בתמיכת העליות בשווקים: רבעון של צמיחה בשוק קרנות הנאמנות; הראל מובילה בפער גדול במדדי הגיוסים

שוק הקרנות צמח ברבעון הראשון ב-4.5% לכ-320 מיליארד שקל • הקרנות גייסו במארס כ-820 מיליון שקל ומציגות נתון חיובי מתחילת 2019 • הראל גייסה כ-2 מיליארד שקל מתחילת השנה, כשאחריה פסגות עם גיוסים של 1.3 מיליארד שקל • אי.בי.אי פדה 4 מיליארד שקל מאז יולי 2018

ירון דייגי, מנכ"ל הראל קרנות נאמנות / צילום: איל יצהר
ירון דייגי, מנכ"ל הראל קרנות נאמנות / צילום: איל יצהר

בסוף הרבעון הראשון של 2019 נוהלו בקרנות הנאמנות, האקטיביות והפסיביות, 320.9 מיליארד שקל. מדובר בצמיחה מהירה בשיעור של 4.5% לשוק שחווה קשיים ניכרים בצל המפולות שקרו במהלך הרבעון האחרון של 2018.

כך, בצל העליות החדות בשוקי ההון מתחילת 2019, שוק קרנות הנאמנות בישראל הוסיף לעצמו במהלך הרבעון הראשון בלבד סך של כ-13.8 מיליון שקל, הודות לתשואות חיוביות והודות לגיוסים חיוביים. בחודש מארס בלבד נמשכה המגמה החיובית שנרשמה בחודשיים הראשונים של 2019, כשהשוק כולו צמח בכ-0.7%, שהם כמעט 2.3 מיליארד שקל.

עוד נציין כי בכל מה שנוגע לחודש מארס 2019 והרבעון הראשון של השנה יחדיו, עולה כי עד כה 2019 שייכת לקרנות של בית ההשקעות הראל פיננסים, בניהולו של טל קדם, שעם הגיוסים בכל הקרנות חצה בסוף הרבעון הראשון של 2019 את רף 50 מיליארד שקל בנכסים מנוהלים. אגב, הראל, שאת הקרנות שלה מנהלים ירון דייגי ואורי שור, מובילה את הגיוסים במארס וגם את הגיוסים מתחילת השנה.

"2019 מאירה פנים למשקיעים"

כאמור, הרבעון הראשון השנה חיובי במיוחד, כשבצל התשואות החיוביות הורגשה בסופו זרימה חיובית של כספים לניהול. "הרבעון הראשון של 2019 ייזכר כאחד הרבעונים הטובים בשוק ההון", אמר היום גורם בכיר בשוק הפיננסים, שהוסיף כי "עד כה, שנת 2019 מאירה פנים למשקיעים", וזאת כתמונת מראה לנפילות ששלטו ביד רמה בשוקי ההון במהלך הרבעון האחרון של 2018, ובמיוחד בדצמבר "האדום".

לדברי אותו גורם, מה שמשפיע לחיוב על היקפי הכספים שמנוהלים בשוק קרנות הנאמנות, וגם על זרימת הכסף החדש לתוך שוק זה, הם "מדדי המניות המובילים בארה"ב, שרשמו עליות של כ-13% מתחילת השנה, והמדדים באירופה, שרשמו עליות של 12%. גם בישראל נרשמה עלייה צנועה יחסית, של מעל 6% במדד ת"א 125. גם שוקי האג"ח נהנו מירידת תשואות ורווחי הון בכמעט כל שוקי האג"ח בעולם".

עוד לדבריו, "אחת ההפתעות והדרמות בשוק האג"ח הישראלי ברבעון האחרון, היתה התנהגות האג"ח הקונצרניות של חברות הנדל"ן האמריקאיות. מדד תל בונד גלובל, שמאגד את מרבית איגרות החוב של חברות הנדל"ן האמריקאיות, ירד בדצמבר האחרון ב-7.3%, אבל סיים את הרבעון הראשון השנה עם עלייה חדה של 6.4%, והוא המדד המוביל בין מדדי התל בונד, כשעיקר העליות נרשמו בחודש מארס. בהסתכלות ארוכה יותר, של 12 חודשים אחרונים, המדד רושם תשואה שלילית נמוכה במיוחד - ירידה של יותר מ-5%".

לכל אלה ניתן ביטוי בשוק הקרנות, כאשר העליות החדות יחסית, לדבריו, "הביאו למשקיעי קרנות הנאמנות הרבה נחת". כך, התשואות החציוניות בתעשיית קרנות הנאמנות מלמדות כי רוב הקטגוריות הניבו במהלך מארס תשואה חיובית, כשהקרנות המצטיינות בחודש החולף היו קרנות אג"ח חו"ל, שנהנו מירידת תשואות האג"ח בחו"ל.

גיוסים גם בקרנות אג"ח קונצרניות

בכל אופן, ניתוח המגמות בשוק מלמד כי גיוסי הקרנות בחודש מארס התמקדו בקרנות אג"ח כללי ללא מניות ובקרנות 80/20 ובקרנות 70/30, המשלבות חשיפה מנייתית. נוסף על כך, לאחר תקופה ארוכה נרשמו גיוסים גם בקרנות אג"ח קונצרניות, בעיקר בצמודות מדד. מנגד, הקרנות שפדו כסף היו קרנות 90/10, קרנות גמישות וקרנות שקליות.

ומה לגבי מה שקרה בכל הרבעון הראשון השנה? מתחילת השנה ממשיכות להוביל קרנות מניות חו"ל, עם תשואה של מעל 9%. ואולם, בכל אופן, גורם בשוק ציין בשיחה עם "גלובס" כי למרות הגיוסים במארס, שהסתכמו ברמה ענפית בסדר גודל של כ-820 מיליון שקל, שהביאו את השוק כולו לגיוסים חיוביים של כ-460 מיליון שקל מתחילת השנה, הרי ש"אפילו שהרווחים חזרו, המשקיעים עדיין לא".

מדוע הוא אומר זאת? "2018 הייתה שנה שבה נרשמו תנודתיות חדה והפסדים במרבית אפיקי ההשקעה, והפסדים אלה גרמו לפדיונות רצופים בשוק קרנות הנאמנות במשך 12 חודשים ברציפות, שהסתכמו בפדיון מצטבר של קרוב ל-18 מיליארד שקל. עם זאת, העליות האחרונות אמנם החזירה חלק מהמשקיעים שיצאו במהלך השנה שעברה חזרה לשוק, אבל עדיין מרבית המשקיעים שיצאו מהשוק עדיין בחוץ. השאלות המרכזיות הן מתי יחזרו ומה תהיה השפעת חזרתם של המשקיעים על שוק המניות והאג"ח המקומיים", תהה אותו גורם בכיר בשיחה עמנו.

דברים אלה מקבלים משנה תוקף גם מדברים שאומר היום מנכ"ל חברת פסגות קרנות נאמנות, אייל גורן. לדבריו, "הקרנות המנוהלות חזרו לגייס בחודש מארס, כחלק ממגמת השיפור מתחילת השנה בתעשייה והמשך המגמה החיובית בשווקים". גורן סייג זאת, כשאמר כי "התשואות החיוביות שנרשמו בשוקי המניות גם בחודש מארס עדיין לא גרמו לציבור להשקיע בקרנות המתמחות במניות, אלא להעדיף עדיין קרנות אג"ח המשלבות חשיפה מדודה של עד 30% למניות".

לדברי גורן, "מהלך בולט שהחל בתחילת השנה ונמשך בחודש מארס הוא מעבר המשקיעים מהקרנות השקליות לקרנות אג"ח מדינה או קונצרני צמוד מדד" כשהוא מסביר כי "התנהלות זו היא תוצאה של ציפיות המשקיעים לעלייה אפשרית באינפלציה ביחס לתחזיות. להערכתנו, כדאי להמשיך להתמקד באפיק הצמוד בחודשים הקרובים". עוד הוא אומר כי "מגמה נוספת בקרב הציבור היא העדפת קרנות אג"ח ללא מניות, שמתמחות בשילוב השקעה בין אג"ח מדינה לקונצרני". 

הראל הכי מגייסת, אי.בי.אי הכי פודה

חברת הקרנות שהגיעה למקום הראשון בגיוסים מתחילת 2019 היא חברת הקרנות של הראל, שרושמת צמיחה גם בקרנות הפאסיביות וגם באקטיביות. במארס גייסה החברה 635 מיליון שקל, כך שמתחילת השנה היא גייסה כמעט 2 מיליארד שקל, וזאת בהמשך לגיוסים של כ-1.3 מיליארד שקל שרשמה בכל 2018.

מי שעוד בולט לחיוב לצד הראל הוא בית ההשקעות פסגות, שאת הקרנות שלו מנהל גורן. בית ההשקעות הגדול בשוק, בניהולו של ברק סורני, גייס בחודש החולף 515 מיליון שקל, כך שמתחילת השנה חברת הקרנות שלו גייסה 1.33 מיליארד שקל.

לצד שני המצטיינים האלה, נציין עוד ארבעה גופים מגייסים: מור בית השקעות, שממשיך לגדול וכבר מנהל נכסים ביותר מ-18 מיליארד שקל; מגדל שוקי הון, שכמו הראל ופסגות נמנה עם הגופים הגדולים בשוק הקרנות, שמכונים "הסופרמרקטים"; ילין לפידות, ששב לגיוסים; ופורסט, הקטן בהרבה מהמתחרים שלעיל, אשר מציג צמיחה נאה ביחס לגודלו. גופים אלה מגייסים גם בניתוח חודשי וגם בניתוח רבעוני.

ומה לגבי הפודים? ההתחלה של 2019 לא מיטיבה במיוחד עם בתי ההשקעות אי.בי.אי, אנליסט, רוטשילד, מודלים, אלומות, סיגמא ותמיר פישמן, שפדו מאות מיליוני שקלים כל אחד. למעשה, אי.בי.אי פדה מתחילת השנה סכום של 1.3 מיליארד שקל, כשאנליסט השיל כמעט מיליארד שקל ורוטשילד פדה קצת פחות מ-750 מיליון שקל.

לגבי בית ההשקעות אי.בי.אי נציין כי 2018 היטיבה עמו בסך הכל, כשבסיכומה הוא גייס כ-1.1 מיליארד שקל. עם זאת, שלהי 2018 היו קשים עבורו, כשלאחר מחצית ראשונה חיובית, עבר במחצית השנה השנייה לפדיונות רצופים, שהסתכמו ביותר מ-2.7 מיליארד שקל. כך, מאז יולי 2018 ועד לסוף הרבעון הראשון של 2019, שלושה רבעונים בלבד, פדה אי.בי.אי קצת יותר מ-4 מיליארד שקל.