רונאל פישר | בלעדי

בעיצומו של משפט רונאל פישר ורות דוד: עד המדינה ערן מלכה מבקש להשתחרר מהכלא

מלכה, קצין המשטרה שהורשע בסחר במידע מודיעיני משטרתי עם עו"ד רונאל פישר ונידון ל-7 שנות מאסר, מבקש להשתחרר מהכלא לאחר 4 שנים בלבד • זאת, עקב כניסתו לתוקף של הליך הקיצור המינהלי, המאפשר לשב"ס לקצר מאסר אסירים מעבר ל"ניכוי שליש" • שב"ס והפרקליטות צפויים להתנגד לבקשה

רב-פקד ערן מלכה / צילום: ליאור מזרחי
רב-פקד ערן מלכה / צילום: ליאור מזרחי

בעיצומו של משפט רונאל פישר ופרקליטת מחוז תל-אביב לשעבר, רות דוד - עד המדינה ערן מלכה, שהיה שותף בכיר למסכת השוחד והשחיתות ונשלח ל-7 שנות מאסר, מבקש להשתחרר מהכלא אחרי 4 שנות מאסר בלבד.

ל"גלובס" נודע כי בחודש הבא (מאי) תדון ועדת השחרורים בבקשתו של מלכה לקיצור עונשו ושחרורו מהכלא. עם זאת, לפי המידע שנמצא בידינו, שירות בתי הסוהר (שב"ס) והפרקליטות צפויים להתנגד לבקשתו של מלכה לשחרור מוקדם ממאסרו.

מלכה (44) מרצה את מאסרו מאז תחילת 2015, ובימים אלה הוא משלים ריצוי של 4 שנות מאסר מתוך 7 שנות המאסר שהוטלו עליו. בבקשתו לשחרור מוקדם מלכה מנסה לנצל את המהלך שנעשה בימים אלה בשירות בתי הסוהר בעקבות פסק הדין של בג"ץ בנוגע לשטח המחיה בבתי הכלא, שמאפשר קיצור נוסף בתקופת המאסר של חלק מהאסירים, מעבר לניכוי שליש.

בפסק הדין של בג"ץ מיוני 2017 נקבע כי על המדינה לעשות את הנדרש, כך שתוך 18 חודשים שטח המחיה המזערי לכל אסיר ועצור יעמוד לפחות על 4 מ"ר ללא שירותים ומקלחת (או 4.5 מ"ר, כולל שירותים ומקלחת).

החלטת בג"ץ הביאה את הכנסת לתקן את פקודת בתי הסוהר באופן שמאפשר לשב"ס להורות על קיצור מאסרם של אסירים בתקופה נוספת מעבר ל"ניכוי שליש". הקיצור המינהלי, שמכונה "מינהלי כפול", נע בין מספר שבועות למספר חודשים. בעקבות כניסתו לתוקף של הליך הקיצור המינהלי הכפול, הדיון בוועדת השחרורים בעניינו של מלכה הוקדם בחצי שנה, וכאמור הוא צפוי לקרות במאי.

מידע מחקירות סמויות

מלכה - קצין חקירות לשעבר, עורך דין בהשכלתו והאיש שלעיניו נחשפו סודות כמוסים של יחידות החקירה הרגישות ביותר ביחידת להב 433 של המשטרה - הורשע במסגרת הסדר טיעון בכך שסחר עם עו"ד רונאל פישר במידע מודיעיני משטרתי מתוך חקירות בתמורה לשוחד ולטובות הנאה.

מלכה הודה כי קָשר קֶשר עם פישר, עורך דין בעל שם וקשרים ענפים, שבמסגרתו העביר לאחרון שלא כדין, בין היתר באמצעות ערוץ תקשורת סודי שקיימו ביניהם, מידע מחקירות סמויות וגלויות, נוסחי שאלות מתוך חקירות עתידיות, התראות לגבי מעצרים צפויים וכיוצא באלה. מידע זה הועבר בחלקו לצדדים שלישיים בעבור תשלום, שבו התחלקו פישר ומלכה (לאחר שהפרישו אחוז מסוים לעוזרת האישית של פישר, שפעלה כגורם מתווך), או בתמורה לכך שישכרו את שירותיו המשפטיים של פישר.

בחלק מהמקרים פישר ומלכה הציגו מצגי-שווא בפני נחקרים פוטנציאליים בדבר חקירות שכביכול מתנהלות בעניינם, על-מנת לקבל סכומי כסף גדולים בתמורה לכך שיסייעו לאותם נחקרים לכאורה בסגירת "התיק" המתנהל נגדם. כתוצאה מכך נפגעו חקירות שנוהלו על-ידי המשטרה ויחידות אכיפה אחרות.

העיד נגד שותפיו

ביוני 2015 חתם מלכה על הסדר טיעון, שבמסגרתו הסכים להעיד נגד שותפיו לכאורה למסכת השוחד. בתמורה הסכימה הפרקליטות שלא להטיל על מלכה סנקציות כלכליות שהיו פוגעות בו ובמשפחתו, אך עתרה להטיל עליו 10 שנות מאסר.

בית המשפט המחוזי בירושלים הטיל על מלכה 8 שנות מאסר. מלכה ערער על חומרת העונש, וב-15 ביוני 2016 הפחית בית המשפט העליון שנה מתקופת המאסר ופסק כי מלכה ירצה עונש של 7 שנות מאסר. ההחלטה התקבלה בדעת רוב של השופטים צבי זילברטל ויורם דנציגר. השופט מני מזוז סבר בדעת מיעוט כי אין להתערב בעונש שהטיל המחוזי.

בנוסף לרונאל פישר ורות דוד, פרקליטת מחוז תל-אביב לשעבר, עומדים לדין בפרשת פישר גם יאיר ביטון, בעל השליטה לשעבר בחברת הבנייה הציבורית ב. יאיר; ושי ברס, לשעבר מנכ"ל נתיבי ישראל (מע"צ). 

ובינתיים - שורת צרות לתביעה במשפטם של פישר ודוד

בקשתו של עד המדינה, ערן מלכה, לשחרור מוקדם ממאסרו, מוגשת על רקע שורה של צרות לפרקליטות מחוז ירושלים ולמחלקה לחקירות שוטרים (מח"ש), שמנהלות את משפטם של עו"ד רונאל פישר ופרקליטת מחוז תל-אביב לשעבר, רות דוד.

פרשת פישר התפוצצה ביולי 2014. פישר, עיתונאי לשעבר, "סלב" לעת מצוא ועורך דין מוכר ומקושר, נעצר בחשד לשוחד ולמרמה. בין היתר נחשד פישר כי הציע לאלון חסן, לשעבר יו"ר ועד עובדי נמל אשדוד, שאותו ייצג, לסגור נגדו את התיק הפלילי בפרשת נמל אשדוד, תמורת 1,500 דולר שיועברו לאנשי משטרה.

פישר הואשם כי יצר קשר מושחת עם רב-פקד ערן מלכה, שבמסגרתו העביר לו האחרון מידע מחקירות סמויות וגלויות על לקוחות ומכרים של פישר. לפי האישום, מידע זה הועבר בחלקו לצדדים שלישיים בעבור תשלום, שבו התחלקו פישר ומלכה, או בתמורה לכך שישכרו את שירותיו של פישר.

המשפט, שהחל בקול תרועה רמה מצד התביעה, הלך והסתבך ככול שהזמן חולף. ממש לאחרונה נמחק מהתיק אחד מאישומי השוחד המרכזיים הנוגע לאחים הקבלנים, יוסף ואביב נחמיאס. השניים, שהואשמו בתחילת הדרך במתן שוחד למלכה באמצעות פישר, הגיעו לפני כחודש וחצי להסדר טיעון, שבמסגרתו בוטלו כל אישומי השוחד נגדם. האישומים נגד אביב נמחקו כליל, ואילו יוסף הורשע בעבירה של שיבוש מהלכי משפט בלבד.

יתר על כן, בעקבות הסדר הטיעון עם האחים נחמיאס קבע בשבוע שעבר השופט משה סובל המנהל את המשפט, כי קיימת סתירה מהותית בין האישום נגד פישר לבין ההסדר עם האחים. בשל הסתירה הורה בית המשפט לתקן את האישום נגד פישר, כך שלא יכלול עובדות הסותרות את הסדר הטיעון עם האחים נחמיאס. משמעות החלטתו של סובל עשויה להיות דרמטית במיוחד ו"להפיל" את אחד האישומים נגד פישר הנוגע לעבירה של תיווך לשוחד.

ההתפתחויות הללו הצטרפו, בין היתר, להחלטת השופט סובל מפברואר 2018 לקבל את בקשתו של פישר, לבטל את האישום נגדו בשיבוש מהלכי משפט בפרשה המכונה "פרשת בוצ'ן", מחמת "הגנה מן הצדק" ובנימוק כי העמדתו לדין של פישר בגין האישום הזה מפלה אותו לרעה ביחס למלכה.

צרותיה של התביעה לא מסתיימות בכך. גם מלכה, שכשותף המרכזי לפשעים של פישר אמור היה להיות עד המפתח להוכחת אשמתו, התגלה במהלך המשפט כעד תביעה לא מוצלח במיוחד. עדותו הייתה רצופת סתירות. מלכה הודה על דוכן העדים כי חלק מהדברים שמסר בחקירתו כלל לא התרחשו.

כך, למשל, העיד שהוא המציא דברים על התנהגותה של רות דוד, כדי להישמע אמין בפני חוקריו. למשל, הוא הודה כי אירוע שעליו סיפר בחקירתו, שבו כביכול לקוחות של פישר תרמו כספים לעמותה שבה מכהנת רעייתו של ניצב לשעבר, ירון בארי, כלל לא התרחש, לפחות לא באופן שבו תיאר אותו.

מלכה צפוי לחזור ולהעיד במשפט אודות חומרים שהתביעה מצאה בטלפון הסלולרי שלו, והוא עדיין לא נחקר עליהם. 

*** חזקת החפות: ההליך המשפטי נגד רונאל פישר, רות דוד, שי ברס, ויאיר ביטון עודנו בעיצומו. הארבעה מכחישים את המיוחס להם, ושמורה להם חזקת החפות.