לומניס | בלעדי

אקזיט מיליארד הדולר שלא היה: חברת לומניס לא נמכרת, בינתיים

ל"גלובס" נודע כי בניגוד לפרסומים בנובמבר האחרון, חברת המכשור הרפואי הישראלית לא נמכרה לקרן CVC הבריטית • ב-2018 רשמה לומניס, הנמצאת כיום בבעלות מלאה של קרן XIO הבריטית, הכנסות של כ-400 מיליון דולר • החברה נרכשה ב-2015 תמורת 520 מיליון דולר

בניגוד לפרסומים בתקשורת מחודש נובמבר האחרון, חברת לומניס הישראלית לא נמכרה לקרן CVC הבריטית תמורת סכום של קרוב למיליארד דולר - כך נודע ל"גלובס".

לומניס נמצאת כיום בבעלות מלאה של קרן XIO הבריטית, שרכשה אותה ב-520 מיליון דולר ב-2015 מהבורסה ומבעלי השליטה - קרן ויולה והאחים עופר.

לומניס היא חברה ישראלית ותיקה, המפתחת ומשווקת מכשירים לטיפול רפואי המבוסס על אנרגיית אור. לחברה שלוש חטיבות פעילות: תחום הטיפולים האסתטיים (מוצריה הראשונים בתחום היו בתחום הסרת השיער בלייזר), ניתוחי עיניים וניתוחים נוספים באמצעות לייזר. החברה מנוהלת על ידי ציפי עוזר-ערמון.

בראיון ל"ליידי גלובס" אחרי המכירה ל-XIO, אמרה עוזר-ערמון כי כאשר גוף כמו XIO משקיע בחברה ישראלית "הם רוצים לכל הפחות להכפיל את ההשקעה שלהם". אולם נראה כי עסקה כזו, אם תקרה, תיקח זמן רב מן הצפוי. על פי פרסומיה האחרונים, נכון ל-2018 רשמה לומניס הכנסות של כ-400 מיליון דולר. מוצריה משווקים בכל העולם ובין היתר רשמה הצלחה בשוק הסיני.

במפעלה ביקנעם מעסיקה לומניס כמה מאות עובדים. אלה איימו לנקוט עיצומים, לאחר שפורסמו הכותרות בתקשורת אודות מכירת החברה ל-CVC, משום שלא היו מעורבים בתהליך. ואולם, כעת נראה כי כעסם היה לחינם. 

לומניס התחילה את דרכה מטכנולוגיה של שימוש בלייזר ככלי ניתוחי, ובשנות ה-90 הייתה מחלוצות טכנולוגיית הלייזר לתחום האסתטיקה הרפואית. אז נקראה החברה ESC. ב-1996 היא הייתה אחת מחברות המכשור הרפואי הישראליות הראשונות להנפיק בנאסד"ק, שם עברה משבר שכלל השתלטות עוינת וסילוק של היזם והמנכ"ל, ד"ר שמעון אקהויז. האחרון בתגובה הקים את סינרון, שבהמשך התחרתה בלומניס ישירות.

בתחילת שנות ה-2000 החברה נקלעה לקשיים. הכנסותיה היו יציבות, אך הרווחיות נפגעה. שווי החברה ירד, וב-2006 החברה נרכשה מהבורסה על ידי האחים עופר וקרן ויולה ב-120 מיליון דולר. רווחיותה באותו זמן עמדה על 2 מיליון דולר בשנה בלבד, והיה לה חוב, שאותו לקחו הקרנות הרוכשות על עצמן.

אחרי שיפור בפעילות החברה, תחילה בניהולו של דב עופר ואחר כך בניהולה של עוזר-ערמון כמנכ"לית והראל בית-און כיו"ר, הונפקה החברה שוב ב-2014 בסכום של 470 מיליון דולר, ונסחרה בבורסה שנה אחת, עד שנרכשה על ידי קרן XIO.