מיזוגים בענף הסלולר לאחר הבחירות? אי.בי.אי: סלקום היא המועמדת העיקרית לרכוש את פעילות גולן טלקום או WE

זאת, למרות רמת המינוף "המאתגרת" שבה נמצאת החברה בניהולו של ניר שטרן • לירן לובלין, מנהל מחלקת המחקר בבית ההשקעות: "להערכתנו, בסביבת התחרות הנוכחית ותחת שר אוצר חדש עשויה הממונה על ההגבלים לשנות את דעתה ולהצית מחדש את הסקטור שמתקשה להתרומם"

ניר שטרן/ צילום: תמר מצפי
ניר שטרן/ צילום: תמר מצפי

"שוק התקשורת בישראל נמצא במצב קשה", אמר לאחרונה מנכ"ל סלקום, ניר שטרן, כשהחברה פרסמה את דוחות 2018 שהצביעו על מעבר להפסד נקי ועל שחיקה בהכנסות. מניות חברות הסלולר משקפות היטב את המצב: מתחילת השנה צנחו מניות סלקום ופרטנר ב-40% ו-27%, בהתאמה, כאשר הירידה רק מתחילת החודש הנוכחי מגיעה ל-17% בסלקום ול-15% בפרטנר (שתפרסם את דוחותיה היום).

כששטרן אמר זאת, הוא הוסיף כי "ללא התערבות רגולטורית דחופה לפתרון המשבר, צפויה פגיעה אמיתית בהשקעות". האם הבחירות הקרובות יכולות לסמן שינוי מגמה בהקשר הרגולטורי? לירן לובלין, מנהל מחלקת המחקר בבית ההשקעות אי.בי.אי, סבור שהיום שאחרי הבחירות צפוי להעלות שוב לסדר היום את המיזוגים בשוק התקשורת הסלולרית.

להערכתו של לובלין, "אחד המכשולים העיקריים לנושא בשנתיים האחרונות היה שר האוצר משה כחלון, שבנה את ההון הפוליטי שלו סביב התחרות בשוק התקשורת והוזלת המחירים לצרכן. הבעיה כפי שכולנו כבר יודעים היא שהרפורמה הלכה צעד אחד רחוק מדי וגם הנהלת משרד התקשורת התבטאה לא פעם בנושא ולא נראה שיש מוצא אחר למעט קונסולידציה".

הנפילות במניות הסלולר מתחילת השנה
 הנפילות במניות הסלולר מתחילת השנה

מירוץ החימוש בדרך

לדברי לובלין, החברות המועמדות להירכש הן החברות הקטנות - גולן טלקום ו-WE, "שמתקשות להרים את הראש מעל למים ולייצר פעילות רווחית נוכח ההשקעות הצפויות והתחרות העזה". להערכתו, "מירוץ החימוש" של שתי החברות לקראת המהלך נמצא בעיצומו, ולא סתם השתיים שומרות על רמות תמחור נמוכות; "המטרה: להגיע לקו הסיום עם כמה שיותר לקוחות ולהיות המועמדת האטרקטיבית יותר להירכש", הוא כותב, ומציג פרסומות של השתיים בהן הן מציעות מחירים קבועים של 29-33 שקלים לחודש. נכון לסוף השלישי לגולן טלקום היו קצת מעל 900 אלף לקוחות סלולר (אתמול דיווחה החברה שבסוף 2018 היו לה 906 אלף מנויים), וההערכה היא שמספר הלקוחות של WE הוא כ-120 אלף.

ומי הרוכשת הפוטנציאלית? לובלין מעריך שלמרות רמת המינוף "המאתגרת" כהגדרתו בה נמצאת היום סלקום, הרי שהיא תהיה המועמדת העיקרית לרכוש את הפעילות של אחת משותפותיה לרשת. "מלבד ירידה ברמת התחרות, סלקום תשיג גם תוספת ישירה לשורת ה-EBITDA, שהרי מרבית ההוצאות במגזר הסלולר הינן קבועות", כותב לובלין.

"נזכיר כי כאשר נושא המיזוגים עלה בעבר, משרד התקשורת תמך במכירת גולן טלקום לסלקום (וזאת עוד לפני ש-WE החריפה את התחרות בשוק) והמהלך נעצר אצל הממונה על ההגבלים העסקיים", הוא כותב. "להערכתנו, בסביבת התחרות הנוכחית ותחת שר אוצר חדש עשויה הממונה על ההגבלים לשנות את דעתה ולהצית מחדש את הסקטור שמתקשה להתרומם".

עם זאת, לובלין מסייג ומוסיף כי "על אף הצפי לירידה במספר השחקניות בשוק, קשה לנו לתאר תרחיש של עלייה חדה במחירי הסלולר בישראל. חמש מתחרות על שוק קטן ימשיכו להוות משקולת על רמת המחירים, אך בהחלט ניתן לצפות לעלייה רוחבית קלה במחירים - אנו מעריכים 3-4 שקלים ב-ARPU (הכנסה חודשית ממוצעת ממנוי) בשנתיים הקרובות".