כחול לבן עתרו לוועדת הבחירות נגד הליכוד בנושא הפצת מידעי כזב ברשתות

העתירה מתבססת על דו"ח של גוף בשם "פרויקט הבוטים הגדול" בראשות נעם רותם ויובל אדם, אשר גילו היום בבוקר כי יש הפצה שיטתית ומכוונת מטעם הליכוד של מסרים שהם בבחינת תעמולה אסורה ובלתי מזוהה • בנימין נתניהו בתגובה: "לפיד וגנץ - תתביישו!"

פייק ניוז / צילום: Shutterstock
פייק ניוז / צילום: Shutterstock

מפלגת כחול לבן עתרה הערב לוועדת הבחירות המרכזית בבקשה להוצאת צו נגד הליכוד ונגד יצחק חדאד, בכך שימנעו מלממן או להפעיל ברשתות החברתיות חשבונות המפרסמים תעמולה אסורה.

העתירה מתבססת על דו"ח של גוף בשם "פרויקט הבוטים הגדול" בראשות נעם רותם ויובל אדם, אשר גילו היום בבוקר כי יש הפצה שיטתית ומכוונת מטעם הליכוד של מסרים שהם בבחינת תעמולה אסורה ובלתי מזוהה.

לדברי כחול לבן, הדו"ח כולל מחקר אלגוריתמי ותוכני ביחס לרשת של מאות חשבונות, חלקם מזויפים, המפיצים תוכן התומך בליכוד ובנתניהו ללא שיש תוכן כלשהו המאפשר זיהוי של מפעילי החשבונות. "97.7% מחברי הרשת עוקבים ונעקבים זה על ידי זה. הרשת מפרסמת אלפי ציוצים ביום לטובת הליכוד ומר נתניהו ובסך הכל 130 אלף ציוצים אשר זכו ל 2.5 מיליון חשיפות", נכתב בפנייה.

בפנייה לוועדת הבחירות, מצוין שיצחק חדאד עומד במרכז רשת החשבונות והוא הגורם הרלוונטי למענה והסבר. "התכנים הנחותים והבזויים, אינם ראויים להיות מועלים על הכתב… בין היתר תוקפים שם את העומדים בראשות כחול לבן באמצעות שיח שנאה, הסתה, עלבונות אישיים".

כחול לבן מציינים בפנייתם כיצד ביום 14 במארס, בשעה 20:00 פרסם עמית סגל בערוץ 12 ידיעה בלעדית לפיה איראן פרצה כביכול לטלפון הנייד של בני גנץ. "שעה טרם מועד הפרסום, וכאשר תוכנו עוד לא היה ידוע כלל לציבור הרחב, התעוררה רשת הבוטים והחלה לדווח על דבר הפריצה. מאות ציוצים נשלחו על ידי אותם החשבונות בשעות הסמוכות" נכתב "על אף שבשלב הזה הדיווח הרשמי לא כלל מידע כלשהו ביחס לתוכנו של המידע בטלפון הסלולרי, הרי שהרשת הפיקטיבית כבר סימנה את גל השמועות לפיו מדובר בתכנים אישיים כביכול".

כחול לבן מפנים בבקשתם להחלטת השופט בעניין עו"ד בן מאיר, בה הוחלט שחובת השקיפות הקבועה בחוק הבחירות (דרכי תעמולה) תחול גם על פרסומים באינטרנט.

יותר מוקדם היום בבוקר הפנה ח"כ יאיר לפיד מכתב ליו"ר ועדת הבחירות, לפרקליט המדינה וליועץ המשפטי בנושא הזה. מועדת הבחירות השיב לו עו"ד דין ליבנה, כי על לפיד לפנות באמצעות עתירה בדרך הקבועה בחקיקה ולא באמצעות מכתב.

ועדת הבחירות הורתה לליכוד להשיב עד יום ג׳ (2 באפריל) בשעה 18:00 בערב. ועדת הבחירות תתכנס לדון בנושא ביום רביעי ה 3.4 בשעה 10:00 בבוקר.

נתניהו הגיב: "לפיד וגנץ מבססים את עלילת הבוטים השקרית על תומכי הליכוד ברשת על 'מחקר' של פעיל השמאל הקיצוני נעם רותם, שקורא למחבלים הפלסטינים הכלואים בישראל "לוחמי חירות" ואסירים פוליטיים שיש לשחררם, ושקרא לנוער הישראלי לסרב לשרת בצה"ל שאותו הגדיר 'ארגון טרור'. לפיד וגנץ - תתביישו!"