נתניהו: "חשבתי שתחקיר הבוטים זו מתיחת אחד באפריל"

ראש הממשלה דחה במסיבת עיתונאים בשידור חי בעמוד הפייסבוק שלו את ממצאי תחקיר הבוטים שנחשף הבוקר ב"ידיעות אחרונות" • הצהיר: "הליכוד הוא אולי המפלגה היחידה שלא מפעילה בוטים" • נתניהו הציג במסיבת העיתונאים את אחד ה"בוטים" אזרח ישראלי בן 64 המכונה קפטן ג'ורג' שסיפר: "קמתי בבוקר וגיליתי שאני רובוט פשוטו כמשמעו כמו שהם רואים - אני לא רובוט ולא בוט"

בנימין נתניהו / צילום: תמר מצפי
בנימין נתניהו / צילום: תמר מצפי

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, הגיב לפני שעה קלה על "תחקיר הבוטים" שפורסם הבוקר בשער העיתון "ידיעות אחרונות" ודחה את החשדות שהוצגו פה כלפי קמפיין הליכוד. במסיבת עיתונאים ששודרה בשידור חי בעמוד הפייסבוק שלו, אמר נתניהו "עיתון הבית של לפיד גנץ ידיעות אחרונות המציא את עלילת הבוטים. כשראיתי את זה חשבתי שזו מתיחת האחד באפריל".

עוד אמר נתניהו כי "הקמפיין המתוזמר הזה של מפלגת לפיד גנץ הוא זעקת הקוזאק הנגזל כי האמת היא שהליכוד הוא המפלגה היחידה שלא מפעילה בוטים ואילו גנץ וללפיד לא מסתפקים בכל הבוטים בתקשורת המגוייסת. יש להם צבא של בוטים ברשת".

על פי התחקיר, שפורסם ב"ידיעות אחרונות" וב"ניו יורק טיימס", הרשת שנחשפה "מורכבת ממאות חשבונות מזויפים ללא זיהוי שמי או תמונת פרופיל (בנוסף למאות חשבונות אמיתיים) ופועלת באמצעות מניפולציות, הכפשות, שקרים, הוצאת דיבה והפצת שמועות, באנונימיות, וללא קישור גלוי למפלגת הליכוד". התחקיר, יש להדגיש, לא הצליח להוכיח חד משמעית את הקשר בין הליכוד למפעילי הרשת, ובליכוד עצמו הכחישו כל קשר לרשת הבוטים.

נתניהו תקף את הגורמים שעמדו מאחורי התחקיר וטען כי החוקרים ו"ארגון בתמיכת סורוס טענו שהתמיכה בליכוד ברשת היא לא תמיכה של אנשים, אלא של בוטים". התחקיר שפורסם הבוקר לא היה תחקיר עיתונאי, אלא פרסום של תחקיר עצמאי, פרי יוזמה פרטית של אקטיביסטים, האקרים וארגוני חברה אזרחית. נתניהו כיוון בדבריו לארגון "הברית הישראלית", ששמו, לצד שמותיהם של ההאקר והאקטיביסט נעם רותם וההאקר יובל אדם, חתומים על התחקיר. בעבר נטען נגדו על ידי אנשי ימין כי ראשי הארגון מזוהים עם מפלגת העבודה, תרמו ל-"מחאת האפודים", וכי הארגון נתמך על ידי ארגון בשם tides שנתמך בעצמו על ידי איל ההון היהודי הונגרי ג'ורג' סורוס.

התחקיר שפורסם הבוקר הוא פרי של מאמצים בני כחצי שנה בו היו שותפים שורה של אקטיביסטים וארגוני חברה אזרחית. במסגרת מאמציהם למפות את רשת הבוטים והפעילים, אף התכנסו לפני כמה שבועות האקרים לאירוע "האקאתון" שנערך באוניברסיטת תל אביב ובו תרמו מיכולותיהם הטכנולוגיות כדי למפות את המשתמשים חברי הרשת. על פי התחקיר שפרסמו רותם וחבריו, ברשת שאותרה ומופתה תפקדו זה לצד גם משתמשים מזוייפים וגם חשבונות אמיתיים, שהדהדו זה את מסריו של זה בתגובות, לייקים וריטוויטים (פרסום מחדש, מקביל לשיתוף בפייסבוק). מסרים אלו, על פי הגדרת עורכי התחקיר, נראו כ"מקדמים את בנימין נתניהו ומפלגת הליכוד".

נתניהו הופיע לצדו של ח"כ אמיר אוחנה ולצדו של אזרח בשם גיורא ושלטענת נתניהו הוא אחד הפייקים שהוצגו בתחקיר ואשר פועלך תחת הכינוי "קפטן ג'ורג'". כך ההתייחסו למשתמש בתחקיר של רותם ואדם: "חשבון פייק מוכר בשם 'קפטן ג'ורג'' כתב לנתניהו, בתגובה לציוץ על מימון ההגנה המשפטית של אביו".

"פרסמו כתבת שער שכל התמיכה בנו היא פיקטיבית והם הביאו כמה דוגמאות להוכיח את זה", אמר נתניהו והוסיף - "אבל כמעט כל הדוגמאות הספיקו להתגלות כאנשים אמיתיים. יש להם שם יש להם פנים יש להם משפחות והכי גרוע - יש להם דעות משלהם, אף אחד מהם לא פייק. כולם אנשים אמיתיים. שלושה מהם התראיינו בתקשורת אצל אראל סגל וינון מגל, אני הבאתי עוד אחד כאן היום - הוא איתי - גיורא - הוא קורא לעצמו ברשת קפטן ג'ורג'".

בשלב זה פנה נתניהו אל האיש ושאל אותו "תגיד אתה איש אמיתי? אתה רובוט? אתה בוט? איזה שקר. הנה קפטן ג'ורג' לפניכם. גם בן משפחה שלו שם. הנה האמת: גיורא אומר מה שהוא חושב, מה שהוא רוצה, אף אחד לא מפעיל אותו. זה פשוט שקר אחד ענק. כל כך שקוף שאני מתפלא שהוציאו למרות שידעו שננקב את זה תוך דקות".

לאחר נתניהו עלו לבמה גם אותו גיורא, וכן ח"כ אמיר אוחנה שאמר "קיבלתנו מתנה גדולה מידיעות. אני מקווה שלא יפתחו לנו על זה עוד תיק". ואילו גיורא אמר: "קמתי בבוקר וגיליתי שאני רובוט פשוטו כמשמעו. כמו שהם רואים אני לא רובוט ולא בוט ורוצה לומר במילים פשוטות אני כותב כל מה שכותב זה בא לי מתוך הלב. אני יושב במשרד אני עומד מאחורי כל מילה והכל בא ממני".