המיזוג של קבוצת הנדל"ן כלכלית ירושלים והחברה הבת מבני תעשיה יוצא לדרך

כפי שנחשף לראשונה ב"גלובס", החברה הקולטת במיזוג תהיה מבני תעשיה, ואילו החברה הנקלטת תהיה כלכלית ירושלים - כך שכל בעלי המניות של כלכלית ירושלים יקבלו בתמורה להחזקותיהם מניות חדשות של מבני תעשיה • העסקה מותנית באישור באסיפות בעלי המניות של שתי החברות

דודו זבידה, מנכ"ל כלכלית ירושלים / צילום: איל יצהר
דודו זבידה, מנכ"ל כלכלית ירושלים / צילום: איל יצהר

המיזוג של קבוצת הנדל"ן כלכלית ירושלים והחברה הבת מבני תעשיה יוצא לדרך. שתי החברות דיווחו היום כי בסיומו של משא ומתן ארוך בין הוועדות הבלתי תלויות שהקימה כל אחת מהן, נקבע כי החברה הקולטת במיזוג תהיה דווקא מבניה תעשייה בעוד שהחברה הנקלטת תהיה כלכלית ירושלים, וזאת כפי שפורסם לראשונה ב"גלובס" לפני כחודשיים.

על פי הסכם, שאושר אתמול בדירקטוריונים ובוועדות הביקורת של שתי החברות, יקבלו בעלי מניות כלכלית ירושלים 1.935 מניות של מבני תעשיה כנגד כל מניית כלכלית ירושלים שברשותם. במקביל, יומרו אגרות החוב של כלכלית ירושלים לאגרות חוב של מבני תעשיה בעלות תנאים זהים, כך שהחוב של החברה הממוזגת יעמוד על כ-6 מיליארד שקל.

בהודעה לבורסה ציינו היום שתי החברות כי השלמת העסקה מותנית בקיומם של תנאים מתלים, ובעיקר באישור בעלי המניות של כל אחת מהחברות. כלכלית ירושלים הינה חברה ללא גרעין שליטה ולכן תידרש להשיג רוב רגיל בקרב בעלי מניותיה, בעוד שאישור העסקה באסיפת מבני תעשיה יחייב השגת רוב מקרב בעלי מניות המיעוט. את מבני תעשיה והוועדה הבלתי תלויה שלה ייצגו בתהליך עוה״ד אודי אפרון שרית מוסאיוף ויותם ליפוביצקי אדלר ממשרד מ. פירון ושות'. כלכלית ירושלים יוצגה בידי עוה״ד אברמי וול ואתיאל בן חיים ממשרד פישר בכר חן.

בעל המניות הגדול ביותר בכלכלית ירושלים  הוא איש העסקים דוד פורר, לו החזקה של 24.2% בחברה. לאחר השלמת המיזוג יחזיק פורר ב-19.38% מהחברה הממוזגת, כך שהגופים המוסדיים ומשקיעים אחרים יחזיקו ב-80.62% מהחברה. חברת הנדל"ן סאמיט שבשליטת זוהר לוי תרד בשיעור החזקתה מ-5.66% לכ-4.5% בלבד.

לאחר השלמת המיזוג תציג החברה הממוזגת הון עצמי של 4.6 מיליארד שקל המיוחס לבעלי המניות, ותהפוך לחברת הנדל"ן החמישית בגודלה בישראל במונחי הון עצמי. דודו זבידה, מנכ"ל כלכלית ירושלים ומבני תעשיה, אמר היום כי "אני מרגיש בנוח כי יצאנו עם יחס הוגן לכל בעלי המניות משתי החברות ומשום שאצלנו אין בעל שליטה אז גם לא קיים מישהו שניתן לומר עליו שהוא משך את היחס לטובתו".

כלכלית ירושלים מחזיקה כיום ב-68.3% ממבני תעשיה , שמרכזת את עיקר פעילות הקבוצה. היום פרסמה כלכלית ירושלים את דוחותיה הכספיים ל-2018, ולפיהם רשמה החברה רווח נקי לבעלי המניות של 429 מיליון שקל, לעומת 68 מיליון שקל בלבד ב-2017. כמו-כן, בצרוף החלק המיוחס לבעלי מניות המיעוט במבני תעשיה, מדובר על רווח נקי של כ-550 מיליון שקל לקבוצה כולה.

עבור זבידה, שדחף למיזוג שתי החברות והוביל את ביצוע התהליך. מדובר ביום חשוב. היום הוא אמר כי "מאז המשבר שחוותה כלכלית ירושלים ב-2015 הצלחנו לעשות את כל מה שתכננו ובעלי המניות שלנו הצליחו להרוויח כסף ואני חושב שהשנים הבאות הולכות להיות הרבה יותר טובות. יהיו לנו עכשיו חמש שנים שבהן נהפוך את מלאי הקרקעות שלנו לבניינים שההשכרה שלהן תגדיל את ה-FFO (תזרים תפעולי, ע"כ) בצורה דרמטית".

"מה שקרה ב-2015 זה המשבר של מירלנד ברוסיה, שהפיל גם את כלכלית ירושלים. אבל גיליתי אז שהשוק מאוד מאמין בסיפור שלנו, באסטרטגיה שלנו, וגם בסיפור הזה של חברה ללא גרעין שליטה. והוכחנו שאנחנו עובדים בשביל כולם".

"פעלנו מאוד מהר, אבל במקום למכור נכסים טובים בתקופת המשבר, קבענו שהבעיה היא ברמת בעלי המניות. אז ביצענו הנפקת הון ראשונה ואחר כך הנפקת הון שניה וככה הורדנו את רמת החוב ומנענו ומבעלי החוב להיות בעלי החברה".

"הדבר השלישי שעשינו מהלכים מהירים של החלפות חוב. ספגנו על זה הפסדים ב-2017 בגלל קנסות על פירעון מוקדם, אבל הסתכלנו שלוש שנים קדימה והיום אנחנו רושמים רווחים משמעותיים. ב-2018 לא מחזרנו חוב אלא רק פרענו וכך יהיה גם ב-2019. ככה שמבחינתי כלכלית ירושלים היא סיפור הסינדרלה של שוק ההון המקומי".