דוח מינהל תכנון ל-2018: מתכננים בעיקר בפריפריה – ירושלים נותרת מאחור

שיא תכנוני של השנים האחרונות: מוסדות התכנון אישרו בשנה שעברה 151,613 יחידות דיור • מדובר בכ-25% מעבר ליעד השנתי שקבעה הממשלה למינהל התכנון

דלית זילבר / צילום: ניב קנטור
דלית זילבר / צילום: ניב קנטור

שיא תכנוני של השנים האחרונות: מוסדות התכנון אישרו בשנה שעברה 151,613 יחידות דיור, כ-25% מעבר ליעד השנתי שקבעה הממשלה למינהל התכנון. כך עולה מהדוח השנתי של המינהל שפורסם היום. כ-60 אלף מהדירות אושרו באמצעות הותמ"ל (הוועדה לתכנון מתחמים מועדפים למגורים), וכ-62 אלף דירות אושרו במחוזות תל אביב והמרכז. ועם זאת, השיא צפוי לגרור אחריו ביקורת מצד אנשי מקצוע שונים, בדבר איכות, נחיצות וזמינות חלק ניכר מהתכניות שאושרו, במיוחד באמצעות הותמ"ל.

כך, אם לקבל את הביצועים התכנוניים של ועדות התכנון השונות כפשוטם, ניתן להסיק שעם ישראל נוהר בהמוניו לפריפריה: 81 אלף יחידות דיור, למעלה ממחצית הדירות שאושרו ממוקמות במחוזות הדרום, חיפה והפריפריה. מחוז דרום הוא השיאן הלאומי - לא פחות מ-37 אלף יחידות דיור אושרו במחוז שסובל שנים מהגירה שלילית, כ-15 אלף באמצעות הותמ"ל ו-22 אלף באמצעות הוועדה המחוזית דרום.

במחוזות אזורי הביקוש - תל אביב והמרכז - אושרו כ-62 אלף יחידות דיור, מתוכן כ-29 אלף באמצעות הותמ"ל. חלק משמעותי מהיחידות שאושרו נמצאות במחנות צה"ל המתפנים, והתכניות ימומשו עוד זמן רב.

ירושלים - גירעון תכנוני

לעומת זאת, מחוז ירושלים בולט בגירעון התכנוני: רק 8,436 יחידות דיור אושרו, כולן בוועדה המחוזית. אף לא דירה אחת אושרה בותמ"ל, מה שמעיד על הקשיים הרבים בגיבוש תכניות למחוז, ומהווה סיבה להוצאתן מהמגירה של תכניות שונות להגדלת הבנייה בבירה, שנפסלו בעבר.

מנכ"לית מינהל התכנון, דלית זילבר, סיכמה את הדוח באומרה כי: "בשנת 2018 מינהל התכנון הגיע להישגים חסרי תקדים. אושרו מעל 151,000 יחידות דיור, 25% יותר מבשנה שעברה, הודות לעבודה המאומצת של הוועדות המחוזיות והותמ"ל. כמו כן, נמשכה המגמה של ההתייעלות בוועדות המחוזיות כאשר 70 אחוז מכלל התכניות אושרו עד 18 חודשים. גם ברישוי חל שיפור משמעותי עם העברת מערכת רישוי זמין למינהל התכנון.

"לצד פעולות אלה, המשכנו בקידום תכנית העבודה התלת-שנתית לשנים 2018-2020, שהיא נגזרת של התכנית האסטרטגית לדיור 2040. תכנית זו יוצרת הלימה בין היצע יחידות הדיור ובין הקמת תשתיות-על, בדגש על תשתיות תחבורתיות ומערכות תומכות נוספות. בשנת 2019 נמשיך את המגמה של הגדלת היצע יחידות דיור איכותי, תוך מתן דגש על קידום תחבורה ותשתיות בכלל ותחבורה ציבורית".

הזמן מתקצר, הביקורת גדלה

ואכן, הטיפול בתכניות במסגרת הוועדות המחוזיות מוסיף להתקצר. הזמן הממוצע לאישור תוכנית בסמכות ועדה מחוזית עמד בשנת 2018 על 2.4 שנים - לעומת 2.7 בשנת 2017 ו-2.9 בשנת 2016. ואולם האם לקיצור הזמנים בטיפול בתכניות נוספה גם השבחה בתחום של איכות התכנון? על כך אין הדוח עונה, אולי משום שלאיכות התכנון אין מדד קובע, בדומה לכמות התכנון. 

החברה להגנת הטבע, שעומדת בחזית הביקורת על מדיניות התכנון הנוכחית, הגיבה כי "היסטריית התכנון אמנם הביאה לקידומן, על הנייר, של מאות אלפי יחידות דיור, אבל רובן יישארו על המדף שנים רבות, אם בכלל ימומשו, מכיוון שהן ממוקמות באזורים שאין בהם ביקוש לדיור. אנו מקווים שהממשלה החדשה תפסיק את פעילות הוותמ"ל ונזקיה לאלתר, תחזק את עבודת הוועדות המחוזיות, ותשחרר את החסמים לבניית יחידות הדיור שכבר אושרו - בפריפריה ובמרכז הארץ".