אג"ח | בלעדי

בעלי חברת הנדל"ן תנופורט במגעים לקבלת הלוואה של 55 מיליון שקל מקרן ארבל של אמיר הסל

ירון אדיב וכידן דהרי מייעדים את עיקר ההלוואה לפירעון יתרת הלוואה קודמת שלקחו ב-2017 לצורך רכישת תנופורט, עיקרה מקרן כלירמרק • ההחזר האחרון, כ-30 מיליון שקל, הוא הסכום האחרון שנדרשים אדיב ודהרי לשלם למלווים, והוא מהווה "קיקר" מעבר לסכום ההלוואה • תנופורט נכנסה לבורסת ת"א בשנה שעברה בעקבות גיוס אג"ח של כ-320 מיליון שקל

ירון אדיב וכידן דהרי / צילום: גיא בן אסייג
ירון אדיב וכידן דהרי / צילום: גיא בן אסייג

צמד היזמים ירון אדיב וכידן דהרי מנהלים מגעים מתקדמים לקבלת הלוואה של 55 מיליון שקל מקרן ארבל של אמיר הסל וגבי לב, שעיקרה מיועדת לפירעון יתרת ההלוואה שלקחו ב-2017 לרכישת חברת הנדל"ן המניב תנופורט - כך נודע ל"גלובס".

ככל הידוע, מלבד ארבל, לאדיב ולדהרי כמה הצעות נוספות להלוואות מגופים בנקאיים, אבל ככל הנראה, ההצעה מארבל נמצאת בשלבים המתקדמים ביותר.

אדיב ודהרי רכשו את תנופורט  במהלך 2017 במסגרת כינוס הנכסים של אליעזר פישמן, תמורת כ-160 מילון שקל, ואת מרבית סכום הרכישה, כ-130 מיליון שקל, מימנה הלוואה שהעמידה לשניים בעיקר קרן כלירמרק, וכן צמד שותפיה של הקרן - לאומי פרטנרס ובנק אגוד. מדובר בהלוואה שהיקפה הנוכחי כ-30 מיליון שקל, עיקר הסכום לכלירמרק. ההחזר הנוכחי, של יתרת ההלוואה בהיקף של כ-30 מיליון שקל, הוא הסכום האחרון שנדרשים אדיב ודהרי לשלם למלווים, והוא מהווה "קיקר" מעבר לסכום ההלוואה, בהתאם לפרטיה. 

ב-2018 צירפו אדיב ודהרי את תנופורט לבורסה, באמצעות גיוס אג"ח בהיקף של כ-320 מיליון שקל, שחלק ניכר ממנו יועד לפירעון אותה הלוואה. במסגרת הנפקת האג"ח נקבע כי כ-140 מיליון שקל מסכום הגיוס יועדו לחלוקת דיבידנד, ששימש את דהרי ואדיב לפירעון ההלוואה.

עניין יתרת ההלוואה עלה לכותרות מוקדם יותר השנה, בשל הצורך הדוחק יחסית של שני יזמי הנדל"ן לגייס את הסכום לפירעונה, אז ציינו מקורבים לשני הצדדים כי היחסים בין כלירמרק לבין בעלי תנופורט מצוינים, וכי עד כה השניים עמדו בהחזר החוב על פי לוח הסילוקין.

שמם של אדיב ודהרי עלה בשנה האחרונה גם בקשר לרכישה אפשרית של השליטה בקבוצת התקשורת בזק, אבל בסופו של דבר, העסקה לא יצאה לפועל.

מצד המלוות, בעיקר כלירמרק, עסקת ההלוואה מצטיירת כמוצלחת למדי. מלבד סכום ההלוואה שכבר הוחזר, הן נהנות מתמורה של כמה עשרות מיליוני שקלים נוספים, בהתאם למנגנון ("קיקר") שנקבע בין הצדדים בעת מתן ההלוואה. מדובר בתמורה הצפויה להסתכם בכ-180 מיליון שקל - 130 מיליון שקל היקף ההלוואה, וכ-50 מיליון שקל נוספים מעבר לכך - שכמחציתה כבר ניתן למלוות.

הרווח הנקי השנתי ירד ב-27%

תנופורט מחלקת את פעילותה לשני מגזרים - תחום הנדל"ן המניב, שבו היא מתמקדת בעיקר בנדל"ן מסחרי, תעשייתי, בתי אריזות, אחסון ותחנות דלק, ותחום שירותי אחסנה בקירור של פירות, ירקות, מוצרי חלב ומוצרים בהקפאה (כגון ירקות קפואים ועופות), באמצעות מבני קירור הממוקמים באזור התעשייה שדות נגב שבנתיבות. אדיב ודהרי מחזיקים בשליטה בחברה בחלקים שווים.

בשבוע שעבר פרסמה תנופורט את דוחותיה הכספיים ל-2018, שבסיכומה הציגה שחיקה של כ-2% בהכנסותיה, שהסתכמו בכ-60 מיליון שקל, לצד צניחה של 27% ברווח הנקי שלה, שהסתכם בכ-34 מיליון שקל, וזאת בין היתר בהשפעת ירידה בהיקף שערוכי הנכסים שרשמה, עלייה בהוצאות הנהלה וכלליות ועלייה בהוצאות המימון והוצאות חד-פעמיות בגין גיוס אשראי שרשמה.

קרן ארבל מכוונת לפיזור ענפי, בתחומי המסחר, התעשייה, הנדל"ן, המלונאות והפיננסים והיא מצהירה על יעד תשואה של 15%. מלבד הסל, שהיה מנהל ההשקעות הראשי של קבוצת הביטוח הראל, ולב, מראשי קרן המנוף KCPS, כוללת ארבל גם את דייב גל, מהשותפים והמנהלים בקרן המנוף אוריגו, את ורד קרין, בעבר מנהלת האשראי הלא-סחיר בבית ההשקעות פסגות, ואת אלעד חן, לשעבר מנהל הכספים של קרן אלטו.