"איננו מכירים בריבונות של ישראל על האיזורים שנכבשו על ידה"

שגריריהן של צרפת, גרמניה, פולין, בריטניה ובלגיה במועצת הביטחון של האו"ם הגיבו להצהרת הנשיא טראמפ, שהכיר בריבונות הישראלית ברמת הגולן

בנימין נתניהו / צילום: איל יצהר
בנימין נתניהו / צילום: איל יצהר

שגריריהן של חמש מדינות אירופה החברות במועצת הביטחון של האו"ם - צרפת, גרמניה, פולין, בריטניה ובלגיה - יצאו היום בהודעה משותפת שהם אינם מכירים בריבונותה של ישראל ברמת הגולן.

בהודעה, שהם פרסמו באו"ם לפני שעה קלה, נכתב כי "בהקשר של הצהרת הנשיא טראמפ, כפי שהוא חתם עליה אתמול בבית הלבן, ולפיה ארה"ב מכירה ברמת הגולן כחלק ריבוני של מדינת ישראל, העמדה שלנו בנוגע לרמת הגולן ידועה היטב והיא לא השתנתה. בהתאם לחוק הבינלאומי ולהחלטות מועצת הבטחון 242 ו-497, אנחנו איננו מכירים בריבונות של מדינת ישראל על האיזורים שנכבשו על ידה מאז 1967, לרבות איזור רמת הגולן ואיננו מחשיבים שטח זה כחלק ממדינת ישראל. סיפוח של כל טריטוריה באמצעות כוח צבאי הנו אסור לפי החוק הבינלאומי. עוד קובעת לשון הצהרת המשותפת: כל הצהרה חד צדדית בנוגע למיקום של גבול הנה מנוגדת לבסיס הנורמות והכללים של סדר בינלאומי ולאמנת האו"ם".

והם מסיימים בהודעת בכך שהם "מוטרדים מהשלכות הרוחב של הכרה בלתי חוקית בסיפוח ומן המשמעות של ההצהרה לאיזור כולו".

מזכיר המדינה מייק פומפיאו נשאל היום על ידי עיתונאים במחלקת המדינה על הצהרת נתניהו אתמול, שיש בידי ישראל הזכות להחזיק ולקיים ריבונות ברמת הגולן, כיוון שישראל ניצחה במלחמה. "האם מחלקת המדינה קובעת כאן תקדים, שמדינות חזקות רשאיות להשתלט על שטחים, תוך התעלמות מן החוק הבינלאומי?". מזכיר המדינה פומפיאו השיב לעיתונאים: "לא, ממש לא. זה מצב מאוד ייחודי, כאשר ישראל נלחמה במלחמת מגן כדי להציל את מדינתם, ולא ניתן להגיע למצב שבו החלטות האו"ם הן 'מתכונת להתאבדות' (הכוונה, שמדינה לא אמורה להיפגע כתוצאה מן ההחלטה המקורית של האו"ם - ט"ש). הנשיא טראמפ הכיר בהחלטתו אתמול במציאות שנוצרה בשטח".

פומפיאו אמר את הדברים ביחס להצהרתו של נתניהו שנמסרה עם העלייה למטוס בלילה.