מקדונלד'ס רוכשת סטארט-אפ ישראלי ב-300 מיליון דולר

דינמיק יילד, שעוסקת בפרסונליזציה ללקוח בדיגיטל ובעולם הפיזי, גייסה במהלך שבע שנות קיומה 83 מיליון דולר • מקדונלד'ס תשתמש בטכנולוגיה של החברה הישראלית כדי להציע מוצרים מותאמים ללקוחות שמזמינים בסניפים מבלי לצאת מהרכב

ענקית המזון המהיר מקדונלד'ס רוכשת את הסטארט-אפ הישראלי דינמיק יילד תמורת כ-300 מיליון דולר. דינמיק יילד מפתחת פלטפורמה שמחברת את כל מקורות המידע שארגון מחזיק על לקוחותיו ומחבר אותן לתוך מערכת קבלת החלטות חכמה מבוססת בינה מלאכותית. סכום הרכישה פורסם על ידי מנכ"ל דינמיק יילד, ליעד אגמון, אך לא פורסם באופן רשמי כי אינו מהותי לחברה בסדר גודל של מקדונלד'ס, שנסחרת לפי שווי של 142 מיליארד דולר. זאת הרכישה השנייה בגודלה של הרשת ב-20 השנים האחרונות.

דינמיק יילד הוקמה בשנת 2011 על ידי אגמון ועמרי מנדלביץ', שמשמש כסמנכ"ל הטכנולוגיות. החברה גייסה בסך הכל 83 מיליון דולר, לפי אתר קראנץ' בייס. סבב הגיוס האחרון היה באוגוסט 2018, אז גייסה החברה 32 מיליון דולר בהובלת ויולה צמיחה. בעלי המניות בחברה כוללים גם את הקרנות בסמר, ורטקס, מרקר, Innovation Endeavors, את קרן כללטק של לן בלווטניק ועוד. החברה מעסיקה כ-200 עובדים, מרביתם במרכז הפיתוח של החברה בתל אביב.

דינמיק יילד מתמחה בפילוח קהל הגולשים והלקוחות והתאמת הדפים של לקוחותיה, החברות המסחריות, כך שיתאימו לתחומי העניין של הלקוח ויעודדו אותו לרכישות. המערכת של דינמיק יילד משמשת חברות, כמו למשל רשתות אופנה, שרוצות להציג בגדים שונים ללקוחות שונים על פי גיל או מגדר. המערכת מוטמעת בין המערכות הבק-אנד לבין חוויית המשתמש שרואים בסוף על המסך, ומקבלת אוטומטית את ההחלטות שימקסמו את הרלוונטיות של התוכן המוצרים למה שהמשתמש מצפה לו.

במקרה של מקדונלד'ס, ההתאמה ללקוח עשויה להיות בהתאם לפרמטרים כמו מזג האוויר והתנועה בסניפים. כך למשל, אם מזג האוויר יהיה שרבי, המערכת תציע ללקוח להזמין גלידה. כמו כן, ההצעות יתבססו גם על המוצרים שבחר הלקוח. מקדונלד'ס תשתמש בטכנולוגיה של החברה הישראלית כדי לספק פרסונליזציה ללקוחות שמזמינים בסניפים מבלי לצאת מהרכב ואחת ממטרות הרכישה היא להגדיל את מספר ההזמנות בסניפים וכן בהזמנות אונליין.

לפי מקדונלד'ס, המוצר של דינמיק יהפוך את החברה לאחת הראשונות שמכניסות טכנולוגיה לסיוע בקבלת החלטות לנקודות מכירה פיזיות. הטכנולוגיה נבדקה במספר סניפים של הרשת במהלך השנה שעברה וכעת היא תוטמע גם באפליקציה של הרשת. למעשה, טוענים גורמים המקורבים לעסקה כי תוצאות הפיילוט היו מהגורמים העיקריים שדחפו את מקדונלד'ס לעסקה.

בעקבות העסקה צפוי המרכז בישראל "לגדול משמעותית", אמר ל"גלובס" מייסד החברה והמנכ"ל ליעד אגמון, שימשיך בתפקידו. דינמיק יילד תהיה חברה בת, ותשמור על ההנהלה העצמאית, על המותג ועל הלקוחות. בין לקוחותיה חברות גדולות ורשתות, בהן רשת האלקטרוניקה האירופאית מדיה מרקט, רשת איקאה, רשת חנויות אורבן פיטרס ועוד.

"אשאר בחברה הרבה שנים. אין לי תוכנית לעזוב למשהו אחר. זה עד הפנסיה", הצהיר אגמון שהוסיף: "איזו חברה מטורפת זו מקדונלד'ס, שאוכלים בה 70 מיליון בני אדם ביום ברחבי העולם. תחשוב שהטכנולוגיה שלך היא בסדר גודל שכזה. זה חלומו של כל טכנולוג כי הוא מרוויח מכל הכיוונים - גם נשאר מותג עצמאי גם יכול לעבוד עם לקוחות מדהימים ברחבי העולם וגם להרגיש שהוא חלק מחברת ענק שרואה קדימה ומשקיעה. אני באמת מאמין בזה".

דינמיק יילד היא החברה השלישית שאותה הקים אגמון ושנמכרה בסופו של דבר. ב-2006 מכרו אגמון ושותפיו אמיר שדה וישי גרין את חברת אבטחת המידע אוניגמה למק'אפי תמורת כ-20 מיליון דולר. שנה לאחר מכן הוא הקים את מנוע החיפוש לרשתות חברתיות "דלבר" יחד עם שגיא דוידוביץ' ואביטל יכין, אך החברה לא התרוממה בשל מגבלות טכניות ועל רקע המשבר הפיננסי בסוף העשור הקודם, ובסופו של דבר נמכרה לענקית הקמעונות סירס תמורת סכום לא ידוע. "בדינמיק יילד המשכנו את הקו של של דלבר לפיו אם מצליחים להגדיל את הרלוונטיות של התוכן שאתה מראה למשתמש הקצה אז כולם מרוויחים. בדלבר זה היה סביב תחום החיפוש ובדינמיק מדובר באוסף כלים ופלטפורמות שמתאימים לעולם המכירות של היום", אומר אגמון.

על נסיבות הקמת החברה סיפר אגמון כי חבר משותף הפגיש בינו לבין המייסד הנוסף, עמרי מנדלביץ'. מאוחר יותר, "אדם פישר מקרן בסמר, שידע שאין לי פרויקט באותה עת, הזמין אותי לשבת אצלו במשרדים כדי לפתח את הפרויקט הבא שלי. במשך כשנה עשינו הרבה ניסוי וטעייה, ודיברנו עם הרבה לקוחות. התחלנו בך שפיתחנו מוצר למו"לים אבל הבנו שזה לא כיוון נכון, אז עברנו למסחר אלקטרוני ושם הצלחנו בגדול. בעצם עברה יותר משנה לפני שבכלל הצלחנו להבין מה אנחנו רוצים לעשות. הדבר היחיד שהיה ברור לנו הוא שאנחנו נשארים בתחום הפרסונליזציה, אבל ה-'מה עושים' שם לא היה ברור בכלל. חשבנו פילוסופית מה זה אומר להתאים חוויה למשתמש ומה אנחנו כצרכנים רוצים ומצפים לו, ומתוך החשיבה הפילוסופית הזו נוצר המוצר".

את מקדונלד'ס ייצגו בעסקה משרד Baker & McKenzie ועורכי הדין קליף פיליג, קרן שדה ודניאל כל טוב ממשרד מיתר ליקוורניק גבע לשם טל ושות'. את דינמיק יילד ייצגו עורכי הדין יאיר גבע, עדינה שפירו ממשרד הרצוג פוקס נאמן.