משבר האקלים - לא פחות מפחיד מטילים

יותר אנשים מתים בישראל מזיהום אוויר מאשר מסכנות ביטחוניות. זה הזמן להזכיר זאת לנבחרינו

מצעד האקלים השבוע בפרנקפורט, / צילום: Shutterstock
מצעד האקלים השבוע בפרנקפורט, / צילום: Shutterstock

ביום שישי הקרוב, 10 ימים לפני הבחירות, נצעד אלפי אנשים ב"מצעד האקלים", כחלק מגל עולמי של צעדות ונזכיר לממשלת ישראל, שלמרות רוחות המלחמה המנשבות, מעטים מדי מכירים את הסכנות הביטחוניות שצפויות לנו בשל משבר האקלים. זהו האיום הביטחוני הגדול ביותר שלנו ושל העולם כולו, ונותרו לנו רק 12 שנים כדי למנוע אותו.

מצעד האקלים הישראלי הוא חלק ממסורת אזרחית בינלאומית, שבמסגרתה מתקיימים עשרות מצעדים ופעולות ברחבי העולם סביב "יום כדור הארץ", שחל באפריל.

המצעדים הגדולים מתקיימים בניו-יורק ובוושינגטון, עם מאות אלפי צועדים ועשרות התארגנויות סביבתיות וחברתיות מרחבי המדינה. תנועת Extinction Rebellion האמריקאית, שמתמחה בפעולות ישירות למען האקלים, מתכננת פעולות רבות בתקופה הקרובה במחאה על המדיניות האקלימית של ארה"ב שפרשה מהסכם פריז שאליו התחייבה ב-2015.

דוחות האו"ם האחרונים מדברים על המזרח התיכון כאחד מהאזורים שצפויים להיפגע הכי קשה כתוצאה מהמשבר. מדבור, בצורות, גלי חום קיצוניים, מיליוני פליטים ומבקשי מקלט בגבולות ו-200 ימים בשנה עם טמפרטורה של למעלה מ-50 מעלות, הם רק חלק מהמציאות הצפויה לנו אם לא נצליח לעצור את התחממות כדור הארץ על 1.5 מעלות עד שנת 2030.

המדענים בימינו תמימי-דעים לגבי מקור המשבר וגם לגבי הפתרונות הדרושים. היום כבר ברור שהמשבר החמור נגרם כתוצאה מהתחממות כדור הארץ ומשריפה של דלקים מזהמים, כמו מנפט, פחם וגז.

דוחות האו"ם מדברים על הצורך בהפחתה של 50% בפליטות גזי החממה מהמצב כיום. המשמעות היא שכדי לעצור את המשבר, כל מדינות העולם, ובכללם גם אנחנו, חייבות להתחיל במעבר מהיר וצודק ל-100% אנרגיות מתחדשות יחד עם עצירה מוחלטת של פיתוח מאגרי דלקים חדשים של גז ונפט. 

לנוכח הנתונים הללו היינו מצפים שישראל, מעצמת השמש והקלינטק, תהיה חלוצת האנרגיות המתחדשות בעולם.

לצערנו, המציאות רחוקה מהחזון הוורוד-ירוק הזה. ישראל מדשדשת עם 4% אנרגיה מתחדשת ועם יעדים נמוכים ומבישים לשנים הבאות, בהפחתת פליטות גזי חממה וקידום אנרגיות מתחדשות.
ישראל התאהבה בגז "הטבעי" ובמיליארדים שהוא מביא איתו, בעיקר לטייקוני הגז. אנחנו מתנהלים כנסיכות גז בהתהוות וכאחרונת המדינות שמוטרדות ממשבר האקלים.

משרד האנרגיה מספק רישיונות לחיפושי גז ונפט לכל דורש, ממשיך לקדם פרויקטים מסוכנים לייצור חשמל מדלקים מזהמים. משרד התחבורה משקיע את רוב התקציבים שלו בקידום כבישים במקום להשקיע בתחבורה ציבורית יעילה ונקייה.

הממשלה מעודדת את הציבור לרכוש עוד ועוד רכבים פרטיים. כ-300 אלף כלי רכב חדשים עולים כל שנה על הכבישים הצפופים, מוכי הזיהום, בשעה שהתחבורה הציבורית מפגרת מאחור וכולנו תקועים בפקקים.

ישראל סובלת, מזיהום האויר החמור ביותר מבין מדינות ה-OECD עם 2,500 בני אדם שמתים מכך בכל שנה. חצי מהם מתים מזיהום שנגרם מתעשייה וחצי מהם מזיהום אוויר שמקורו בתחבורה.
וכאילו שזה לא מספיק, הממשלה ממשיכה להרחיב את התעשיות המזהמות בלב ריכוזי אוכלוסין כמו בחיפה ובאשדוד.

אז למרות רוחות המלחמה, הטילים והרקטות בואו לא נתבלבל ולא נשכח את החיים עצמם. בואו נזכיר למועמדים שלנו לכנסת ולממשלה שיותר אנשים מתים כל שנה בישראל מזיהום אוויר מאשר בכל הפיגועים, תאונות הדרכים והמלחמות ביחד.

בואו נזכיר להם את האחריות והחובה שלהם לדאוג לעתיד שלנו ולא רק לשורת הרווח של טייקוני הגז. בואו נגיד להם שהמלחמות האמיתיות שהם אמורים לנהל, אלה המלחמות על החיים והבריאות שלנו. על הזכות לאוויר נקי ולעתיד בטוח.

ישראל חייבת להפנים שהגז הוא לא אנרגיית העתיד, אלא אנרגיה מזהמת שחייבת לחלוף מהעולם, ולהתחיל לפתח את כלכלת המדינה באמצעות קלינטק ואנרגיות מתחדשות בהיקפים משמעותיים. הגיע הזמן לעצור את ההידרדרות האקלימית ואת הידרדרות איכות האוויר בארץ.

זאת הקריאה של אלפי אזרחים שיצעדו ביחד ברחובות תל-אביב ביום שישי.

הכותב הוא מנכ"ל ארגון מגמה ירוקה