שוק הנפקות האג"ח הקונצרניות מסכם רבעון: קריסה של כ-90% בעמלות ושל יותר מ-30% בגיוסים

בחודש שעבר גויסו 6.3 מיליארד שקל מתוך 14 מיליארד שקל שגויסו ברבעון הראשון • הבנקים, בהובלת לאומי והפועלים, בלטו ברבעון עם גיוסים בהיקף של 6-7 מיליארד שקל • היעדרות מוחלטת כמעט של חברות הנדל"ן האמריקאיות: גיוס בודד של פחות מ-200 מיליון שקל, לעומת כ-3.5 מיליארד שקל ב-11 הנפקות ברבעון המקביל

לאחר שהחודשיים הראשונים של 2019 התאפיינו בהאטה משמעותית בהיקפי גיוסי החוב של החברות בבורסה בתל-אביב, מעידים היקפי הפעילות בחודש מארס על התעוררות. עם זאת, השיפור הזה הגיע מאוחר מדי מבחינת הרבעון הראשון השנה, שבו נרשמה ירידה של יותר מ-30% בהיקף גיוסי האג"ח הקונצרניות, לכ-14 מיליארד שקל. כך עולה מנתוני חברת החיתום ווליו בייס.

למרות זאת, בווליו בייס שומרים על אופטימיות, ומציינים כי הרבעון שחלף "נראה כהתחלה של חזרה לשגרה הן עבור החתמים והן עבור ציבור המשקיעים. מספר ההנפקות ברבעון הראשון של השנה צנח בכ-50% לעומת הרבעון המקביל ב-2018, ועמד על 36 הנפקות לציבור, אך זה בדומה למספר ההנפקות ברבעון האחרון של 2018".

לפי ווליו בייס, על רקע העליות החזקות בשוקי המניות והאג"ח מתחילת 2019, שנרשמו לצד ירידת התשואות באפיק הממשלתי וצמצום מרווחי הסיכון באפיק הקונצרני, "התיאבון של החברות לגיוסים ושל המשקיעים לרכוש בהנפקות מתחיל לחזור".

"היקף הנפקות נמוך בהמשך השנה"

חודש מארס, כאמור, מעיד על תחילת התאוששות, ולפי נתוני חברת מידרוג בסיכום חודשי הגיע היקף הנפקות האג"ח הקונצרניות ל-6.3 מיליארד שקל, שחיקה קלה של כ-3% ביחס למארס 2018. עם זאת, בחברת הדירוג לא שותפים לאופטימיות של ווליו בייס. בממוצע, לפי מידרוג, "בשנים 2016-2018 הרבעון הראשון היווה כשליש מסך הערך הנקוב שגויס במהלך השנה. אם יחס זה יישמר בקירוב, הרי שהרבעון הראשון מבשר על רמת הנפקות נמוכה להיקף הגיוסים בהמשך השנה". 

בחודש החולף היו הבנקים דומיננטיים מבחינת היקפי הפעילות, בראשות בנק הפועלים שגייס כ-2.3 מיליארד שקל, כך לפי מידרוג, ואחריו הבנקים אגוד ולאומי, שגייסו כמיליארד שקל וקרוב ל-800 מיליון שקל, בהתאמה. עוד בסיכום חודשי, גם בנק ירושלים היה בין המגייסים, עם סכום של כ-300 מיליון שקל.

הבנקים היו ענף הפעילות הדומיננטי בשוק גם בסיכום רבעוני, עם גיוסים בהיקף של כ-6-7 מיליארד שקל, לפי נתוני ווליו בייס ומידרוג, שכללו בעיקר כ-3.4 מיליארד שקל על-ידי לאומי ו-2.3 מיליארד שקל על-ידי הפועלים, כך שפעילות הבנקים תפסה יותר מ-40% מהסכום הכולל שגויס ברבעון.

במידרוג מציינים כי ענף הפיננסים מתאפיין במיעוט מנפיקים, וכי גופים פיננסיים שאינם בנקים לא השתתפו בהנפקות כלל (למעט גיוס קטן של הכשרה ביטוח, א' ל') - מצב המהווה "תמונת ראי לרבעון הראשון של 2018, שבו כל ההנפקות בוצעו על-ידי חברות ביטוח ובתי השקעות, ללא השתתפות בנקים".

ב-S&P מעלות מוסיפים בנושא, כי בסיכום רבעוני נרשמה עלייה ניכרת ברמת הריכוזיות בהנפקות, ולפי נתוניה, היקף ההנפקות של עשרת המנפיקים הגדולים ברבעון הראשון התקרב ל-11 מיליארד שקל - כ-70% מסך הפעילות הרבעונית, וזאת לעומת 35% שהיוו עשרת ההנפקות הגדולות של שנת 2018.

נתוני הפעילות בשוק האג"ח
 נתוני הפעילות בשוק האג"ח

האמריקאיות מלקקות את פצעי הירידות

מגמה בולטת נוספת בסיכום רבעוני היא היעדרותן המוחלטת כמעט של חברות הנדל"ן האמריקאיות מפעילות, אחרי הקריסה שרשמו מרבית סדרות האג"ח של החברות המונפקות בחודשים האחרונים של 2018. כך, בסיכום רבעוני בוצע גיוס בודד בסקטור, של חברת סילברסטין, בהיקף של פחות מ-200 מיליון שקל, וזאת אחרי שברבעון המקביל אשתקד גויסו קרוב ל-3.5 מיליארד שקל ב-11 הנפקות שונות.

בווליו בייס מציינים כי "לפי שעה, מרבית איגרות החוב הזרות נסחרות בתשואות גבוהות, אשר אינן מאפשרות חזרה לגיוסים באפיק זה, ומונעות כמעט לחלוטין את הגיוסים לחברות זרות חדשות". למרות זאת, על הפרק עומד גיוס של עד 500 מיליון שקל שמבקשת לבצע חברת ווסטדייל אמריקה, ככל הנראה כבר בשבועות הקרובים.

בסך-הכול, בסיכום רבעוני בלט בסקטור הנדל"ן גיוס של כ-1.5 מיליארד שקל שביצעה עזריאלי, נוסף על גיוסים של 400-500 מיליון שקל שביצעו אפריקה נכסים ואלוני חץ, ובמידרוג מציינים כי "סקטור הנדל"ן אינו מתאושש לעת עתה, אך נפתח למנפיקים באיכות אשראי בינונית". לפי מידרוג, "חודש מארס נראה כמאשש את המגמה שנצפתה בגיוסי סקטור הנדל"ן מתחילת השנה - דעיכה".

מי שעוד נראה בדעיכה הוא שוק הנפקות המניות הראשוני (IPO), שבסיכום רבעוני סיפק רק הנפקה אחת, של קרן התשתיות ג'נריישן, וגם היא הייתה מאכזבת, עם גיוס של קצת יותר מ-50 מיליון שקל - כמחצית לעומת סכום של 100 מיליון שקל שביקשה לגייס, וגם זאת אחרי הנחה על מחיר המינימום. היום צפויה להתקיים הנפקת הענק של חברת כרטיסי האשראי ישראכרט. 

קריסה של קרוב ל-90% בעמלות שקיבלו החתמים ויועצי ההנפקות ברבעון הראשון לכ-23 מיליון שקל

הפעילות הדלה יחסית בסיכום רבעוני בשוק גיוסי האג"ח הקונצרניים, ובעיקר היעלמותן הכמעט מוחלטת של חברות הנדל"ן האמריקאיות, הובילה לקריסה של קרוב ל-90% בסך עמלות החתמים והיועצים הרבעוני, לכ-23 מיליון שקל, לעומת כ-160 מיליון של עמלות שקיבלו ברבעון הראשון של 2018. כך עולה מנתוני חברת החיתום ווליו בייס.

בווליו בייס מציינים כי שוק החיתום "התאפיין במשך שנים ארוכות בריבוי שחקנים ובתחרות עזה על כל עסקה", וכי "הירידה בהיקף ההנפקות בכלל, וההנפקות הזרות בפרט, הפכה את שוק החיתום לתחרותי אף יותר".

עוד הוסיפו בחברת החיתום,כי "ללא חזרה של גיוסים לחברות הזרות, צפויות עמלות החתמים להישאר נמוכות משמעותית לעומת השנים הקודמות. רמת התחרות בין החתמים על כל עסקה צפויה לעלות, ועל החתמים יהיה לתת לחברות פתרונות יצירתיים וערך מוסף בתקופה שבה המשקיעים הופכים סלקטיביים, ובוררים כל עסקה".

התפלגות עמלות חתמים ויועצים
 התפלגות עמלות חתמים ויועצים

עמלות החתמים והיועצים מתחלקות לשלושה סוגים. המרכזי בהם הוא עמלת הפצה, שהיוותה את עיקר התגמול הרבעוני (כ-90%), בהיקף של כ-20 מיליון שקל - המשקף צניחה של יותר מ-80% ביחס להיקף עמלות ההפצה ששולמו בתקופה המקבילה, ושהגיעו אז לכ-110 מיליון שקל.

בווליו בייס הסבירו כי שיעור עמלת ההפצה משתנה בהתאם למו"מ "בין החתם המתמחר לבין החברה המנפיקה, ומושפע, בין היתר, מהיקף הגיוס ומאופי ההנפקה (מניות, חוב, חברות זרות, הרחבות סדרה, דירוג החברה וכו')".

לפי הנתונים, ברבעון הראשון של 2018 נגבו עמלות של כ-34 מיליון שקל מגיוסי החוב של חברות זרות, ואילו העמלות בהנפקות של מניות הסתכמו אז בכ-15 מיליון שקל, לעומת כ-2 מיליון שקל ברבעון הראשון של השנה הנוכחית.

סוג העמלות שנמחק כמעט לגמרי בסיכום רבעוני הוא עמלות ייעוץ, שהסתכמו בפחות ממיליון שקל, לעומת 43 מיליון שקל ששולמו כעמלות ייעוץ ברבעון המקביל. בווליו בייס מציינים בנושא כי יש קושי רב לאמוד את סכומי עמלות אלה, בשל היעדר פרוט והפרדתן מיתר העמלות, אולם לפי האומדנים שלהם, שיעורי עמלות ייעוץ "גבוהים משמעותית בהנפקות של חברות זרות לעומת המקומיות".

עמלות ההצלחה הרבעוניות, שגם אותן קשה לאמוד במדויק, התכווצו לפי הערכת ווליו בייס ביותר מ-70%, לכ-2 מיליון שקל.

מלבד עניין העמלות, בסיכום פעילות חברות החיתום ניכרת הדומיננטיות של דיסקונט חיתום, שהובילה שמונה הנפקות, ואחריה ממוקמות חברות החיתום של ווליו בייס ופועלים אי.בי.אי, עם הובלה של חמש הנפקות כל אחת, ושמרו על מיקום בצמרת, הדומה לתקופה המקבילה.

עם חברות החיתום הבולטות נמנית גם לידר, עם ארבע הנפקות בהובלתה, בדומה לאינפין, ובסך-הכול לפי ווליו בייס, השתתפו בסיכום הנפקות הרבעון הראשון "24 חברות חיתום והפצה, מהן רק 14 השתתפו כחתמים מובילים בהנפקה אחת לפחות".