השותף המייסד של לייטספיד עזב בשל מעורבות בסקנדל השוחד באוניברסיטאות בארה"ב

כריס שפ, שותף מייסד בקרן, עזב אמש את תפקידו בקרן לאחר שסיפר לשותפיו כי שכר את שירותיו של ריק סינגר, שעומד במרכז של סקנדל השוחד באוניברסיטאות בארה"ב • עפ"י דיווח "Axios", בתמורה לתשלום סינגר דאג כי בנו של שפ יתקבל לאוניברסיטת טקסס

אוניברסיטת טקסס / צילום: Jon Herskovitz, רויטרס
אוניברסיטת טקסס / צילום: Jon Herskovitz, רויטרס

כריס שפ, שותף מייסד בקרן ההון סיכון לייטספיד (Lightspeed), המשקיעה בארצות-הברית, הודו, סין וישראל, עזב אמש (ד') את תפיקדו בקרן, לאחר שסיפר לשותפיו כי הוא שכר את שירותיו של ריק סינגר, שעומד במרכזו של סקנדל השוחד באוניברסיטאות.

בשבועות האחרונים ארצות-הברית סערת סביב פרשת שוחד במוסדות להשכלה גבוהה. ה-FBI חשף כי הורים עשירים, בהם שחקנים מפורסמים ואנשי עסקים, שילמו סכומי כסף גדולים לאיש העסקים ריק סינגר, שניהל ארגון צדקה פיקטיבי, אך בפועל פעל על מנת שילדיהם יתקבלו ללימודים במוסדות המובילים להשכלה גבוהה, בהם ייל, סטנפורד וג'ורג'טאון.

לפי אתר "Axios", שפ סיפר לשותפיו כי לא השתתף בשוחד ביודעין, אלא שכר את שירותיו של סינגר כיועץ לעיניי קבלה ללימודים גבוהים, כדי שיסייע לבנו להתקבל לאוניברסיטת טקסס. עבור שירות זה, לכאורה, שפ העביר 630 אלף דולר במזומן ובמניות כתרומה לארגון ללא מטרות רווח בניהולו של סינגר.

על פי הדיווח, סינגר ערך היכרות בין בנו של שפ ובין מאמן נבחרת הטניס של האוניברסיטה, וזה כתב עבורו הצהרה שנועדה להבטיח כי יתקבל ללימודים במוסד. בהצהרה נאמר כי הוא ינהל את נבחרת הטניס. בנו של שפ הוא שחקן כדורסל, וכסטודנט באוניברסיטת טקסס דווקא ניהל את קבוצת הכדורסל.

מקורות שצוטטו בדיווחים בעולם העידו כי שפ שכר עורך דין כאשר פרץ סקנדל השוחד בארצות -הברית, ועוד לפני שפנה לשותפיו בקרן. הם מצידם, החליטו להפרד ממנו בעקבות הגילוי, אולם לא ברור כמה זמן עבר מאז. בינתיים, שמו של שפ כבר הוסר מאתר הקרן, אותה יסד לפני 19 שנה.

בעקבות הדיווח, דוברו של שפ מסר לגופי התקשורת כי: "אנו מאוד מוטרדים מכך שאדם שסמכנו עליו להדריך אותנו בתהליך הגשת המועמדות לקולג' לקח חלק במעשים בלתי הולמים. כמו אינספור משפחות אחרות, האמנו ששירותיו והאירגן שלו היו לחלוטין לגיטימיים, ואנחנו נדהמים מגילוי ההטעייה".

לפי דיווח באתר "בלומברג" על פרשת השוחד, נאמר כי בין לקוחותיו של סינגר, מאז פתח את ארגון ה"יעוץ" שלו ב-2011, היו אנשי וול סטריט ועמק הסיליקון הקשורים לגולדמן זקס ולפירמת ההון סיכון קליינר פרקינס. כולם הגיבו ב"תדהמה" לגילוי כי סינגר סייע לילדהם להתקבל ללימודים גבוהים באמצעות פרקטיקות דוגמת שוחד וזיוף של ציוני פסיכומטרי.

לייטספיד גייסה קרן של 1.2 מיליארד דולר ב-2016, ואת פעילותה בישראל מובילים שלושה שותפים: יוני חפץ, דודו גוסרסקי וטל מורגנשטיין. הקרן משקיעה בישראל כ-3-4 השקעות בשנה, ועד היום השקיעה כאן כ-15% מכלל השקעותיה. הקרן הייתה המשקיעה הראשונה בסנאפ, ואחת המשקיעות הבולטות בדאטורמה, שנרכשה בשנה שעברה על ידי סיילספורס תמורת כ-800 מיליון דולר.