידי צעקות, מאשר על-ידי עשייה שמיטיבה עם הציבור. הפרובוקציה משתלמת מדי, וזה פוגע בסוף באזרחים. למה לטפל בבריאות ולעבוד קשה, כשאפשר לייצר כותרות ואהדה על ידי אמירות פרובוקטיביות.

"גם המלחמה בין האופוזיציה לקואליציה פגעה קשות ביכולת התפקוד של הכנסת. הצעות חוק למען הציבור נפלו רק מכיוון שהוגשו על-ידי האופוזיציה, ומצד שני הצעות חוק טובות של הקואליציה נפלו רק כי האופוזיציה הצליחה לגייס רוב.

"ומעל הכול, יש המון אינטרסים נסתרים: חברי כנסת שפועלים כי לוביסטים לחצו עליהם או כי לפעילי מפלגה שלהם יש מה להרוויח או בגלל קבוצות כוח מאורגנות שעומדות מאחוריהם. כשחבר כנסת נורא לוחץ על משהו או מתנהג בצורה מוגזמת, בדרך כלל זה מעיד שיש פה השפעה והתנהגות לא עניינית".

היכולת להשפיע בתור ח"כ

"זה דורש המון עבודה. צריך לדעת להגיע לפשרות, גם אם זה פוגע בהישגים. פוליטית זה לא תמיד משתלם, כי עבודה מאחורי הקלעים פחות מדוברת בתקשורת ולא פותחת מהדורות חדשות לעומת עבודה של שר. אבל מבחינת הישגים בפועל, כמובן שניתן להשפיע" .
ההחלטה שלא להתמודד לכנסת ה-21

"נוצרו פערים מהותיים ביני לבין משה כחלון במגוון נושאים, אני אשת מרכז וכחלון לאחרונה חתך ימינה, מה שאפילו מופיע בשם המפלגה שהשתנה. זה בולט מאוד בהחלטה שלו לאחרונה שלא להגן על בית המשפט העליון. זה מסתמן כנושא מרכזי בקדנציה הקרובה, ולזה לא אסכים, בשל כך פרשתי מהמפלגה".

הבעיה הכלכלית-חברתית הכי בוערת

"אתן שלוש בעיות קריטיות. ראשית, בנושא הורות ושוק העבודה, צריך שבישראל מסגרות לידה עד גיל 3 יהיו מסובסדות, מה שקורה היום הוא מחדל, גם במחירים וגם לעתים באיכות המסגרות. ניסינו לעורר שיח לגבי זה במחאת העגלות, אך לצערי זה עדיין לא צלח. הבעיה השנייה היא התחבורה הציבורית שזקוקה לשיפור משמעותי, ולבסוף מערכת הבריאות, המצב במחלקות הפנימיות והמחסור במיטות בבתי החולים הוא בלתי נסבל" .

אם היו נותנים לך להחליט מה לעשות עם 100 מיליון שקל

"זה סכום לא גדול במונחים של מדינה, לדוגמה שבוע נוסף לחופשת לידה עולה לקופת המדינה 250 מיליון שקל. אבל אם היה תקציב גדול פנוי, הייתי שמה אותו באחד משלושת הנושאים הבוערים שהזכרתי קודם לכן".

הגבלת כהונה לראש הממשלה

"אני בעד. הידיעה שיש זמן קצוב מעודדת אנשים לעשייה, מאפשרת ריענון למערכת, ומצמצמת את הסיכוי לשחיתות".

הנושאים שקידמת בכנסת

"למעלה מעשור אני פועלת בנושא שילוב הורות ושוק העבודה, זה נושא שקרוב לליבי ושמתי לי אותו למטרה כשנכנסתי לכנסת. הצלחתי להעביר חוקים רבים כמו: חוק ימי מחלת ילד, הוספת ימי חופשה לעובדים במשק, שעת הורות, הארכת חופשת לידה לנשים וחופשת לידה גם לאבות, אוכל בריא בצהרונים ועוד.

"בנוסף, היו חוקים רבים שהעברתי בתור יו"ר ועדת הרפורמות, שעסקו ביוקר המחיה ובעידוד התחרות בשוק הפיננסי. בנושא דת ומדינה הגשתי הצעות חוק מגוונות כמו פתיחת שוק הכשרות לתחרות והסדרת מעמד השבת.

"במקביל, עצרתי חוקים שמטרתם הייתה לחזק את מונופול הכשרות של הרבנות, וחוקים שנועדו לסגור הכול בשבת ולייצר 'קרבות שבת' בערים השונות. בתקופה האחרונה התמקדתי בנושא הדמוקרטיה וההגנה על בית המשפט העליון, תוך התנגדות להצעות חוק שפוגעות בסמכויותיו".

המשמעת הקואליציונית

"משמעת קואליציונית היא לא קודש, כאשר זה נגד את הערכים שלי יצאתי נגד הקואליציה.
עשיתי זאת במספר חוקים. כך עשיתי, למשל, בחוק נאמנות בתרבות. בני בגין ואני עצרנו את החוק בקריאה שנייה ושלישית. אגב, הקואליציה דואגת שנשלם מחירים על כל הצבעה כזאת".

לוביסטים, יח"צנים ואנשים מטעם

"יש המון לוביסטים והמון לחצים. אני הייתי ידועה בקרב הלוביסטים בתור חברת כנסת שלא מושפעת מהם, ולכן הם בדרך כלל בכלל לא ניסו להפעיל עלי לחץ. הם אמנם הגיעו בהמוניהם לדיונים בוועדת הרפורמות שעמדתי בראשה, בעיקר כשעבדנו על חוקי בנקאות, אבל הם ידעו שאטפל בהכול בצורה עניינית, ובלי השפעות חיצוניות. אבל אפשר היה לראות בקלות ח"כים שמושפעים. זה בד"כ בולט כשח"כים לחוצים כשלוביסט מכרכר סביבם. קשה לפספס את זה".

היעדים מתחילת הדרך

"מבחינת השפעה וחקיקה, בהחלט עמדתי בהם. אני בעיקר שמחה על המהלך הגדול שעשיתי בתחום ההורות ושוק העבודה. התחלתי בזה בתחילת הקדנציה, ומהר מאוד המון ח"כים הצטרפו. בתחום הזה, יש עוד נושא אחד שרציתי לטפל בו ולא הצלחתי - מסגרות לילדים מגילי לידה עד גיל 3".

רחל עזריה אחרי ה-9 באפריל

"אני עובדת על מיזם חדש שמרגש אותי מאוד ובעל השפעה לאומית, מבטיחה לעדכן".

חזרה לכנסת

"בעשרים השנים האחרונות אני עוסקת בפעילות ציבורית. הייתי במשך עשור בחברה האזרחית במספר תפקידים: ניהלתי ארגון למסורבות גט, הייתי בצוות שניהל את מגמה ירוקה, ואח"כ עשור בפוליטיקה העירונית בירושלים ובכנסת. בטוח אמשיך בפעילות ציבורית. האם אשוב לכנסת? אולי".

קידום נשים

"קידמתי נושאים שכמעט ולא קודמו לפני, כמו נושא ההורות ושוק העבודה. כל החוקים שלי בתחום משפיעים לטובה על נשים ונולדו מתוך תפיסת עולם של אחריות לאימהות עובדות, להורים לילדים קטנים ולמשפחות צעירות . הייתי מצפה בשנת 2019 שמפלגות ישריינו יותר מקומות לנשים, במיוחד במפלגות בהן לא מתקיים פריימריז".

הרגע המרגש ביותר

"כשחוקים שיזמתי ועבדתי עליהם עוברים, זה רגע מרגש ומשמח. קחו למשל את הארכת חופשת לידה, תוספת ימי חופשה לעובדים, חוק שנותן פטור ממס לקשישים בפרויקטים של פינוי בינוי ועוד. כשאני מקבלת פניות מאנשים לגבי חוקים שהעברתי ובאמת הצליחו להקל עליהם, זה מאוד משמח אותי.

"בנושא אחר - כשהקראתי שמות של בני משפחתי שנספו בשואה בטקס 'לכל איש יש שם', הרגשתי שעבורם מדינה לעם היהודי הייתה חלום, ואני זכיתי לחיות בה ולכהן כחברת כנסת, וזה מרגש במיוחד".