ארגונים חברתיים לחדוה בר: התערבי בקנס של מזרחי טפחות

במכתב למפקחת על הבנקים מבקשים הארגונים החברתיים צדק פיננסי ולובי 99 לבדוק התנהלות ראשי הבנק, שהובילה להסדר מול הרשויות בארה"ב  • "עיון בהודעת משרד המשפטים האמריקאי מגלה מציאות קשה בהרבה, המעמידה בספק את אמינות התמונה שמנסה לייצר הבנק", לפי מכתב ששלחו הארגונים למפקחת

אלדד פרשר / צילום: שלומי יוסף
אלדד פרשר / צילום: שלומי יוסף

הארגונים החברתיים צדק פיננסי ולובי 99 קוראים למפקחת על הבנקים ד"ר חדוה בר להתערב בהסדר אליו הגיע מזרחי טפחות בארה"ב, ואף להדיח את מנכ"ל הבנק אלדד פרשר."הציבור נושא אלייך עיניים בציפייה לראות כיצד תנהגי. בעולם שבו אין אחריות אישית, גוברת הנטייה לקחת סיכונים גבוהים", הם כותבים במכתב ששלחו למפקחת בר, ושהגיע לידי "גלובס".

לפני כשבועיים חתם מזרחי טפחות על הסדר מול הרשויות בארה"ב, במסגרתו הודה כי עובדים של הבנק סייעו ללקוחות אמריקאים להעלים מס. בבנק ציינו כי לפי הדין האמריקאי, על הבנק לקחת אחריות על פעילות עובדיו, ולכן הם ישלמו לרשויות בארה"ב קנס של 195 מיליון דולר (נמוך ב-40% מהקנס המקורי אותו דרשו האמריקאים).

בארגונים החברתיים לא מקבלים את העמדה לפיה ההסדר כולל מספר מקרים נקודתיים של עובדים שסרחו. "עיון בהודעת משרד המשפטים האמריקאי מגלה מציאות קשה בהרבה, המעמידה בספק את אמינות התמונה שמנסה לייצר הבנק - לפיה 'מספר תפוחים רקובים גרמו לתקלות ולמחדלים מקומיים' בניגוד למדיניות ולנהלים", כתבו למפקחת על הבנקים. "הארגון שכשל בתפקידו ובאחריותו היה בינלאומי, מתואם, וחצה שלוש יבשות. הקשר ההדוק ברמת הקבוצה מומחש על ידי כך, שנשלחו שליחים (מישראל ומשוויץ) על מנת לקושש לקוחות למעשים הבלתי-חוקיים, אשר בוצעו בפועל בסניפים בארצות הברית".

בארגונים החברתיים חושבים כי על הפיקוח להתערב ולהטיל סנקציות נגד בכירים בבנק. "הבנק בהודעתו מיתמם, ומנסה להציג את מקבץ המעשים וההאשמות דרך קוף מחט משפטי צר ביותר, התואם את הדין של ארצות הברית והפוטר בנקאים בשר ודם מכל אחריות למעשים. על הפיקוח לדחות גישה זאת מכל וכל ולבחון את ההתנהגות בראייה רחבה של טוהר המידות הנדרש במערכת הבנקאות הישראלית", כותבים בצדק פיננסי ובלובי 99.

החץ העיקרי מופנה כלפי מנכ"ל הבנק, אלדד פרשר, מאחר שהוא מכהן כיו"ר מזרחי שוויץ וכיהן גם בתקופת החקירה הרלוונטית. "הדעת איננה נותנת שמר פרשר ייוותר בתפקידו לאחר חשיפת הפרשה במלוא עוצמתה. הותרתו ויתר האחראים בתפקידם תשחק את אמון הציבור לא רק בבנקים, אלא בעיקר ברגולטור ובמערכת הבנקאות כולה", הם כותבים.