בעלי מלון דיפלומט עתרו נגד המדינה: "נתקשה למסור את הנכס לשגרירות ארה"ב"

בעתירה שהוגשה למחוזי בירושלים נאמר כי משרד הקליטה לא פעל למציאת דיור חלופי ל–450 המשפחות המשוכנות במלון, רובן של עולים קשישים • המבנה אמור להימסר לאמריקאים ביוני 2020 • "המדינה פועלת בחידלון משווע" • מעקב "גלובס"

מבנה מלון דיפלומט בירושלים / צילום: איל יצהר
מבנה מלון דיפלומט בירושלים / צילום: איל יצהר

בעלי מלון דיפלומט בירושלים עתרו לבית המשפט המחוזי בעיר על מנת שהמדינה תפנה את דיירי המקום עד יוני 2020, מועד מסירת המבנה לממשלת ארה"ב. חברת מלון מרינה תל-אביב, שבבעלות המלונאי חיים שיף, היא בעלת הקרקע שעליה הוקם המלון. מאז שנות ה-90 הוא משכן עולים זכאי משרד העליה והקליטה, בהתאם לחוזה שכירות שנחתם בין המדינה לבין החברה בשנת 1991.

השעון מתקתק, אבל המדינה לא מוצאת פתרון דיור למאות קשישים שיפונו מדירותיהם בי-ם 

לפי העותרים, אף שהמבנה נמכר לממשל האמריקאי עוד ב-2014, המדינה לא נקטה פעולות קונקרטיות להצעת דיור חלופי ל-450 המשפחות המתגוררות בו (כ-700 בני אדם), רובן משפחות עולים קשישים. העתירה הוגשה נגד משרד העלייה והקליטה, וכן נגד עמידר, משרד השיכון, משרד החוץ ועיריית ירושלים.

על פי הסכם המכירה בין מלון מרינה לבין ממשלת ארה"ב, על החברה למסור את המבנה כשהוא ריק מאדם עד 30 ביוני 2020. על פי הערכות החברה, האמריקאים מתכננים להקים במקום אתר קבע לשגרירות ארה"ב בירושלים, סמוך לשטח שבו שוכנת כיום שגרירותה הזמנית.

הדד-ליין מתקרב, הפתרון לא נמצא

בעתירה שהוגשה באמצעות עוה"ד דוד זילר, ד"ר סער פאוקר ובני וינסטון ממשרד הרצוג פוקס נאמן ושות', נטען כי המדינה אינה מקיימת את חובותיה והתחייבויותיה כלפי החברה וכלפי אוכלוסיות העולים והקשישים המתגוררים כיום במלון. בנוסף, העותרים מתריעים כי אי-פינוי הנכס במועד אף לפגוע ביחסיה האסטרטגיים של ישראל עם ארה"ב. ממשלת ארה"ב צוינה אף היא כמשיבה לעתירה, לנוכח הפגיעה האפשרית בה.

התנהלות המדינה, לפי מלון מרינה, גורמת לכך ש"מאיימים המשיבים להעמיד את העותרת בפני שוקת שבורה ונזקי עתק, עת תתקשה היא למסור באופן מסודר במועד את המלון לידי ממשלת ארה"ב, והיא אולי עוד תיאלץ חלילה לנקוט פעולות פינוי כפוי כלפי מאות משפחות עולים, מחזה שהעותרת עושה כל מאמץ להימנע ממנו (...) העותרת אינה מעוניינת ואינה חפצה להיות צד למהלך כזה". בנוסף הדגישה החברה כי "המדינה היא שאחראית לכבודם ומדורם של העולים מכוח דין, אך עומדת צופייה מהצד בחוסר מעש ובחידלון משווע".

החברה מחזיקה גם בשטח שעליו פועל מבנה הקונסוליה האמריקאית הצמוד למלון דיפלומט, ברחוב דוד פלוסר 14. ב-2002 נחתם הסכם שכירות בין החברה לממשלת ארה"ב, במסגרתו התחייבו האמריקאים לשכור את מתחם הקונסוליה למשך 25 שנה, עם אופציה לחדש את החוזה לשתי תקופות בנות 25 שנה. בנוסף, ניתנה לממשלת ארה"ב אופציה לרכוש את מלון דיפלומט. ביוני 2014 הודיעה ארה"ב על רצונה לממש את אופציית הרכישה - והמלון נמכר לידיה. חוזה השכירות בין החברה למשרד הקליטה היה תקף באותה עת עד שנת 2016, אך לבקשת המשרד הגיעה מרינה להסכמות עם ממשלת ארה"ב להארכתו בארבע שנים.

בדצמבר 2017 הכריז נשיא ארה"ב דונלד טראמפ כי יעביר את השגרירות האמריקאית לירושלים, ובמאי 2018 נחנכה שגרירות ארה"ב בירושלים במבנה הקונסוליה. בעתירה צוין כי נכון להיום העברת השגרירות בוצעה באופן חלקי בלבד, ולפי העותרים "אין ספק שמלון דיפלומט מהווה מיקום מרכזי לשגרירות ארה"ב או לצרכים דיפלומטיים אחרים אשר עשויים לקדם את היחסים החשובים בין שתי המדינות". למרות זאת, לפי העותרים, משרדי הממשלה ישבו בחיבוק ידיים ולא מצאו פתרון דיור למשפחות העולים.

"המחדלים של המשיבים נושאים משנת חומרה נוכח הפגיעה הפוטנציאלית ביחסי של מדינת ישראל עם ארה"ב", צוין בעתירה, "ממשלת ארה"ב ציינה מפורשות שהיא מעניינת לקבל את הנכס לידיה ריק מכל אדם עד 30 ביוני 2020 (...) אלא שהתנהלות המשיבים מלמדת על כך שמועד הפינוי מהוו עבורם המלצה בלבד, תוך שהם אינם מהססים לפגוע באינטרסים חיוניים של מדינת ישראל".

לדברי החברה היא פנתה למשרד הקליטה תוך הצגת לוחות זמנים ברורים, אך לא זכתה למענה. "העותרת (...) תיאלץ בסופו של יום לשאת במחיר מחדלים אלו, וזאת אם על דרך של פינוי כפוי של משפחות עולים ואם על דרך סיכון לטענה מצד ממשלת ארה"ב בדבר הפרת התחייבותה כלפיה לפינוי המלון עד 30 ביוני 2020, וצורך בניהול הליך משפטי מורכב. העותרת אינה מסכימה להיות לא כאן ולא כאן".

האמריקאים דורשים לפנות במועד

לפי העותרים, בדצמבר 2017 התחייב מנכ"ל משרד העלייה והקליטה אלכס קושניר, במסגרת ישיבת ועדת הקליטה והתפוצות של הכנסת, שימצא פתרון דיור לכל דייר ודייר במלון דיפלומט. עם זאת בדיון נוסף, במרץ 2018, אמר מנכ"ל המשרד כי קיים קושי רב במציאת דיור חלופי, והתנער ממתן מועד לפינוי הדיירים. באותו הדיון ציין נציג משרד האוצר אייל מדן כי הוא לא מכיר שום דרישה תקציבית לתכנון משכן חדש למאות העולים שיפונו, לפי תקציב 2019 שכבר אושר בכנסת. "חרף מודעותם המלאה של המשיבים למציאת פתרון למצוקתם של מאות דיירי מלון דיפלומט, הרי שגם היום לא עולה בידיהם להציג התקדמות קונקרטית בלוחות זמנים ומקום מדויק של מבנה חלופי", צוין.

החברה מציינת כי באותו דיון בכנסת אמר ראש חטיבת צפון אמריקה במשרד החוץ, יהושע זרקא: "אני מאוד אופתע אם האמריקאים יוכלו לחיות עם הארכת החוזה (...) העבירו לנו מסר מאוד ברור שאומר שהם מצפים שהנכס יפנה עד יוני 2020". באוגוסט 2018 השיב חביב קצב, סמנכ"ל בכיר לדיור במשרד הקליטה, למכתב ששיגרה אליו החברה בעניין מועד הפינוי המתקרב: "משרדנו מודע לתאריכים ולמועד הפינוי. אנו נמצאים בבחינת החלופות ונעדכן בהתאם". כלומר, נטען בעתירה, למרות הזמן הדוחק - לפני פחות משנה משרד הקליטה היה רק בשלב בדיקת החלופות, שכלל לא פורטו.

לטענת החברה, כל פניותיה למדינה לאחר מכן כלל לא נענו. "מדיניות ההתעלמות של משרד הקליטה אשר לא טורח לקיים דיון או להיענות לבקשות העותרת, היא מדיניות הנחזית להיות שיטתית". החברה סיכמה את העתירה בכך שמצוקתם של העולים במלון דיפלומט הזכאים לדיור ציבורי היא מצוקה קשה ביותר הפוגעת בכבודם כבני אדם, ועתידם לוט בערפל.

ממשרד הקליטה והעלייה נמסר: "טרם קיבלנו את כתב התביעה ונגיב אליו בבית המשפט".