האיש מאחורי אלכסה של אמזון: הדרך לשדרג עוזרות חכמות היא לתת להן עיניים

המדען הראשי של אמזון, רוהיט פרסד, הסביר כי אם לאלכסה היה גוף רובוטי ומצלמות שהיו מאפשרים לה לנוע בעולם האמיתי, הדבר יכול היה להעניק לה מעין היגיון משלה

אלכסה, איך תראי עם גוף? / צילום: Shutterstock
אלכסה, איך תראי עם גוף? / צילום: Shutterstock

"הדרך היחידה להפוך עוזרות חכמות לחכמות באמת היא לתת להן עיניים ולאפשר להן לחקור את העולם" - כך אמר רוהיט פרסד, המדען הראשי בחטיבת אלכסה, העוזרת הקולית האישית של הענקית אמזון. פרסד הסביר כי אם לאלכסה היה גוף רובוטי ומצלמות שהיו מאפשרים לה לנוע בעולם האמיתי, הדבר יכול היה להעניק לה מעין היגיון משלה. הדברים נאמרו במסגרת ראיון למגזין "MIT Technology Review", שערך השבוע את כנס הבינה המלאכותית EmTech Digital בסן פרנסיסקו. 

פרסד, שמוביל את הפיתוח של עיבוד שפה טבעית ויכולות למידת מכונה נוספות עבור אלכסה, הסביר כי הסיבה שהיא עדיין מתבלבלת ומתקשה כאשר מוצגים לה ניסוחים מסוימים, היא ש"שפה היא מורכבת ודו-משמעית בהגדרתה, וכדי להבין אותה חייבים להשתמש בשיקול-דעת והקשר".

עוד תיאר פרסד כי אלכסה יכולה לנסות להבין את המשמעות של הניסוחים הדו-משמעיים על סמך רמזים שונים והדאטה שהיא אוספת כמו העובדה שהיא יודעת את השעה ביום, את מיקום המשתמש בזמן שהוא שואל, ואת היסטוריית השאלות שלו ושל משתמשים באזור, שמאפשרים לה השוואה. אך כדי להרחיב את ההבנה של אלכסה ולהעניק לה מעין היגיון משלה - פרסד טען כי היא תזדקק לאותן יכולות מתקדמות יותר של ראייה ממוחשבת ותנועה.

פרסד לא הגיב לשאלות אם אמזון מפתחת גוף כזה עבור אלכסה, אך באפריל 2018 בלומברג דיווחה כי אמזון פועלת לפיתוח רובוטים ביתיים תחת שם הקוד Vesta, אשר יוכלו לנווט בבית הלקוח בסיוע ראיה ממוחשבת בדומה למכונית אוטונומית.

אמזון השיקה את אלכסה ב-2014 בתור חלק מהרמקול החכם Echo, והיום היא זמינה ב-20 אלף מוצרים. אמזון הצהירה בתחילת השנה כי 100 מיליון מוצרים תומכי אלכסה נמכרו עד היום.