איזו מפלגה תפעל להגבלת הוועדים הגדולים, ומי לא תאפשר לגעת בהם | מאץ' בחירות

"גלובס" חושף את עמדות המפלגות ב–16 הסוגיות הכלכליות הבוערות ביותר • והפעם: האם יפעלו להגבלת ארגוני העובדים • רוצים לדעת מי המפלגה שהכי מתאימה לכם? היכנסו לאתר, לאפליקציה ולרשתות החברתיות של "גלובס" - ושחקו 

בני גנץ ואבי ניסנקורן / צילום: ישראל הדרי
בני גנץ ואבי ניסנקורן / צילום: ישראל הדרי

מה שאלנו: האם תפעלו להגבלת כוחם של הוועדים הגדולים? אם כן, כיצד?

גשר: למה להתעמת אם אפשר שלא?

מגשר לא נמסרה התייחסות לשאלת "גלובס" בנושא הספציפי הזה.

מי המאץ' הכלכלי שלכם? לחצו כאן לשחק

איחוד מפלגות הימין: כן, הגיע הזמן לאפשר רפורמות

"כן. נעשה זאת באמצעות מספר צעדים: קידום הצעת החוק של ח"כ סמוטריץ' לבוררות חובה לפני שביתה, איסור שביתה כנגד הריבון שלא בכובעו כמעסיק, הקלה על מעבר עובדים מאיגוד לאיגוד, החלת שקיפות על ארגוני עובדים ועוד".

הם מוסיפים כי "אנו תומכים בעבודה המאורגנת, אבל בכדי לשמור על זכויות העובדים ולא בשביל לשרת את הוועדים הגדולים או למנוע צעדי התייעלות חיוניים למשק ולציבור".

יהדות התורה: אנחנו לא חלק מהמשחק

הרשימה של גפני וליצמן בחרה שלא למסור תשובה לפניית "גלובס" בנושא ולא הביעה עמדה ברורה בעבר.

יעקב ליצמן, משה גפני / צילום: אמיר גוטפריד, תמר מצפי
 יעקב ליצמן, משה גפני / צילום: אמיר גוטפריד, תמר מצפי

הליכוד: נתלונן, אבל לא נצליח לשנות

בליכוד בחרו להתעלם מפנייתנו גם בסוגיה זו. אבל הפעם נדמה שהגישה של נתניהו ברורה - הוא הביע בעבר מספר פעמים תמיכה בהגבלת זכות השביתה. בעיצומם של המגעים על הרפורמה בחברת החשמל בשנה שעברה, נתניהו אף צוטט באומרו כי "22 שנה אני מנסה להחליש את ועדי השאלטר - ונכשל".

הימין החדש: הסוף לשביתות ברכבות ובנמלים

"כן. מונופולים וקרטלים מכוח חוק (חשמל, רכבות, דואר, שדות תעופה, נמלים ועוד) ייפתחו לתחרות כדי לייעל ולהוזיל את השירות לאזרח ששבוי כיום ללא אפשרות לבחור בין ספקים שונים המתחרים על לבו.

"בנוסף, לא נקבל שביתה בשירותים חיוניים או כנגד הריבון. נחייב בוררות חובה בסכסוכי עבודה שעובדי שירותים אלה הם צד להם".

במפלגה גם מציינים כי "העובד החלש לא יופקר. נצמצם את יכולת הכפייה עליו מצד ארגוני עובדים תוך הצגת דרישה לרוב מוחלט לשם יציגות, וזאת במקום דרישת השליש הקיימת כיום. כמו כן ניצור חובת שקיפות מקסימלית לארגוני עובדים, כך שכל עובד יוכל לדעת, ובאופן מדויק, כיצד מנוהל תקציבו של הארגון אליו הוא משויך. השרה שקד הפיצה כבר טיוטת תקנות להגברת השקיפות בהסתדרות".

איילת שקד / צילום: שלומי יוסף
 איילת שקד / צילום: שלומי יוסף

העבודה: לא נאפשר לגעת בוועדי העובדים

"מפלגת העבודה מחויבת לעבודה מאורגנת ותומכת בעובדים ובזכויותיהם. אנחנו מתנגדים לכל חוק שייפגע בעובדים, ובטוחים שכל שינוי בתחום הנוגע לעובדים חייב להתבצע בהסכמה ובשיח עם כלל המעורבים בדבר, תוך התחשבות בזכויות העובדים בראש. בשורה התחתונה, ארגוני העובדים חיוניים לכלכלה ולאיכות חייהם של כלל אזרחי המדינה, ויש להגן עליהם".

כולנו: פועלים יחד עם הוועדים, לא נגדם

"אנו רואים בהגנה על זכויות עובדים ערך חברתי, זאת כמובן לצד יצירת איזון עם האינטרס הציבורי. כפי שפעלנו כתף אל כתף עם העובדים ברפורמה בחברת החשמל להתייעלות ולפתיחת השוק לייצור פרטי, כך נדע לפעול לצד ועדים נוספים ולבצע רפורמות היסטוריות לטובת כלל הציבור בישראל, בלי לפגוע בעובדים".

משה כחלון / צילום: שלומי יוסף
 משה כחלון / צילום: שלומי יוסף

ישראל ביתנו: לא מציגים עמדה בנושא

במפלגת ישראל ביתנו לא מסרו תשובה לשאלה, אולם בעבר התבטא היו"ר אביגדור ליברמן נגד צעדי השבתה של ועדים חזקים בשירותים חיוניים.

מרצ: במילה אחת - 'לא'

"מרצ לא תפעל להגביל את כוחם של הוועדים הגדולים".

זהות: נפעל בכל הכוח להגבלת הוועדים

"כן. נעשה זאת דרך חובת בוררות טרם יציאה לשביתה; איסור על שביתה כל עוד קיים הסכם קיבוצי בתוקף; הגבלת זכות השביתה בשירותים חיוניים; הרחבת מדיניות של חוזים אישיים עם עובדי המדינה; ביטול הגבייה הכפויה של דמי טיפול ארגוני מעובדים שאינם מעוניינים ועוד".

כמו כן, במפלגה אומרים כי בכוונתם "לפעול להגבלת הנושאים הנידונים בהסכם קיבוצי והעילות לפתיחת סכסוכי עבודה ולביטול האפשרות לשבות שביתות הזדהות, שביתות פוליטיות ושביתות שנועדו לחסום רפורמות חיוניות".

משה פייגלין / צילום: איל יצהר
 משה פייגלין / צילום: איל יצהר

כחול לבן: לא רוצים לריב לפני הבחירות

מכחול לבן לא נמסרה תשובה לפניית "גלובס". מצד אחד, במצע המפלגה הוועדים הגדולים מוזכרים כחלק מקבוצות האינטרס שמפניהן צריך להגן על הציבור. מצד שני, יו"ר ההסתדרות היוצא שמזוהה עם הוועדים הגדולים, אבי ניסנקורן, הוא אחד מראשי המפלגה.

חד"ש: ממש לא. ההפך הוא הנכון

"חד"ש דוגלת בחיזוק העבודה המאורגנת בישראל - הן של במסגרת 'הוועדים הגדולים' והן במסגרת 'הוועדים הקטנים'. התארגנות המונית של עובדים במסגרת ועדים ואיגודים מקצועיים תאפשר שינוי ביחסי הכוחות בין ההון לעבודה לטובת העבודה ועליית רמת החיים של העובדים, שהם הקבוצה החברתית הגדולה במדינה". 

מצביעים כלכלה
 מצביעים כלכלה