ההידרדרות של ספיר קורפ: סיכמה את 2018 עם רבעון אחרון גרוע במיוחד ותלות בפרויקט בודד

החברה, שפועלת בתחום ייזום הנדל"ן בארה"ב, סיימה את הרבעון הרביעי עם הפסד של 24 מיליון שקל, שהצטבר בכל שנת 2018 ל-57 מיליון שקל • ההפסד בא על רקע עלייה משמעותית בהוצאות החברה, שהובילה אותה להפסד תפעולי רבעוני של כ-9 מיליון שקל ושנתי של 31 מיליון שקל

כשנה לאחר שאלכס ספיר השלים את ההיפרדות משותפו וקרוב משפחתו, רותם רוזן (ספיר הוא גיסו של רוזן), בחברת ספיר קורפ , חלה הידרדרות ניכרת במצבה הפיננסי של החברה, הפועלת בתחום הנדל"ן להשקעה, ייזום ומלונאות בארה"ב.

הרבעון הרביעי של 2018 היה הגרוע ביותר של ספיר קורפ בכל הנוגע לשורה התחתונה, עם הפסד של 24 מיליון שקל, המצטבר בכל שנת 2018 ל-57 מיליון שקל. זאת, על רקע עלייה משמעותית בהוצאותיה שהובילה אותה להפסד תפעולי רבעוני של כ-9 מיליון שקל ושנתי של 31 מיליון שקל, נוסף על עלייה חדה בהוצאות המימון שלה. הערות רואי החשבון של ספיר קורפ בנוגע להתחייבויות האג"ח של החברה, מדגישות את התלות הגבוהה של החברה בפרויקט היוקרה "סרפסייד" שהיא מקדמת.

לפי רואי החשבון, פרויקט זה "משמש כמקור משמעותי לפירעון אגרות החוב", ויכולתה של ספיר קורפ "לעמוד בפירעון התחייבויותיה בעתיד הנראה לעין מותנית בהתממשות התוכניות והתחזיות של ההנהלה באשר להיקף והעיתוי של מכירת הדירות בפרויקט". 

דרוש מימון חדש

לחילופין, לפי רואי החשבון, תידרש ספיר קורפ להשיג מימון מחדש לאותו פרויקט או לגייס עבורו מימון חיצוני, לפי הצורך, וזאת כשבחודש מארס 2020 היא תידרש לפרוע הלוואה בהיקף של עד 90 מיליון דולר שנטלה למימונו, עם אופציה לדחיית הפירעון בשנה.

לספיר קורפ התחייבויות אג"ח בהיקף כולל של קרוב ל-370 מיליון שקל, ולגבי פירעונם של קרוב ל-130 מיליון שקל מהסכום שמועד פירעונם בעוד כשבועיים, מציינים רואי החשבון כי "למועד אישור הדוחות הכספיים קיימים ברשות החברה המקורות הנזילים הדרושים לצורך הבטחת הפירעון". עד סוף שנת 2020 היא נדרשת לפרוע אג"ח בהיקף של כ-260 מיליון שקל, כולל ריבית, כמחציתו כאמור, בהמשך החודש.

פרויקט סרפסייד של ספיר קורפ ממוקם "על שפת האוקיאנוס", כולל 16 דירות קונדומיניום (בית מגורים משותף) יוקרתיות, נוסף לחניון מקורה "ועל גגו מגרשי טניס ומתקנים לרווחת דיירי הבניין", כל זאת בשדרות קולינס שבסרפסייד (Surfside), בחלק המזרחי של מיאמי ביץ' שבפלורידה. העבודות בפרויקט החלו בסוף 2016, מועד סיום ההקמה המתוכנן הוא לקראת סוף 2019 (רבעון 3), ומועד סיום השיווק הצפוי הוא בסוף שנת 2020. 

אלכס ספיר, בעל השליטה בחברה, מסר ל"גלובס": "אני שמח שאסיפת בעלי המניות אישרה השבוע ברוב מוחץ את העסקה למכירת שתיים מהדירות בפרויקט מדיסון, לאמי ואחותי. בניית הפרויקט תסתיים בקרוב, ואני משוכנע שיש לנו פרויקט מדהים במיקום מצוין. אנחנו מצפים להמשך מכירות במהלך השנה. כחלופה למקרה שבו תקבולי מכירות הדירות בפרויקט סרפסייד, לא יתקבלו בהיקף או במועד הנדרשים, בוחנת החברה, במקביל, מימון מחדש של הלוואת הבניה על ידי הלוואת מלאי, או הגדלת היקף הלוואת הבנייה עצמה או גיוס מימון חיצוני ככל שיידרש".