החלל מתרחב: ההפסד השנתי של WeWork הוכפל לכמעט 2 מיליארד דולר

הכנסותיה של חברת חללי העבודה המשותפים יותר מהוכפלו ל-1.82 מיליארד דולר בשנה שעברה, בעיקר מהשכרת שטחי משרד • WeWork: ההפסד שיקף את ההשקעות הנחוצות לבניית משרדים חדשים, שכאשר הם יושכרו בחוזים טובים, הם יניבו הרבה יותר הכנסה מעלות תפעולם

 חלל עבודה של WeWork / צילום: Shutterstock / א.ס.א.פ קריאייטיב
חלל עבודה של WeWork / צילום: Shutterstock / א.ס.א.פ קריאייטיב

חברת WeWork דיווחה בתחילת השבוע על תוצאותיה ב-2018, שבה הוכפל ההפסד לכמעט 2 מיליארד דולר. חברת חללי העבודה המשותפים, שנוסדה לפני תשע שנים, השקיעה לדבריה סכומים גבוהים בהרחבה מהירה של עסקיה ברחבי העולם. 

הכנסות החברה שפועלת מניו יורק יותר מהוכפלו ל-1.82 מיליארד דולר, בעיקר מהחכרת (השכרת) שטחי משרד, אבל ההתרחבות המהירה הובילה להפסד של 1.93 מיליארד דולר.

מנהלי החברה אמרו שההפסד שיקף את ההשקעות הנחוצות לבניית משרדים חדשים, שכאשר הם ייחנכו ויושכרו בחוזים טובים, הם יניבו הרבה יותר הכנסה מעלות התפעול שלהם. החברה משקיעה בעסקיה מיליארדי דולר בהון שגויס על ידי קבוצת סופטבנק היפנית וקרן הטק שלה, ויז'ן פאנד.

לפי החברה, בדצמבר היו לה יותר מ-400 אלף שוכרים של שולחנות משרד ב-100 ערים, והיא מחתימה יותר ויותר לקוחות תאגידיים, שמהווים כעת כשליש מסך החוכרים. "אנחנו יכולים להציע לכם כל דבר, משולחן עבודה אחד עד משרד מטה או צי שלם של בניינים", אמר ארטי מינסון, נשיא וסמנכ"ל הכספים של WeWork.

היו בכל זאת כמה נתונים מעוררי תהיות בדוחות של החברה, שעלולים לבשר על צרות אם הם יימשכו. החברה אינה מחויבת לפרסם את דוחותיה הכספיים, אך מאז שהיא הנפיקה אג"ח בשנה שעברה, היא מספקת לתקשורת את המצגת הפיננסית שהיא מציגה לבעלי האג"ח.

WeWork מסרה כי תפוסת משרדיה בסוף השנה שעברה ירדה לכ-80% מ-84% ברבעון השלישי, ונתון נוסף שלה - ההכנסה הממוצעת מכל שוכר בשנה - המשיכה לרדת ל-6,360 דולר. כעת זו ירידה של 13.5% מתחילת 2016.

לפי החברה, התפוסה ירדה מפני שהיא הגבירה את קצב ההתרחבות שלה בסוף 2018, ומשרדים חדשים מתמלאים בדרך כלל תוך 18 חודשים. בעבר היא מסרה שההכנסה לשוכר יורדת גם מפני שהיא מתרחבת לשווקים של עלויות נמוכות יותר.

ההפסדים נמשכים, וגם העניין של המשקיעים

החברה שינתה את שמה ל-We Company בינואר כדי להדגיש את ההיצע האחר שלה, כולל בית ספר יסודי חדש שנקרא WeGrow, ורכישות נוספות כמו אקדמיית ההצפנה Flatiron. אך התוצאות מראות שהחלק הארי של ההכנסות בא עדיין מעסק הליבה של הנדל"ן. ההכנסות מהשוכרים והשירותים שהיא מקבלת בתחום מהוות עדיין 93% מהסך.

מנהלי החברה חזו כבר לפי שנים שהחברה תהיה רווחית בשלב זה, אך ההפסדים ממשיכים להצטבר, אם כי המשקיעים ממשיכים להפגין עניין עצום בחברה ולממן את ההפסדים. 

יש סימנים שהעניין הזה מתרכך מעט. בינואר חזרה בה מתוכנית גיוס הון בהיקף 16 מיליארד דולר שכללה הנפקה בסך 6 מיליארד דולר, והחליטה על גיוס של 2 מיליארד דולר לבד, מתוכו מיליארד דולר בהנפקה. הסיבה לכך היתה שקרנות ההון הריבוניות מסעודיה ואבו דאבי, המשקיעות הגדולות בוויז'ן פאנד, נרתעו מהזרמת עוד כספים ל-WeWork, לפי מקורות יודעי דבר. כך התעוררו חששות שהחברה לא תוכל לממן השקעות חדשות.

WeWork עוקבת כנראה מקרוב אחרי גיוסי ההון המתוכננים של חברות ההסעות המשותפות ליפט ואובר, שרשמו הפסדים גבוהים בהימור על כך שהשווקים יתרשמו מקצב צמיחת ההכנסות המהיר שלהן. מייקל גרוס, סגן נשיא החברה, אותת שהיא לא מתכננת להאט את קצב התרחבותה. "אנחנו יושבים על הרבה יותר מ-6 מיליארד דולר במזומנים. יש לנו גישה להרבה הון בהרבה כיסים, ויש לנו הרבה הזדמנות לפנינו", הוא אמר.