“אני מתכוון להציג את הפעילות שלי נגד העישון בשערי הכניסה לגן עדן”

יהודה גליק היה בין הבודדים בליכוד שהעזו לבקר את רה"מ ולצאת נגד עמדת הקואליציה בנושאים שקרובים לליבו • זו גם אחת הסיבות לכך שלא יהיה בכנסת הבאה • במבט לאחור, גליק מתגאה בשותפות שקיים עם ח"כים מהצד השני של המפה, חושש מהפילוג בעם ומבקר את נתניהו והליכוד ש"הזניחו את סיפוח יו"ש" • ראיון שביעי בסדרה 

יהודה גליק / צילום: תמר מצפי
יהודה גליק / צילום: תמר מצפי

יהודה גליק כיהן כח"כ מטעם הליכוד במשך שנתיים ועשרה חודשים. הוא נבחר במקום 33 במשבצת מחוז יו"ש, ונכנס לכנסת עם התפטרותו של שר הבטחון משה יעלון בחודש מאי 2016. אבל בפריימריז האחרונים של המפלגה, גילה כי המאבקים שהוביל בנושא העישון ולתנועה חופשית בהר הבית, לא סייעו לו - הוא מצא את עצמו רק במקום ה-42 הלא-ריאלי, ועם מחשבות חדשות על פרנסה וקריירה.

"יש השפעות של כוח וכסף על המערכת השלטונית"

ראש הממשלה הבא

"בנימין נתניהו. אני מאוד הייתי רוצה שתהיה ממשלת אחדות לאומית, אבל אני אומר שנתניהו יהיה ראש הממשלה כי המאבק הפוליטי ממוקד בין ימין לשמאל - ולהערכתי אין סיכוי לממשלת שמאל. ברגע שזה לא יקרה, אז מי שיעמוד בראש הממשלה הוא נתניהו, אלא אם תהיה הפתעה".

שר האוצר הבא

"לדעתי יובל שטייניץ יכול להחזיק בתיק האוצר. אם זו תהיה ממשלת אחדות, אני חושב שמיכאל ביטון יכול להיות שר אוצר לא רע. אבל הייתי שמח אם פייגלין יהיה שר האוצר, ויוביל את המדיניות שלו - צמצום התערבות המדינה בנושאי כלכלה".

תופעות פסולות בכנסת

"לצערי הרב יש לא מעט. למשל, אנשים שלא הביאו כבוד לבית כמו אורן חזן. גם ההחלטה להביא את אייל גולן לכנסת לא הביאה כבוד. גם תופעת הדה-לגיטמציה משני הצדדים, מימין לשמאל והפוך, הן תופעות פסולות וחוסר כבוד של הפוליטיקאים זה לזה. בהקשר שלי, הרגשתי שעשו בי לינץ’ כשרציתי להביא סרבן גט לדבר בכנסת. מבחינתי זו סתימת פיות".

דברים שקידמת בכנסת

"בעיקר חופש התנועה בהר הבית וצמצום העישון. שביתת הרעב שלי בנוגע להשתת מס על טבק לגלגול הייתה מאוד יעילה, והובילה להגשת בג"ץ נגד שר האוצר, שנאלץ בסוף לחתום על הצו להעלת המס. צמתי 25 ימים מלאים".

האפשרות להשפיע כח"כ

"אפשר להשפיע מאוד, אך זה לא קל. רוב מוחלט של הזמן חברי הכנסת מחויבים למשמעת קואליציונית ומקבלים הכתבות מה לעשות. אם אתה לא שר או יו"ר ועדה, זה מאוד לא קל, אלא לח"כים ותיקים שיש להם שיתופי פעולה נרחבים וממושכים. לוקח כמה חודשים להיכנס לעניינים ולהפוך לח"כ משפיע, ועד שמבינים מי נגד מי ואיפה אפשר לגנוב סוסים".

בעיה כלכלית-חברתית בוערת

"השנאה. אנשים לכודים בתוך תפיסות עולם ומתקשים להקשיב לצד השני. לא כל דבר שנתניהו עושה הוא איום ונורא. ומצד שני, הוא לא המלך המשיח. השסע כה חמור, שאנשים כל הזמן מחפשים לתת מכה מתחת לחגורה. חוסר הסולידריות והפרגון מביאים לשנאה, וזו בעיה החמורה ביותר שלנו".

רגע מרגש במיוחד בקדנציה

"ברובד האישי, כאשר הודעתי על הנישואין שלי בכנסת. ברובד הערכי והפוליטי, כאשר העברתי את חוק איסור פרסומת והגבלת השיווק של מוצרי טבק ועישון. מיד אחרי שהחוק עבר, קיבלתי טלפון מאבא שלי, שהוא בן 86 ורופא פנימי, הוא אמר לי ‘עם החוק הזה הצלת יותר חיים של אנשים מאשר אני הצלתי ב-65 שנותיי כרופא’".

מה הייתי עושה עם 100 מיליון שקל

"הבעיה הגדולה ביותר היא הפקקים, ולכן שדרוג התחבורה הציבורית הוא בראש מעייני. דברים נוספים שהייתי מקדם - שילוב בעלי מוגבלויות, סיוע לקשישים, פגועי נפש. ברמה הלאומית, הייתי מתקצב את הקשר עם יהדות התפוצות, שאנחנו מאבדים אותם".

סיבה טובה לחרוג מהמשמעת הקואליציונית

"בנושאים הקשורים להחלת החוק הישראלי על יו"ש. המפלגה שלנו, הליכוד, די הזניחה את הנושא. רציתי להפר משמעת בחוק החלת ריבונות רחבה על ירושלים. נתניהו הפיל את החוק הזה. גם בנוגע לחוק סיפוח (למשל, סיפוח גוש עציון - ט"ש), נתניהו לא איפשר לנו להיאבק. אם הייתי אז ח"כ, על מתווה הכותל ועל נושא הגיור הייתי מפר משמעת קואליציונית, כי לצערי המפלגה שלי לא הבינה את החשיבות של הנושאים הללו ליהדות התפוצות".

מקור לגאווה בפעילות הפרלמנטרית

"בשיח המכבד והמבט האופטימי על המציאות. היה לי שיח מעשיר עם כולם, גם עם ח"כים מוסלמים. אני לא יודע עד כמה הצלחתי, אבל השתדלתי מאוד. בנוסף, אני מאוד גאה במאבק בעישון, אני מתכוון להציג את העשייה הזו שלי בתחום הזה בשער הכניסה לגן עדן".

הגבלת כהונה לראש ממשלה

"לא. להיות ראש ממשלה זה לא תפקיד צ’ופר. אם מישהו מקדם את הדברים באופן טוב, למה צריך להחליף אותו? אם נתניהו עושה עבודה טובה עבור המדינה, אין סיבה להחליפו".

העתיד הפוליטי

"מתפקדי הליכוד בחרו חברים אחרים, שחשבו שהם טובים יותר - זו התשובה הפשוטה. אבל זו לא לגמרי תשובה מלאה - כי על פי השיטה בליכוד, מאוד קשה להיבחר אם אין לך דילים ואתה לא שר או יו"ר ועדה. למי שאין משרד ממשלתי, מאוד קשה להראות לציבור המתפקדים קבלות על עשייה.

"הייתי שלישי מבין הח"כים שלא היו יו"ר ועדה או שרים, אחרי שרן השכל ואמיר אוחנה. קיבלתי 13 אלף קולות. אבל אני לא מסתובב עם אכזבה גדולה. אהבתי את העבודה בכנסת, אבל לא הייתי אובסיסיבי. כנסת זו לא מטרה.

"בכל מקרה, הליכוד היא היחידה מבין מפלגות הקואליציה שלא הפעילה את החוק הנורווגי. נתניהו אוהב את השרים שלו ח"כים, כי כך יכול לשלוט בהם".

לוביסטים, יחצ"נים ואנשים מטעם

"יש אנשים בעלי כוח וחברות מסחריות שמפעילים לוביסטים, ואני חושב שזה מתפקידי לשמוע גם אותם. לא הפריע לי, אהבתי לקבל דעות אחרות. בנושא של איסור פרסום מוצרי עישון היה לחץ אדיר, אבל זה לא עבר חלילה לדברים בלתי חוקיים. אפילו לא ברמז דק".

עמידה ביעדים

"היו לי כמה יעדים שלא עמדתי בהם, כמו להגיע למצב של היתר תפילה ליהודים בהר הבית. לא עמדתי ביעד נוסף ששמתי לעצמי, והוא החלת ריבונות ישראלית בגוש עציון, אפרת ומעלה אדומים".

אחרי 9 באפריל

"כרגע אנחנו מתגוררים באופן זמני בירושלים במשך השבוע, ובסופי שבוע בטלמון, היישוב של אשתי. כשנחליט על עתידנו המקצועי, נחפש דירה קבועה ועבודה קבועה. אני מקווה להשתלב בעשייה למען המדינה, בתחום של הקשר עם יהדות התפוצות או קשרים עם גורמים נוצריים למען ישראל. אולי גם בתחום מאבק העישון. אפשרות אחרת היא להמשיך בפעילות ציבורית בנושא הר הבית. אני רוצה לעשות טוב, לעודד שיח".

ציפיות לשוב לכנסת

"אני לא שולל את זה, אך כרגע לא מתכנן צעדים מעשיים. לא תמצאי אותי מסתובב בסניפים של הליכוד בזמן הקרוב. אני לא עוזב את הליכוד, על אף שהיו פניות אלי ממפלגות אחרות".