חברת עונג הכרמל תולה תקוות במוצר חדש מציל חיים, שפועל תוך חצי דקה

המוצר אמור להחליף עירוי דם במקרי חירום • פרופ' נועם גבריאלי, מייסד החברה: "הטיפול מקביל לעירוי של שתיים וחצי מנות דם"

פרופסור נועם גבריאלי / צילום: תמר מצפי
פרופסור נועם גבריאלי / צילום: תמר מצפי

בשמונה השנים האחרונות פעלה חברת עונג הכרמל (OHK) בשקט תקשורתי. ב-2011 הודיעה החברה, בראשות נועם ואורן גבריאלי, שחתמה על הסכם הפצה עם חברת הנרי שיין האמריקאית למוצר שלה, חוסם עורקים מסוג חדש, ומאז נעלמה מהרדאר. 

אפשר היה לחשוב שהמהלך לא הצליח, אבל מייסדי החברה מעידים שההפך הוא הנכון. "המוצר, Hemaclear, נמכר היום ב-42 מדינות, ב-10 מיליון שקל בשנה. נערכו בו 1.2 מיליון פרוצדורות. בישראל כל בתי החולים משתמשים בו, והוא נמכר ל-400 בתי חולים בארה"ב", אומר מייסד החברה, פרופ' נועם גבריאלי. כעת, לאור הביקוש למוצרים חדשים הקשורים להכנת החולה לניתוח, מפתחת החברה שלושה מוצרים חדשים.

אחד המוצרים נועד לחיטוי גוף החולה לפני ניתוח. לדברי גבריאלי, המוצר אמור לחולל מהפכה דומה לזו שעשה הרולר בתחום צביעת הקירות. "המוצר שלנו הוא מעין רולר למריחת חומרי החיטוי, שבנוי באופן שמתאים את עצמו לקימורי הגוף", הוא אומר ומוסיף כי המוצר מקצר את זמן ההכנה לניתוח ברך, לדוגמה, מ-5-10 דקות ל-2-3 דקות. חיסכון כזה בזמן חשוב לרופאים ולמערכת הבריאות, ועוד יותר לחולה, שנמנעות ממנו דקות יקרות של הרדמה.

המוצר השני מסלק זיהומים משולחן הניתוח ומשולחן הכלים. "הזיהומים יכולים להגיע אפילו מתאים שנשרו מהגבות של המנתח על החולה עצמו", אומר גבריאלי. "היום מותקנים בחדרי ניתוח פילטרים השואבים את החלקיקים, אבל זה לא פתר את הבעיה. כיוון שאני שוהה לא מעט בחדרי ניתוח, הבנתי שהפתרון צריך להיות אחר - הזרמת אוויר נקי מאזור הניתוח החוצה".

המוצר השלישי, שבו תולה גבריאלי את התקוות הגדולות ביותר, הוא Hemashock, מוצר הדומה ל-Hemaclear במראהו (גרב ניילון מגולגלת בתוך טבעת), אך הייעוד שלו שונה. מטרתו היא לדחוק דם כלפי מעלה, לחלקו העליון של הגוף, במקרים שבהם מחסור בדם עלול לסכן חיים.

"הטיפול הזה מקביל לעירוי של שתיים וחצי מנות דם", אומר גבריאלי, "והתהליך אורך 30 שניות לעומת 10-15 דקות לעירוי דם, אם עושים את זה מהר". הגפה יכולה לשרוד בלי דם למשך זמן של עד שעתיים. "זה הרבה זמן במרחקי פינוי בארץ וברוב העולם". המוצר יכול להתאים לטיפול בתאונות, בפציעות כתוצאה מאלימות, למקרים של התפרצות מפרצת עורקים, ואפילו לחולים בדום לב, כהשלמה לטיפול באמצעות עיסוי לב.

המוצר צריך עדיין לעבור ניסויים קליניים כדי לקבל אישור להתוויה זו. "בינתיים, ה-Hemaclear מכניס לנו כסף. אבל HemaShock יכול להציל חיים", אומר גבריאלי.