בזק | בלעדי

בזק תשקיע כ-100 מיליון שקל בכניסה לתחום חוות השרתים

החברה, שמתמודדת במכרז הענק של אמדוקס למיקור חוץ של שרתיה, תקים שתי חוות שרתים - בירושלים וברמלה • בעבר הייתה בזק פעילה בתחום, אולם החליטה לצאת ממנו לטובת בזק בינלאומי

מנכ"ל בזק דודו מזרחי / צלם: רונן טופלברג
מנכ"ל בזק דודו מזרחי / צלם: רונן טופלברג

חברת בזק נכנסת לתחום הדאטה סנטר במטרה ליהנות ממנוע צמיחה חדש, כך נודע ל"גלובס". כחלק מהערכותה לנושא, החברה כבר החלה בהקמתן של שתי חוות שרתים, בירושלים וברמלה, בהשקעה של כ-100 מיליון שקל. חוות השרתים נועדו לאפשר ללקוחות עסקיים גדולים להציב פיזית שרתי מיחשוב לצורכי גיבוי ושרידות של נתונים.

בבזק מעדיפים להשתמש באתרים קיימים של החברה על מנת לחסוך עלויות - חוות שרתים אחת תוקם בירושלים, בתוך "בניין נרקיס" השייך לבזק; חוות השרתים השנייה תיבנה במרכזת קיימת של החברה ברמלה.

ההחלטה של בזק להיכנס לתחום חוות השרתים (או דאטה סנטר) באה על רקע הביקוש הגדל והולך לחוות אלו בארץ ובעולם. בארץ קיימים כיום מספר שחקניות בתחום, אחת מהן היא בזק בינלאומי, החברה בת של בזק, המחזיקה חוות שרתים בפתח תקווה ובנוסף חוות שרתים ששוכרת מבזק בדרום תל אביב. גם ספקיות האינטרנט פועלות בתחום, ביניהן נטוויז'ן ופרטנר.

בזק הייתה פעילה בעבר הלא רחוק בתחום חוות השרתים, אולם החליטה לצאת ממנו ולאפשר לבזק בינלאומי להתמקצע בתחום ולא להתחרות בה, ולכן העבירה לתפעולה את החווה שהקימה. כעת, כאמור, החליטה בזק לחזור ולהשקיע בתחום, והיא אחת המתמודדות במכרז ענק שעורכת חברת אמדוקס בימים אלה למיקור חוץ של שרתיה. המתקן ברמלה, אותו בונה בזק, צפוי לאכלס את השרתים של אמדוקס - זאת במידה ותזכה במכרז.

בזק מייעדת את השירות בעיקר ללקוחות גדולים ואסטרטגיים שלה. השימוש העיקרי של חוות שרתים הוא עבור גיבוי, אחסון ואחזקה של אתרי אינטרנט - זאת על מנת להבטיח שירות רציף ונטול תקלות. בשנים האחרונות הופך השימוש בחוות שרתים נפוץ יותר בקרב עסקים וחברות גדולות, ובגלל המעבר לשירותים מבוססי ענן.

כדי שחוות שרתים מהסוג אותו מתכננת בזק תוכל לספק שירותים ללקוחות גדולים, חייבת החווה להיבנות מתחת לקרקע על מנת להגן על השרתים במקרה של אסון סביבתי. החווה של בזק מתוכננת להיות ברמת TIER 3-4 - המוגדרת כרמה הגבוהה ביותר מבחינת שרידות מערכות החשמל, מיזוג האוויר ומיקום גיאוגרפי (לדוגמה - ריחוק מהים).

בשל העובדה שתקלות בשרתי מיחשוב בודדים הן אירוע תכוף, דבר זה נלקח בחשבון בעת הקמת החוות. הן כוללות מערכות קירור רבות, ומותקנות בהן מערכות ניהול וניטור מיוחדות שמיועדות להתריע על כל שינוי וחריגה מתנאי סף של חום, קריסה של שרת או אשכול שרתים ובעיות תעבורה אל ומאת השרת.